משיכות של יותר ממיליארד דולר ביום ע"י קרנות מדויטשה בנק

לפי דיווח ב"בלומברג" מאז הודעת הבנק הגרמני על הליכי התייעלות, במסגרתם הבנק קיצץ 20% מכוח העבודה, ונותר עם פעילות הבנקאות להשקעות בלבד, גופים מוסדיים מושכים את כספם • האם דועטשה קרוב לקריסה?

דויטשה בנק / צילום: רויטרס
דויטשה בנק / צילום: רויטרס

גופים מוסדיים מבצעים משיכות של יותר ממיליארד דולר ביום מהבנק הגרמני דויטשה בנק, כך לפי דיווח של "בלומברג", שצוטט גורמים עלומי שם. מדובר בבנק הגדול בגרמניה, אחד הגדולים באירופה ומקום 15 בעולם המדורג בטריפל B+ בשורה אחת עם הבנקים הגדולים בארה"ב.

כבר לפני כשבועיים לאחר ההודעה על הליכי ההתייעלות האגרסיביים של דויטשה בנק, שכוללים פיטורי 18 אלף עובדים ברחבי העולם המהווים 20% בכוח העבודה, הייתה זו קרן הגידור רנסאנס טכנולוגיות (Renaissance Technologies) שמשכה את החזקותיה בבנק, שנותר לאחר הנפת הגרזן עם פעילות בנקאות ההשקעות בלבד. אותו מהלך של קרן הגידור עשוי להיות אחראי להצתת גל משיכות עליו "בלומברג" מדווח כעת, מה שמזכיר את הימים של לפני קריסת הבנק ליהמן ברדרס ב-2008. עם זאת, צריך לציין כי הדיווח מיוחס למשיכות של קרנות ולא של לקוחות פרטיים.

על רקע הקיצוץ בחטיבות, דויטשה מנהל מגעים עם BNP פאריבה הצרפתי לשם העברת 150 מיליארד אירו (168 מיליארד דולר) מיחידה שעוסקת בפריים ברוקראז' אל הבנק הצרפתי. לא מן הנמנע כי הדיווחים על המשיכות של הגופים המוסדיים הודלפו על מנת לזרז את המהלך, שעשוי לכלול העברה של טכנולוגיה ומאות עובדים אל הבנק הצרפתי. כמו כן, ניתן להעריך כי ההדלפה של הדיווח מטרתה להוריד את המחיר של דויטשה ולספק ל-BNP הזדמנות לרכוש את החטיבה במחיר נמוך יותר מכפי שתכננה לשלם.

משיכות של כמיליארד דולר ביום למשך שבועיים מיום הדיווח על ההתייעלות היו אמורים לגרור תגובה מהירה וקריסה של הבנק, אך נציין כי מדובר במשיכות מצד קרנות השקעה ולא לב ליבה של פעילות הבנק הגרמני.

דויטשה בנק, שמנהל נכסים בהיקף של 1.6 טריליון דולר, התרסק ביותר מ-70% מהשיא שנרשם ב-2007 ונסחר כעת בשפל של יותר מ-30 שנה, במחיר החבוט של 7.97 דולרים למניה. יתרות הנזילות של דויטשה נאמדות כיום על 266 מיליארד אירו, ויש לו יותר ממיליון לקוחות קורפרייט לצד 23 מיליון לקוחות פרטיים.

לפי גורם המקורב לדויטשה בנק: "דויטשה בנק מבקש מהקרנות לשנות הסכמי ISDA וחלק החליטו להישאר וחלק ללכת לבנק אחר אבל אין לזה משמעות לנזילות של דויטשה בנק, שיש לו נזילות ופקדונות מדורגים על ידי סוכנויות הדירוג ב-BBB. להגיד שמדובר בסכנת קריסה לבנק, זה לא יהיה נכון".

תקציר תולדות הבנק שקרס: דויטשה בנק בשפל היסטורי