לקראת השבוע בשווקים: מבול דוחות בוול סטריט ואפשרות להורדת ריבית באירופה

הבנק המרכזי של אירופה צפוי להכריז על גובה הריבית ביום חמישי הקרוב • כלכלני לידר שוקי הון מעריכים כי יו"ר הבנק מריו דראגי עשוי להוריד את הריבית • המתיחות מול איראן חוזרת לכותרות - בריטניה נערכת לסנקציות על הרפובליקה • בוול סטריט עונת הדוחות מעלה הילוך עם פרסום שלל דוחות, בהם אלה של פייסבוק, אמזון, גוגל ופייסבוק • התחזית השבועית של "גלובס"

מניית אמזון על מסכי וול סטריט רגעים לאחר ההגעה לשווי טריליון דולר / צילום: Reuters
מניית אמזון על מסכי וול סטריט רגעים לאחר ההגעה לשווי טריליון דולר / צילום: Reuters

שבוע המסחר מעבר לים צפוי להיפתח מחר (ב') בהמשך לנעילה השלילית שנרשמה בסוף השבוע בוול סטריט, ברקע למתיחות מול איראן, ולקראת המשך עונת הדוחות לרבעון השני של 2019, כאשר עד כה מבין החברות שפרסמו התמונה נראית חיובית בשורה התחתונה. מנגד, סוגיית הסחר מול סין מכבידה לאחר ששר המסחר הסיני, שנחשב לקשוח יותר הצטרף לשיחות, והנשיא טראמפ אמר כי יש עוד דרך ארוכה.

ביום שישי האחרון המדדים בניו יורק ננעלו בירידות, כאשר הנאסד"ק איבד 0.74% ומדד S&P 500 ירד ב-0.6%. 

1. הודעת ריבית באירופה: דראגי יחתוך את הריבית?

הבנק המרכזי של אירופה (ECB) צפוי להכריז ביום חמישי הקרוב על הודעת הריבית, ולפי הערכת יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון, דראגי עשוי להוריד את הריבית. "לפי השווקים, הסיכויים להורדת ריבית על ידי הבנק המרכזי הם קצת מעל ל-50%. דראגי חושש מהתמתנות בפעילות הכלכלית על רקע השפעת מלחמת הסחר (מדד PMI מצביע על התכווצות - 47.6 נקודות ביוני). סקר ZEW בגרמניה מצביע על פסימיות גוברת על ידי אנליסטים. בנוסף, דראגי שואף לדחוף את האינפלציה לכיוון 2%", כתבו בלידר שוקי הון. 

נזכיר כי בסוף השבוע האחרון, סגניו של יו"ר הבנק המרכזי האמריקאי, ג'רום פאואל, דיברו על הצורך להוריד ריבית על מנת למנוע משבר, מה שהעלה את הסיכויים להורדת ריבית של 50 נקודות ל-59%.

2. עונת הדוחות בארה"ב: אמזון, פייסבוק וגוגל במוקד

עונת הדוחות בארה"ב לרבעון השני של 2019 נמשכת לאחר שיותר מרבע החברות הכלולות במדד S&P 500 כבר פרסמו את תוצאותיהן לרבעון. מקדונלדס תפרסם דוחות ביום רביעי, ביום חמישי יפרסמו דוחות החברות אמזון, אלפאבית (החברה האם של גוגל), בריסטול מאיירס, 3M ובריסטול מאיירס. ביום שישי יפרסמו החברות: טוויטר, מקדונלדס.

עד כה, מבין 80 החברות שפרסמו דוחות, 77% מהן עקפו את תחזית הרווח למניה ו-65% עלו על תחזית ההכנסות, לפי Refinitiv. בהתאם לכך החברות צפויות לדווח על עלייה של 1% ברווח למניה ברבעון השני - מעל לתחזיות המוקדמות לרווח שלילי למניה באופן משוכלל.

3. מאקרו: נתון הצמיחה בארה"ב

בארה"ב, ביום חמישי צפויים להתפרסם נתוני ההזמנות של מוצרי בני קיימא לחודש יוני, וביום שישי האומדן הראשון לצמיחה ברבעון השני. לפי התחזיות של Refinitiv, הכלכלה האמריקאית צפויה להציג צמיחה של 1.8% ברבעון השני לעומת נתון חזק יחסית של 3.1% ברבעון הראשון. ביום שלישי יפורסמו בארה"ב נתוני מכירות הבתים הקיימים, וברביעי נתוני מכירות הבתים החדשים.

באירופה, ביום רביעי צפוי להתפרסם האומדן הראשון למדדי מנהלי הרכש בחודש יולי, גם בתעשייה וגם בשירותים. ביום חמישי, כאמור, הבנק המרכזי צפוי לפרסם את החלטת הריבית.

4. מתיחות מול איראן

שר החוץ של בריטניה, ג'רמי האנט, אמר היום (א') כי הוא מגבש תוכניות להגברת מדיניות הסנקציות נגד איראן, זאת לאחר ההשתלטות האיראנית על המכלית הבריטית במפרץ הפרסי לפני כשבועיים, כך דווח ב"טלגרף".

לדברי אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות: "התרחיש הסביר והקל ביותר הוא שבריטניה תקפיא נכסים איראניים. עם זאת, האפשרות שהבריטים ירצו להטיל סנקציות על איראן נראה סביר מאוד, כמו גם תרחיש בו הבריטים מפעילים לחץ על האיחוד האירופי להטלת סנקציות משותפות. האירופאים מצידם לא ימהרו להצטרף כנראה לבריטניה גם בגלל שזו כבר הודיעה להם הרי שהיא נפרדת מהם וגם בגלל שהאירופאים רוצים לשמור על הסכם הגרעין עם אירן. אם נוסיף לתבשיל גם את זה שבוריס ג'ונסון הוא כנראה ראש הממשלה החדש של בריטניה הרי שהקרע בין הבריטים לאיחוד רק צפוי ללכת ולהעמיק מצד אחד והקשר בין בריטניה לארה"ב צפוי ללכת ולהתחזק. במידה ואנו צודקים לשינוי זה יש השלכות הן על הברקזיט (ההסתברות לזעזועים עלתה) והן על מלחמת הסחר (הלחצים על אירופה יגברו)". 

נזכיר כי 20% מתעבורת הנפט העולמית עוברת במצרי הורמוז כך שבמידה ותעבורה זו תיפגע, מחיר הנפט ילחץ כלפי מעלה. "בין הגורמים שעשויים לגרום לכך אפשר לציין את עליית מחירי הביטוח למכליות, צמצום התעבורה לשעות היום בלבד וצמצום התעבורה לצורך לווי ביטחוני", הוסיף גרינפלד.

5. בשוק המקומי

על רקע הכיוון של הבנקים המרכזיים בעולם להפחות ריבית, נראה כי לבנק ישראל לא נותרו הרבה ברירות. לדברי יניב חברון, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אלומות: "בנק ישראל עשוי להתמודד עם צורך בהרחבה מוניטרית מרמת ריבית של 0.25%. בחודשים הקרובים יחזרו לדבר על אפשרות של ריבית שלילית. בנק ישראל עשוי להפוך ליעד למתקפות ספקולטיביות שכן פער הריביות בין הדולר שקל ובין האירו שקל צפוי להצטמצם, מה שיחזק עוד יותר את השקל. מנגד הריבית האפסית של הבנק המרכזי והר הרזרבות יקשו עליו להגיב".