נפתחה חקירת הגבלים עסקיים נגד אמזון באיחוד האירופי

החקירה תבחן את השימוש של החברה בדאטה שהיא אוספת על סוחרי צד שלישי שמוכרים דרך הפלטפורמה, כדי לבחון אם היא מנצלת לרעה את תפקידה • לפי הנציבות, החקירה תבחן "איך השימוש בדאטה שנאסף מסוחרים ע"י אמזון, כקמעונאית, משפיע על התחרות" • הנציבות ידועה תחת כהונתה של וסטגר, שצפויה להסתיים בקרוב, ידועה בהטלת קנסות כבדים על ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות

אמזון/ צילום:   Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
אמזון/ צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

האיחוד האירופי פתח בחקירה בתחום ההגבלים העסקיים נגד אמזון. החקירה תבחן את השימוש של החברה בדאטה שהיא אוספת על סוחרי צד שלישי שמוכרים דרך הפלטפורמה, כדי לבחון אם היא מנצלת לרעה את תפקידה הכפול - כבעלת הפלטפורמה דרכה מוכרים סוחרי צד שלישי, וכקמעונאית שמוכרת בעצמה בפלטפורמה ומתחרה בהם. בנציבות האירופית החליטו לקיים את החקירה אחרי בדיקה ראשונית במהלכה תשאלו סוחרים שונים בפלטפורמה. לפי הנציבות, החקירה תבחן "איך השימוש בדאטה שנאסף מסוחרים ע"י אמזון, כקמעונאית, משפיע על התחרות".

הנציבות תבחן גם כיצד אמזון מחליטה לצד אילו מוצרים יופיע כפתור שמאפשר ללקוחות להוסיף אותם ישירות מתוצאות החיפוש לעגלת הקניות שלהם. "מדובר בעניין מפתח עבור הסוחרים מאחר שהרוב המכריע של הרכישות נעשה בדרך זו" הצהירה הנציבות.

"מסחר מקוון הגביר את התחרות בתחום הקמעונאות, והביא ליותר בחירה עבור הצרכנים ולמחירים אטרקטיביים יותר", אמרה מרגרט וסטגר, שעומדת בראש הנציבות. "אנחנו צריכים לוודא שפלטפורמות גדולות לא מחסלות את היתרונות האלה באמצעות התנהגות אנטי-תחרותית".

אמזון שחררה הצהרה לפיה "נשתף פעולה באופן מלא עם הנציבות האירופית ונמשיך לעבוד קשה כדי לתמוך בעסקים בכל הגדלים ולסייע להם לצמוח". אמש, בשימוע שנערך בקונגרס האמריקאי בנושא הגבלים עסקיים בו השתפו נציגי אמזון, אפל, פייסבוק וגוגל, נציג אמזון הכחיש כי החברה מנצלת לרעה דאטה שהיא אוספת כדי לקדם את מוצריה בפלטפורמה על פני המוצרים של סוחרי צד שלישי.

הנציבות ידועה תחת כהונתה של וסטגר, שצפויה להסתיים בקרוב, ידועה בהטלת קנסות כבדים על ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות, פרקטיקה שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ ביקר לאחרונה. בין היתר הנציבות הטילה שלושה קנסות על גוגל, בסך יותר משמונה מיליארד יורו, בעקבות פרקטיקות שפגעו בתחרות, והטילה על אפל לשלם 13 מיליארד יורו עבור החזרי מיסים לממשלת אירלנד.