רשות המסים בעקבות אפליקציות התשלומים: נאתר העלמות הכנסות

הרשות פנתה לבנקים לאומי, דיסקונט והפועלים בדרישה למידע בנוגע לשימוש ב-Pay ,Bit ו-Paybox • זאת כיוון שלאחרונה גובר השימוש באפליקציות אלו גם לצורך תשלומים לעסקים

אפליקציית תשלום דיגיטלי / צילום: שאטרסטוק
אפליקציית תשלום דיגיטלי / צילום: שאטרסטוק

רשות המסים פנתה לשלוש הבנקים הגדולים - הפועלים, לאומי ודיסקונט - בדרישה למידע בנוגע לשימוש באפליקציות התשלומים המיידיות שלהם, Pay ,Bit ו-Paybox (בהתאמה). זאת, במסגרת ניסיונותיה של רשות המסים לאתר דרכי העלמות מס ושימוש באפליקציות התשלומים לצורך העלמת הכנסות, בין היתר על ידי בעלי עסקים קטנים ובינוניים, בהם מאמני ומאמנות כושר, קוסמטיקאיות ועוד.

רבים מאתנו עושים שימוש באפליקציות התשלומים המהירים המאפשרות להעביר כספים מאחד לשני כסף או לפתוח קבוצת לחברים לשם איסוף תשלומים משותף, באופן קל, מהיר ופשוט בהשוואה להעברה דרך אפליקציית הבנק. שלוש האפליקציות הבולטות בישראל כיום הן: Pepper Pay ,Bit ו-Paybox.

בעוד רובנו נתקלים באפליקציות אלה בעת העברת תשלום לוועד הכיתה, איסוף כסף לכיבוד במסיבה כזו או אחרת ותשלומים בעלי אופי "פרטי" יותר - הולך וגובר גם השימוש באפליקציות גם לצורך תשלומים לעסקים בעבור שירותים או מוצרים.

השימוש הגובר הזה לא נעלם מעיני רשות המסים, אשר החלה לבחון גם את ההעברות הכספיות ואת התשלומים המועברים לבעלי עסקים באמצעות אפליקציות התשלומים. לאחרונה העלתה רשות המסים בפני בנק ישראל והרשות לאיסור הלבנת הון את הצורך בהסדרה של היבטי המס במסגרת ההסדרה הרגולטורית של פעילותן העסקית של אפליקציות התשלומים.

במכתב ששלח מנהל רשות המסים, ערן יעקב, לנגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, ציין יעקב כי הגופים פעלו כגוף אחד על מנת למגר ולהפחית את השימוש במזומן וכעת, משהפעילות נחלה הצלחה, הפעילות הפיננסית מנותבת לערוצים דיגיטאלים ברי ניתור וביקורת. יעקב הדגיש את הצורך לשלב את הסדרת אפשרות הביקורת בהסדרה הרגולטורית לצורך אכיפת דיני המס והחוק לאיסור הלבנת הון ובמטרה להמנע מיצירת "מזומן חדש".

בהמשך לכך, פנתה הרשות כאמור גם לבנקים העומדים מאחורי האפליקציות במטרה לקבל מידע על השימוש באפליקציות.

מרשות המסים נמסר, כי "רשות המסים תאכוף בכל האמצעים העומדים לרשותה קבלת מידע מגורמים עסקיים וזאת בהתאם לסמכות המוקנית לה על פי חוק, במטרה לחתור לגביית מס צודקת ושוויונית.

"כפי שהרשות פועלת לקבלת מידע לגבי הון והכנסות בחול של תושבי ישראל באמצעות דרישת מידע לפי קריטריונים, לחילופי מידע אוטומטי במסגרת יישום אמנות ועוד, קל וחומר שהרשות פועלת באופן דומה מול מאגרי מידע כאלה בארץ. יודגש כי אין בעצם הדרישה לקבלת מידע סימון מטרה להעלמת מס והיא נועדה לצרכי בקרה".

כפי שדווח ב"גלובס", הרשות כבר החלה לערוך מבצעים שונים על מנת לאתר רכישות ועסקאות לא מתועדות דרך אפליקציות התשלומים, והתברר כי גם שם יש ניסיונות להעלמת מס. כך, במהלך מבצע ביקורת שערכה רשות המסים לאחרונה בחיפה והסביבה, מבדיקת הכנסות ששולמו באמצעות אפליקציית Bit לבעל חנות לעתיקות בעוספיא, עלה כי נעשה ניסיון להעלמת הכנסות באמצעות אי-רישום סכום בגובה של 3,350 שקל. בעל החנות טען בפני מבקרי מס הכנסה כי "צריך לבדוק רישומים של Bit, אם צריך לרשום".

במקרה אחר שנבדק ברשות המסים בפברואר האחרון, התגלתה העלמת הכנסה בהיקף 1,500 שקל שהועברו באמצעות אפליקציית BIT לבעל חנות לצעצועים וממתקים במגדל העמק.