חוסר יעילות והפסדים של עשרות מיליוני שקלים: תע"א נערכת לפיטורי 600 עובדים

הפיטורים צפויים להתרחש בכלל יחידות וחטיבות החברה • בתחילת השנה פיטרה החברה 200 עובדים במסגרת צעדי ייעול שאיחדו את כל פעילויות החטיבות האזרחיות שלה • תוקפו של הסכם העבודה עם ועד העובדים יפוג בסוף אוגוסט, והוועד צפוי להתנגד לפיטורים נוספים בחברה

יאיר כץ, יו"ר ועד עובדי תע"א / צילום: יונתן בלום
יאיר כץ, יו"ר ועד עובדי תע"א / צילום: יונתן בלום

התעשייה האווירית (תע"א) נערכת לפיטורים של כ-600 עובדים בכלל חטיבות ויחידות החברה - כך נודע ל"גלובס".

המהלכים לצמצום מצבת העובדים של החברה מתגבשים בימים אלה ולדברי גורמים בשורותיה הסיבות העיקריות לכך הן המצב הכספי שלה, בעיות יעילות ורווחיות נמוכה. החברה סיימה את 2018 עם הפסדים של 47 מיליון דולר.

במקביל לפיטורים המתוכננים, הנהלת תע"א נערכת לקיצוצים בפעילותה וזאת תוך ניסיון להאריך בפרק זמן שאינו ברור לפי שעה, את משך תקופת ההסכם שנחתם בין החברה לבין ועד העובדים בחודש אוגוסט 2016 ואמור לפקוע בסוף אוגוסט הקרוב.

ההסכם שנחתם באותה עת נקרא הסכם צמיחה, וחתמו עליו המנכ"ל לשעבר של החברה, יוסי וייס, והיו"ר לשעבר של ועד העובדים, אהוד נוף. ההסכם כלל הקטנה של מצבת כוח-האדם בחברה, צמצום עלויות השכר, התאמת המבנה הארגוני שלה לסביבה העסקית העדכנית והשקעות נרחבות יותר בשיווק ומחקר ופיתוח. מתוקף ההסכם, כ-800 עובדים פרשו משורות החברה והוועד הסכים לוותר על שורה ארוכה של הטבות לעובדים למשך כל תקופת ההסכם.

עם החתימה על ההסכם לפני שלוש שנים בכירי תע"א האמינו כי יש בו כדי להיטיב עם החברה, לשפר את יעילותה ובכך, לשפר גם את כושר התחרותיות שלה בשווקים. מאז, הנהלת החברה התחלפה, המנכ"ל שלה מזה כשנה הוא האלוף (במיל') נמרוד שפר, והיו"ר שלה הוא הראל לוקר.

בתחילת השנה נחתם עם הוועד הסכם חדש, בעקבות רפורמה שבמסגרתה אוחדו כל פעילויות החטיבות האזרחיות שלה. מתוקף הסכם זה, פרשו משורות החברה עוד כ-200 איש.

הארכת ההסכם ופיטורים של מאות עובדים נוספים מבין כ-15 אלף עובדי החברה, כרוכים בהסכמות בין ההנהלה לבין הוועד, שבראשו עומד יאיר כץ. לפי הערכות בחברה, מהלכים אלה צפויים להתקבל בהתנגדות עזה מצד הוועד, בנימוק שמצבת כוח-האדם בחברה צומצמה בכ-1,000 משרות בשלוש השנים האחרונות.

בשנתיים האחרונות התע"א מתאפיינת בטלטלות רבות, כשברקע שינויים פרסונליים נרחבים במבנה ההנהלה: עד כה הוחלפו רוב הסמנכ"לים והמנהלים הבכירים שלה במסגרת מהלך נרחב שמוצג על ידי החברה ככזה שנועד להוביל אותה למצב שתפעל כחברה עסקית לכל דבר, שמתאימה עצמה לשינויים בשוק ולשפר את יעילותה.

מאז תחילת השנה, עת נחתם ההסכם בין הנהלת החברה לבין הוועד בעקבות הרפורמה בחטיבות האזרחיות שרר בין הצדדים שקט וגורמים בחברה הגדירו את טיב היחסים ביניהם כטובים וענייניים.

עם זאת, אותם גורמים העריכו כי אם הנהלת תע"א תתעקש על ביצוע תוכניתה לפטר מאות עובדים - הרי שזה יהיה מבחן משמעותי לוועד שבראשות כץ.

מוועד העובדים בתע"א נמסר ל"גלובס" כי "ארגון העובדים לא מתכוון לנהל את ענייניו מעל דפי העיתונות. הארגון יילחם על זכויות ותנאי העובדים ויעשה הכל כדי למנוע המשך פגיעה בעובדי התע"א, הנכס המשמעותי של החברה. עובדי התע"א שותפים למפעל ציוני שכל יום מגדיר מחדש את המושג "פריצה טכנולוגית" והם ימשיכו במסורת זו". 

מהתעשייה האווירית נמסר בתגובה כי "החברה מתמודדת בעולם עסקי גלובלי, רווי סיכונים, אתגרים והתמודדויות. על מנת לעמוד בתוכנית העסקית והאסטרטגית שלה בצורה מהירה, עלינו לבצע התאמות ושינויים. חלק מהשינויים מצריכים דיון אמיתי וכן עם ארגון העובדים, ואנו אכן מנהלים משא-ומתן כזה".