אחרי שחיסלה את החנויות, אמזון מכעיסה גם את הוצאות הספרים

חברת ספרי האודיו Audible, שבבעלות אמזון, חשפה בשבוע שעבר פיצ'ר חדש שיאפשר למשתמשים לקרוא כתוביות לספרי אודיו להם הם מאזינים • הוצאות הספרים טוענות כי הצגת הכתוביות מהוות הפרה של זכויות יוצרים

ג'ף בזוס, מנכ"ל ומייסד אמזון / צילום: רויטרס
ג'ף בזוס, מנכ"ל ומייסד אמזון / צילום: רויטרס

הוצאות ספרים זועמות על פיתוח חדש של אמזון. חברת ספרי האודיו Audible, שבבעלות אמזון, חשפה בשבוע שעבר פיצ'ר חדש שיאפשר למשתמשים לקרוא כתוביות לספרי אודיו להם הם מאזינים. הפיצ'ר נמצא עדיין בפיתוח וצפוי לתמלל באופן אוטומטי את ספרי האודיו באמצעות טכנולוגיית למידת מכונה, כדי להציג את הטקסט למאזינים. אלא שחלק מההוצאות לאור דורשות שהפיצ'ר לא יופעל על ספרי האודיו שלהן שמוצעים ב-Audible, כך לפי אתר דה ורג'.

אותן הוצאות לאור טוענות כי הצגת הכתוביות מהוות הפרה של זכויות יוצרים - מאחר שחברת Audible מחזיקה אך ורק בזכויות להפיק ספרי אודיו על בסיס ספרים או למכור בחנות האונליין שלה ספרי אודיו שהמוציא לאור יצר בעצמו. בנוסף, קיים חשש מכך שהפיצ'ר יביא לירידה במכירות ספרים וספרים אלקטרוניים, מאחר שלאנשים לא יהיה תמריץ לרכוש אותם, אם יוכלו לקבל את הטקסט גם דרך ספרי אודיו.

Penguin Random House, אחד מחמשת בתי ההוצאה לאור הגדולים בעולם, מסר לדה ורג' כי "יצרנו קשר עם Audible כדי להביע את החששות הגדולים שלנו הנוגעים לתוכנית הכתוביות עליה הכריזו, שאינה עומדת בתנאים שסיכמנו מולם".

גם הוצאת Simon & Schuster יצאה נגד הפיתוח וכינתה אותו "הפרה בוטה ולא מורשית של זכויות היוצרים והמוציאים לאור, והפרה ברורה של ההסכם מולנו". החברה אמרה לדה ורג' כי ביקשה מ-Audible "לא לכלול כתוביות עבור שום ספר שבו ההוצאה מחזיקה בזכויות".

גם גילדת הסופרים (The Authors Guild) שחררה הצהרה לפיה "הסכמים קיימים מול Audible לא מעניקים לחברה את הזכות ליצור גרסאות טקסט של ספרי אודיו", ושהפיצ'ר "נראה כמו הפרה של זכויות יוצרים שנעשית בזדון ותוביל באופן בלתי נמנע לפחות מכירות של ספרים אלקטרוניים ולפחות תמלוגים עבור סופרים".

ב-Audible ניסו להנמיך את הלהבות והדגישו בפני דה ורג' את ההבדל בין הכתוביות החדשות לבין ספרים. לדברי החברה, הכתוביות הן "כמויות קטנות של טקסט שיצרה מכונה, ובכל פעם יוצג רק מספר שורות של טקסט בזמן שהאודיו מתנגן. מאזינים לא יכולים לקרוא בקצב שלהם, לדפדף בעמודים או להדפיס את הטקסט של הספר".

בחברה לא אמרו אילו ספרים יקבלו את הפיצ'ר החדש, אלא רק שמדובר בכאלה שניתן יהיה לתמלל ברמת דיוק גבוהה. הפיצ'ר צפוי להיות מושק בספטמבר לכבוד שנת הלימודים החדשה, והחברה הוסיפה כי היא פועלת מול הוצאות לאור "כדי להתמודד עם חלק מהבלבול הנוגע לאיך שהפיצ'ר יעבוד ומה שהמאזינים יחוו".

אמזון כבר הסתבכה בעבר בתקרית דומה. לפני כעשור החברה שחררה פיצ'ר לקורא האלקטרוני שלה קינדל, שאפשר למשתמשים להאזין לספרים אלקטרוניים שרכשו, בעזרת טכנולוגיה שהפכה את הטקסט לאודיו באופן אוטומטי. גילדת הסופרים טענה גם אז כי מדובר בהפרה של זכויות יוצרים, ואמזון ביטלה את הפיצ'ר. אמזון רכשה את Audible ב-2008 תמורת 300 מיליון דולר.