דוד פתאל | פיצ'ר

מי בעלי העניין שמימשו מניות ב-2.5 מיליארד שקל במחצית הראשונה של 2019

מנתוני הבורסה בתל-אביב שפורסמו אתמול, בראש מממשי המניות במחצית הראשונה של שנת 2019 ניצב דוד ורטהיים שמכר כ-10% ממניות חברת ההשקעות בנדל"ן אלוני חץ תמורת כ-740 מיליון שקל • מי שאר בעלי העניין לציבור ברשימה?

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל  יצהר
אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

מנתוני הבורסה שפורסמו אמש (ד') עולה כי בסיכום המחצית הראשונה של השנה היקף מכירת המניות שביצעו בעלי עניין לציבור הסתכמו בסכום של כ-2.5 מיליארד שקל. בראש המממשים בתקופה זו ניצב דוד ורטהיים, שמכר כ-10% ממניות חברת ההשקעות בנדל"ן אלוני חץ  תמורת כ-740 מיליון שקל. בבורסה מסבירים כי את המכירה ביצע ורטהיים "בעקבות חוק הריכוזיות שמחייב בעלי הון להפריד אחזקות ריאליות מפיננסיות, שכן ורטהיים מחזיק בשליטה גם בבנק מזרחי-טפחות". לאחר המימוש נותר ורטהיים עם כ-10% מהונה של אלוני חץ.

דודי ורטהיים בין אבי נירואביו מוזי ורטהיים/   צילום: סיון פרג
 דודי ורטהיים בין אבי נירואביו מוזי ורטהיים/ צילום: סיון פרג

מוכרים בולטים נוספים במחצית השנה היו דוד פתאל ובת זוגתו לשעבר הדסה, שמכרו 2.9% ממניות חברת המלונאות פתאל החזקות  תמורת כ-280 מיליון שקל, וליאורה עופר, שמכרה 2% ממניות חברת הנדל"ן מליסרון  שבשליטתה תמורת כ-150 מיליון שקל.

דוד פתאל והדסה פתאל/ צילום: יוני רייף
 דוד פתאל והדסה פתאל/ צילום: יוני רייף

עוד בלטו בסיכום המחצית החברות בשליטתו של אדוארדו אלשטיין - חברת הנדל"ן המניב נכסים ובניין  שמכרה קרוב ל-12% מהונה של גב ים תמורת קרוב ל-460 מיליון שקל, וקבוצת אידיבי פיתוח  שמכרה כ-10% ממניות כלל ביטוח תמורת כ-260 מיליון שקל.

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר
 אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

בבורסה הסבירו כי "נכסים ובניין היא חברת שכבה שנייה בפירמידת דסק"ש (שבשליטת אלשטיין, א"ל) וגב ים חברת שכבה שלישית, ועל הקבוצה לפרק את השכבה השלישית בפירמידה (הכוללת גם את החברות מהדרין וישפרו) עד חודש דצמבר השנה". כיום מחזיקה נכסים ובניין בכ-40% ממניות גב ים.

בעניין מכירת מניות כלל ביטוח בבורסה ציינו כי המכירות האחרונות מצטרפות למימושים בהיקף של כ-820 מיליון שקל שביצעה אי.די.בי פיתוח למניות כלל ביטוח בשנתיים הקודמות, "במסגרת מתווה מכירת השליטה ומכירת החזקות אי.די.בי פיתוח אשר גובש על-ידי הממונה על שוק ההון במשרד האוצר". לאחר המכירות החזקותיה של אי.די.בי בכלל ביטוח מסתכמות בכ-20%.

עוד שמות בולטים שמימשו מניות במחצית הראשונה של השנה - כלל תעשיות של לן בלווטניק שמכרה כ-32% ממניות כלל משקאות  תמורת קרוב ל-140 מיליון שקל וקרן ההשקעות פימי שבראשות ישי דוידי, שמכרה את יתרת החזקותיה במניות חברת מוצרי הבניה אינרום  (כ-10.5%), תמורת כ-130 מיליון שקל.

עוד עולה מנתוני הבורסה כי זוהר זיסאפל מכר יותר מ-8% ממניות חברת אלוט  תמורת 66 מיליון שקל ומשפחת אבלס האוסטרלית מכרה קצת יותר מ-1% מהונה של חברת פיבי, המחזיקה בבנק הבינלאומי , תמורת 42 מיליון שקל.

זוהר זיסאפל/ צילום: תמר מצפי
 זוהר זיסאפל/ צילום: תמר מצפי

קצב מכירות בעלי העניין במחצית השנה הואט ביחס לקצבי השיא שנרשמו בשנים קודמות, וזאת כשבסיכומה של 2018 כולה היקף המכירות הצטבר לכ-13 מיליארד שקל, אחרי מכירות בהיקפים של כ-5-6 מיליארד שקל בכל אחת מהשנים שקדמו לה.

בבורסה הסבירו כי "בשנים הקודמות בלטו מכירות בעלי העניין כתוצאה מהרפורמה במדדי הבורסה, שהשלב האחרון בה הושלם בפברואר אשתקד. השנה רוב המכירות היו בעקבות חוק הריכוזיות שחייב את בעלי השליטה והחברות למכור כדי לעמוד בדרישות השלב האחרון שלו".

עוד ציינו בבורסה כי מאז שנת 2010 התגברו מכירות מניות על-ידע בעלי עניין כך ששיעור החזקות הציבור במניות עולה בהתמדה". לפי נתוני הבורסה, שיעור החזקות הציבור בשנת 2010 היה כ-42% , ומאז עלה ברציפות כ-50% בסוף שנת 2015, וביוני השנה הגיע, לכ-58%. זאת בניטרול צמד מניות הפארמה טבע ופריגו ומניית איי.אפ.אפ.