הלמ"ס: ירידה של 14.9% במכירת דירות חדשות

נתוני מכירת דירות חדשות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מצביעים על ירידה של 14.9% בחודשים מרץ-מאי, לעומת שלושת החודשים שקדמו להם. רק בשבוע שעבר פורסמו נתונים על היקף מכירת דירות של אגף הכלכלנית הראשית באוצר, שהצביעו על נתונים שונים

גליל ים / צילום: איל יצהר
גליל ים / צילום: איל יצהר

האם בחודשים האחרונים הציבור קונה יותר דירות חדשות או פחות? תלוי את מי שואלים. היום פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את נתוני מכירת הדירות החדשות לחודשים מרץ עד מאי 2019, לפיהם עולה כי בחודשים הללו, נמכרו 5,300 דירות חדשות לציבור הרחב. לפי הדיווח של הלמ"ס, מדובר בירידה של 14.9% בהיקף מכירת הדירות לעומת שלושת החודשים שקדמו להם.

כן נכתב בסקירת הלמ"ס כי "בחינת נתוני המגמה מראה כי מספר הדירות החדשות שנמכרו ירד מחודש דצמבר 2018 ב-2.8% בממוצע לחודש. ירידה זו נצפתה לאחר שמחודש פברואר 2018 ועד נובמבר 2018 חלה מגמת עלייה בשיעור של כ-1.9% בממוצע לחודש מכ-1,670 דירות לכ-2,030 דירות".

אם הנתונים הללו נשמעים לכם שונים מנתונים אחרים, אתם לא טועים. רק בשבוע שעבר פורסם על ידי אגף הכלכלנית הראשית באוצר, נתונים לגבי מספר העסקאות במשק. כך למשל לפי נתוני האוצר בחודש מאי לבדו נמכרו בישראל 3,200 דירות חדשות. מחד הנתונים השונים נעוצים הן בשיטת מדידה שונה, והן במידע אותו מפרסמים שני הגופים - כך למשל כוללים נתוני האוצר דירות חדשות בשוק החופשי ודירות מחיר למשתכן. בעוד שנתוני הלמ"ס מתייחסים לדירות שנמכרו ולא לדירות חדשות שלא למכירה (שמוגדרות לשימוש עצמי של בעל הזכויות, לקבוצות רכישה, להשכרה ועוד). מנגד - כשבשני הגופים הכותרות לגבי מספר הדירות החדשות שנמכרו דומות - הדבר עשוי להביא לבלבול בציבור.

לפי סקירת הלמ"ס, במחוזות המרכז ותל אביב נמכרו 3,287 מסך הדירות החדשות שנמכרו בשלושת החודשים מרץ ועד מאי. במחוז הצפון נמכרו 235 דירות חדשות בלבד בתקופה זו.

ירושלים היא שיאנית המכירות (345 דירות), קריית אונו במקום השני (297 דירות), ואחריהם תל אביב (295 דירות), ראשון לציון (266 דירות), וסוגרת את החמישייה הראשונה נתיבות עם (220 דירות). יישובים שבהם נרשמה ירידה במכירות בתקופה זו הן הרצליה, פתח תקווה, רמת גן ונתיבות.