"ה-FTC נכשל נחרצות": ביקורת בארה"ב כלפי הקנס שיוטל על פייסבוק

מדובר בקנס הגבוה ביותר שה-FTC הטילה עד היום על חברת טכנולוגיה, ועדיין המשקיעים גורסים כי גובה הקנס אינו משמעותי יחסית להכנסות החברה • "הקנס עליו דווח משול לעקיצת יתוש עבור תאגיד בגודל של פייסבוק", אמר סנטור אחד, ועו"ד אחרת הוסיפה כי היה צורך בהגבלת איסוף הדאטה של פייסבוק

מארק צוקרברג בשימוע בסנאט האמריקאי ב10 באפריל 2018 / צילום: רויטרס
מארק צוקרברג בשימוע בסנאט האמריקאי ב10 באפריל 2018 / צילום: רויטרס

מאז שפורסם אתמול הקנס שקיבלה חברת פייסבוק בהיקף 5 מיליארד דולר על פרשת קיימברידג' אנליטיקה, גוברות הביקורות בארה"ב. "ה-FTC העניק לפייסבוק מתנת חג מולד חמישה חודשים מראש", אמר חבר הקונגרס דייוויד סיסליני, שציין כי הקנס הוא "מכה קטנה על היד". סיסליני הוא רק אחד ממבקרים נוספים בהם פוליטיקאים, אקדמאים וארגונים.

אתמול בלילה פורסם כי רשות הסחר הפדרלית (FTC) הגיעה להסכם פשרה עם פייסבוק ותטיל עליה קנס שיא בגובה 5 מיליארד דולר, בעקבות שערוריית קיימברידג' אנליטיקה, במסגרתה נחשף בשנה שעברה כי פרטים על 87 מיליון משתמשי פייסבוק דלפו לחברת הייעוץ הפוליטית.

הסכם הפשרה דווח במספר כלי תקשורת מובילים בארה"ב, וטרם אושר רשמית ע"י הרשות או פייסבוק. לפי דיווח של הניו יורק טיימס, מעבר להטלת הקנס, "אף אחד מהתנאים בהסכם לא יגביל את יכולתה של פייסבוק לאסוף דאטה ולשתף אותו עם חברות צד שלישי".

למרות שמדובר בקנס הגבוה ביותר שה-FTC הטילה עד היום על חברת טכנולוגיה, ובהפרש ניכר מקנס השיא הקודם - שהוטל על גוגל, בגובה 22 מיליון דולר בלבד, מניית פייסבוק רשמה עליות בעקבות הדיווח, ככל הנראה בשל העובדה שהקנס לא גבוה יותר, ומאחר שפייסבוק כבר עדכנה את המשקיעים לפני מספר חודשים כי היא צופה שהקנס יהיה בין 3-5 מיליארד דולר, ומפרישה לשם כך 3 מיליארד דולר מראש.

מנגד, הדיווחים על גובה הקנס ותנאי ההסכם עוררו ביקורת רבה בארה"ב. המבקרים גורסים כי גובה הקנס אינו משמעותי יחסית להכנסות החברה, שעמדו על 15 מיליארד דולר ברבעון האחרון ועל 56 מיליארד דולר בשנת 2018, וכי יש צורך בנקיטת צעדים משמעותיים נוספים נגד פייסבוק.

מחוקקים דמוקרטיים רבים ביקרו את ההסכם, ובכך יישרו קו עם שני חברי ה-FTC הדמוקרטיים שהצביעו נגדו, לפי הדיווחים. פרט לסיסליני, הסנטורית אליזבת' וורן שמתמודדת על ראשות המפלגה הדמוקרטית בארה"ב, וקראה במסגרת הקמפיין שלה לפירוק ענקיות ההייטק צייצה כי "ה-FTC החליטו לתת לפייסבוק לחמוק בקלות מזה שסיכנו את המידע של עשרות מיליוני אמריקאים ואפשרו לבחירות להיות מושפעות בצורה לא נאותה.

"החברה הרוויחה 5 מיליארד דולר בשלושת החודשים הראשונים של שנה שעברה בלבד. היא גדולה מדי מכדי לפקח עליה, והעונש הנוכחי מאשר זאת. ה-FTC צריך לפרק את פייסבוק".

הסנטור רון ווידן הצהיר כי "למרות שהרפובליקנים הבטיחו לגרום לענקיות הטכנולוגיה להיות אחראיות למעשיהן, ה-FTC פספס את ההזדמנות הכי טובה שלו לעשות את זה, ונכשל נחרצות. קנס תאגידי בכל דרגה לא יכול להחליף את הצורך להטיל אחריות אישית על מארק צוקרברג על ההפרות החוזרות של פרטיות האמריקאים. הקנס עליו דווח משול לעקיצת יתוש עבור תאגיד בגודל של פייסבוק".

הסנטור ריצ'רד בלומנטל טען כי מדובר ב"תוצאה לא מספקת, מעוכבת וריקה מתוכן מבחינה היסטורית. מאוד מאכזב שחברה עוצמתית כל כך עם הפרות חמורות כל כך תקבל רק מכה קטנה על היד. הקנס הזה הוא שבריר מההכנסה השנתית של פייסבוק, זה לא יגרום להם לחשוב פעמיים על האחריות שלהם בהגנה על דאטה של משתמשים".

"הקונגרס צריך לחקור את הזלזול של ה-FTC בתפקיד שלהם"

הסנטור מארק וורנר אף קרא לפעולה של הקונגרס בנושא, והצהיר כי "כשלוקחים בחשבון את הפרות הפרטיות החוזרות של פייסבוק, זה ברור שנחוצות רפורמות מבניות יסודיות. אם ה-FTC לא יכול או לא מעוניין להציב כללים שיבטיחו שפרטיות המשתמשים והדאטה שלהם יהיו מוגנים, אז זה הזמן של הקונגרס לפעול".

גם ארגון Freedom from Facebook שקורא לפירוק חברת הענק, התבטא באופן חריף נגד ההסכם שדווח. בהצהרה שפורסמה באתר The Hill הארגון טען כי "הנציבים של טראמפ ב-FTC הגנו על המונופול, כשהצביעו בעד הפשרה. הרשות ממשיכה לחשוף חוסר יכולת להגן על צרכנים אמריקאיים ועל השווקים, והקונגרס צריך לחקור את הזלזול של ה-FTC בתפקיד שלהם".

סאלי הוברד מארגון המחקר Open Markets Institute שמתנגד למונופולים, פרסמה הצהרה לפיה הקנס "הופך את הפרת החוק למשתלמת עבור פייסבוק. כדי שהוא יהיה אפקטיבי, היה צורך בהגבלת איסוף הדאטה של פייסבוק ובקידום תחרות. אחרת פייסבוק תמשיך לחזק את המונופול שלה ע"י מעקב אחרי משתמשים בתוך פייסבוק ומחוץ לפייסבוק".

עו"ד לינדזי ברט, מהקליניקה לטכנולוגיה באוניברסיטת ג'ורג'טאון בוושינגטון, שעבדה בעבר בקבוצת הפרטיות והמדיניות הציבורית של פייסבוק, כתבה בטוויטר כי הקנס עשוי לעודד את פייסבוק וחברות טכנולוגיה נוספות לא לנהוג באחריות הנדרשת כלפי הדאטה של משתמשים.