ארגון הבריאות העולמי הכריז: התפרצות האבולה בקונגו - מצב חירום בינלאומי

התפרצות הוירוס הקטלני בקונגו הוכרזה על ידי ארגון הבריאות העולמי הערב כמצב חירום בינלאומי לאחר שהמחלה התפשטה השבוע לעיר גומה, בה גרים שני מיליון איש

מדידת חום בהתפרצות האבולה בקונגו / צילום: באז ראטנר, רויטרס
מדידת חום בהתפרצות האבולה בקונגו / צילום: באז ראטנר, רויטרס

התפרצות האבולה הקטלנית בקונגו הוכרזה הערב (ד') כמצב חירום בינלאומי על ידי ארגון הבריאות העולמי לאחר שהוירוס התפשט השבוע לעיר בת שני מיליון תושבים במדינה.

ועדת מומחים של ארגון הבריאות העולמי ויתרה כבר שלוש פעמים על ההכרזה על ההתפרצות לסוכנות הבריאות של האו"ם, זאת למרות שמומחים אומרים כי התנאים להתפרצות בשלו לפני זמן רב. יותר מ-1,600 אנשים כבר מתו מאז אוגוסט 2017 בהתפרצות האבולה הקטלנית השנייה בגודלה בהיסטוריה שמתפתחת באזור קונגו שמוגדר כאזור מלחמה.

הכרזה על מצב חירום בריאותי גלובלי לרוב מביאה לתשומת לב בינלאומית גבוהה יותר וסיוע הומניטרי, יחד עם חששות כי ממשלות תחת לחץ באזור יגיבו בסגירת הגבולות.

הודעת ארגון הבריאות העולמי מגיעה כמה ימים לאחר שהתפרצות הוירוס אושרה בגומה, צומת דרכים מרכזית בצפון-מזרח קונגו על גבול רואנדה, עם שדה תעופה בינלאומי. חששות בנוגע להפצת המחלה התגברו לאחר שסוחר דגים קונגולזי עם סימפטומים של אבולה נסע לאוגנדה, חזר לקונגו, ומת מהמחלה כמעט מיד.

"הסיכון להתפרצות אזורית עודנו גבוה, הסיכון להתפרצות מחוץ לאזור גומה נותר נמוך", כך נמסר מיו"ר ארגון הבריאות העולמי טדרוס אדהנום ג'ברייסוס בג'נבה.

זו הפעם החמישית בהיסטוריה שארגון הבריאות העולמי מכריז על מצב חירום בינלאומי. בפעמים הקודמות הוכרזו מצבי חירום בהתפרצות האבולה הקטלנית במערב אפריקה בין השנים 2014-2016, בה מתו יותר מ-11 אלף איש, התפרצות הזיקה ביבשת אמריקה, התפרצות שפעת החזירים והתפרצות הפוליו בתחילת המאה העשרים.