"פייסבוק מסוכנת": השימוע בסנאט נהפך למתקפה על ליברה - והביטקוין מתקרב לשפל של חודש

שער הביטקוין נע סביב 9,400 דולר הבוקר, אחרי נפילה של 13% ביממה האחרונה • ראש תוכנית ליברה, המטבע הדיגיטלי של פייסבוק, עבר חקירה באש צולבת בשימוע אתמול בסנאט האמריקאי - והיום יתייצב לשימוע נוסף בקונגרס • פייסבוק לא פנתה עדיין בעניין ליברה לרשות הממונה על אבטחת המידע בשווייץ

דיוויד מרכוס מעיד בסנאט על הליברה, המטבע הדיגיטלי של פייסבוק / צילום: REUTERS/Erin Scott / צילום: רויטרס
דיוויד מרכוס מעיד בסנאט על הליברה, המטבע הדיגיטלי של פייסבוק / צילום: REUTERS/Erin Scott / צילום: רויטרס

מחיר הביטקוין ממשיך לרדת הבוקר, לאחר שאתמול (יום ג') צנח ב-13%. נכון לשעה 7:30 הבוקר נע שער הביטקוין (BTC) קרוב ל-9,380 דולר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap. זהו מחירו הנמוך ביותר של הביטקוין מאז 20 ביוני - והוא מתקרב לשפל של חודש. שער הביטקוין  נפל ב-27% בשבוע האחרון.

נפילת הביטקוין באה במידה רבה על רקע הלחץ הפוליטי והרגולטורי הגובר בעולם על תוכנית המטבע הדיגיטלי של פייסבוק, ליברה. דיויד מרכוס, העומד בראש פרויקט ליברה, עבר אתמול חקירה באש צולבת בשימוע שנערך בסנאט האמריקאי.

מרכוס ציין בשימוע, בין השאר, כי פייסבוק שוחחה עם הרשויות הרגולטוריות בשווייץ, שם הוקם הקונסורציום האחראי על פרויקט ליברה, וכי המטבע הדיגיטלי שלה יושק תחת פיקוח הרשויות הממונות על אבטחת המידע והגנת הפרטיות של המשתמשים. ואולם, רשת "CNBC" האמריקאית פנתה אתמול לרשות המפקחת על המידע בשווייץ (FDPIC), ונענתה על ידי הרשות כי פייסבוק עוד לא פנתה אליה עד כה בעניין. בעקבות פניית "CNBC", פייסבוק אישרה אתמול כי אכן לא דיברה עדיין עם FDPIC.

עם זאת, פייסבוק  כן דיברה עם הרגולטור הפיננסי הבכיר של שווייץ, FINMA - הרשות המפקחת על השווקים הפיננסיים. מרכוס אמר בשימוע כי המטבע הדיגיטלי ליברה יפעל על פי הוראות רגולטוריות בינלאומיות, כולל אלה של הגוף הבינלאומי הממונה על מניעת הלבנת הון, FATF, וכי ליברה תירשם אצל הרשות האמריקאית בתחום, FinCEN, כעסק להעברת כספים.

הסנאטורים העלו בשימוע אתמול שאלות רבות בנוגע לפרויקט והביעו דאגה ביחס למעמדה של פייסבוק. בין השאר, הביעו הסנאטורים ספקות לגבי מידת האמון שיש לתת בהצהרותיה של ענקית הטכנולוגיה, על רקע ההיסטוריה הבעייתית שלה בשמירה על פרטיות המשתמשים ברשת החברתית שלה. מנהל פרויקט ליברה יתייצב היום לשימוע נוסף, הפעם בקונגרס האמריקאי.

"שערורייה אחר שערורייה, פייסבוק הוכיחה כי היא אינה ראויה לאמון שלנו", אמר אתמול בשימוע הסנאטור מאוהיו שרוד בראון. "די קשה להאמין בכם עם מטבע בינלאומי שאתם מקימים בשווייץ. אתם היחידים שיש להם 2 מיליארד משתמשים". הוא הוסיף כי פייסבוק "מסוכנת" ולא ראויה לאמונם של אזרחי ארה"ב. הסנאטורית מרתה מקסאלי מאריזונה הוסיפה: "אני לא מאמינה לשקרים החוזרים ונשנים של פייסבוק, ואני לא היחידה".

הסנאטור פט טומי מפנסילבניה ציין כי הוא בעד "היתרונות האדירים" שמציעים טכנולוגיית הבלוקצ'יין והמטבעות הדיגיטליים. "עלינו לשקול את היתרונות ואת הסיכון", אמר. "ואולם, מוקדם מדי להכריז כעת שצריך לחנוק את התינוק בעריסה".