זעם באייר פראנס: ממשלת צרפת מייקרת מס על טיסות

משלת צרפת החליטה לייקר את מס ה-eco-tax שהיא גובה על כל כרטיס ב טיסה שממריאה מאירופה מיום 1 במאי • קבוצת אייר פראנס תהיה הנפגעת העיקרית מהמהלך, אותו היא מגדירה כעונש שיעלה לה 60 מיליון שקל בשנה

אייר פראנס / צילום: רויטרס
אייר פראנס / צילום: רויטרס

האם מחירי אייר פראנס יתייקרו בשנת 2020? החלטת ממשלת צרפת לייקר את מס ה-eco-tax שהיא גובה על כל כרטיס בטיסה שממריאה מאירופה מיום 1 במאי ל-18 אירו מתקבלת בזעם בקרב קבוצת אייר פראנס שתהיה הנפגעת העיקרית מהמהלך.

המס ייגבה בגין כל המראה מנמלי תעופה בצרפת והוא נוגע ל-50% מפעילותה של אייר פראנס. אם המס הזה, שלפי ממשלת צרפת אמור לגייס סכום של 200 מיליון דולר בשנה לטובת הפיכת התחבורה במדינה לירוקה יותר, ייגבה כבר בשנה הבאה - לא יהיה מנוס מייקור כרטיסי הטיסה בקווים מצרפת. אייר פראנס מגדירה את המס הזה כעונש שיעלה לה 60 מיליון שקל בשנה, כשהיא ציינה בתגובתה כי היא נוקטת במגוון פעולות בנושא הסביבתי בדרך להפחתה של 50% מפליטת CO2 עד לשנת 2025.

עוד ציינה כי מאז 2012 ועד 2025 היא צפויה להשקיע 200 מיליון דולר בתכניות סביבתיות - כל זה בשעה שהפעילות הפנים ארצית שלה צברה הפסדים של 180 מיליון אירו ב-2018, בשעה שבה התחרות בענף מחריפה.

עוד ציינה החברה כי צרפת היא אחת המדינות המחמירות בכל הנושא המיסויי על חברות התעופה, וכי אייר פראנס, שמעסיקה 350 אלף עובדים, אחראית לבדה על 1.1% מהתמ"ג בצרפת.

מתמקדים בתעופה במקום בענפים מזהמים אחרים כמו כלי רכב פרטיים

"לא ברור מדוע המהלך התמוה של הממשלה מתמקד בענף התעופה ולא בענפים מזהמים אחרים כמו כלי רכב פרטיים", תהתה אייר פראנס בתגובה שהעלתה לנוכח ההחלטה ולאור העובדה שהכספים שתקבל הממשלה יתקצבו מהלכים של הפחתת מזהמים בכלל ענפי התחבורה, דוגמת רכבות.

ענף התעופה נמצא, ולא במקרה, על הכוונת של ארגוני הסביבה והפעילים למען שמירתה. ארגון התעופה האזרחית העולמי מעריך כי פליטת מזהמים מתנועת מטוסים תזנק ב-300% עד 700% עד שנת 2050.

בכנס יאט"א (ארגון התעופה העולמי) שהתקיים בסיאול בחודש שעבר היה זה נושא שנידון בהרחבה. מסקנה שאליה הגיעו מנהלי ארגון התעופה יחד עם מנכ"לי החברות למסקנה כי הענף זוכה בעיקר ליחסי ציבור גרועים. אין ספק שהגידול בתנועת המטוסים העולמית משפיע על פליטת מזהמים. חברות התעופה והרשויות של כל מדינה לא יכולים להישאר אדישים לכך: חברות נוקטות מהלכים דרך חידוש ציי המטוסים תוך דגש על מטוסים חסכניים המצוידים במנועים חדשים יותר, הן מפחיתות אשפה ושימוש בפלסטיק מזהם ותורמות לקרנות סביבתיות.

אבל גם לרשויות של המדינות יש תפקיד, הן בפיקוח והן בקביעה של מדיניות מיסוי, בדומה למהלך של ממשלת צרפת שאינה חריגה בנוף. במגזין Conde nast traveler  סיקרו את הנושא בהרחבה. שם פירטו כי בגרמניה, מס הסביבה שמוטל על חברות התעופה עשוי להוסיף 9 עד 50 דולר למחיר של כרטיס (בהתאם למרחק הטיסה); בשבדיה, אחת המדינות שבה מהלכים נגד חברות התעופה המזהמות הבשילו לכדי תנועה של אנטי-טיסות שצוברת תאוצה, קיים זה מכבר מס סביבה שיכול להגיע גם ל-42 דולר בטיסות ארוכות טווח הממריאות מנמלי התעופה בשבדיה.

תנועת האנטי-טיסות Flygskam כבר גרעה 8% מתנועת הנוסעים בנמלי התעופה הגדולים של שבדיה.