לא כלכלי? תע"א פרשה ממכרז בהיקף מיליארדי שקלים; רפאל ואלביט ממשיכות להתמודד

התעשייה האווירית החליטה לפרוש ממכרז ענק של משרד הביטחון הכולל פיתוח ואספקת מערכות מודיעיניות לצה"ל • בחברה טוענים כי המכרז לא כלכלי בעקבות הגבלות על מכירת הציוד לחו"ל, אך בכירים בתעשיות הביטחוניות טוענים כי המכרז לא כלכלי לחברה עקב חוסר יעילותה

אודי אדם / צילום: דוברות משרד הביטחון
אודי אדם / צילום: דוברות משרד הביטחון

התעשייה האווירית (תע"א) פרשה ממכרז ענק שעורך משרד הביטחון לניהול פרויקט מסווג בהיקף של מיליארדי שקלים על פני תקופה של כ-20 שנה. זאת בעקבות מחלוקות עמוקות שהתגלעו בינה לבין המשרד, כך נודע ל"גלובס".

מדובר במכרז שכולל פיתוח ואספקה של מערכות לאיסוף מודיעין, אמצעי שליטה ובקרה ועוד שאמורים לשמש את חיל האוויר, אגף המודיעין וזרוע היבשה של צה"ל. פרטים רבים שקשורים לפרויקט ולמכרז שמקיים בנושא משרד הביטחון מסווגים ואסורים לפרסום.

גורמים בכירים בחברה טוענים כי ברקע המחלוקת שהובילה להחלטת החברה לפרוש מהמכרז, נמצאות העלויות הגבוהות של פיתוח המערכות של הפרויקט, שבהן תידרש לשאת החברה שתבחר בתום ההליך המכרזי שמתנהל מזה מספר חודשים.

הגורמים הוסיפו כי תנאי המכרז שקבע משרד הביטחון עשויים להגביל משמעותית את יכולותיה של החברה שתזכה בו בכל הקשור לשיווק ולמכירת חלקים מהמערכת לצבאות אחרים בעולם.

שתי המתחרות המרכזיות של תע"א - אלביט מערכות ורפאל - ממשיכות להשתתף במכרז ומייחסות לו חשיבות רבה בשל ההתקשרות ארוכת טווח עם מערכת הביטחון, שלצדה הכנסות של מיליארדי שקלים. רפאל מתמודדת בהליך יחד עם חברת המל"טים אירונאוטיקס.

רפאל נמצאת בישורת האחרונה לקראת רכישת אירונאוטיקס ביחד עם איש העסקים אביחי סטולרו בסכום של 850 מיליון שקל. העסקה טעונה אישור של רשות החברות הממשלתיות, אך הוא מתעכב בשל שורה של דרישות מצדה כלפי רפאל.

החלטה מעוררת תמיהה

חלק מרכזי בפרויקט הסודי עוסק בתחום שנחשב לאחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של תע"א. החלטת החברה לנטוש את המכרז מעוררת תמיהות בקרב גורמים שמעורים בנושא בתוך מערכת הביטחון. לדברי גורם ביטחוני "זה בדיוק כמו שצה"ל יקיים מכרז לקראת הצטיידות בטילים נגד טנקים וחברת רפאל, שהיא מובילה עולמית בתחום הזה, תקבל החלטה שהיא לא מגישה הצעה".

אלא שגורם בכיר בתע"א ביקר בחריפות את תנאי המכרז שקבע משרד הביטחון. לדבריו, "תע"א החליטה שהיא לא רוצה לתרום כסף שאין לה לצה"ל ולמשרד הביטחון. תנאי המכרז דרקוניים ותע"א הבינה שאין לה שום סיכוי להרוויח מהפרויקט הזה משהו. זאת בזמן שמהצד השני היא נדרשת להשקיע בו סכומי כסף אדירים לעומת כל מכרז פיתוח אחר שהוביל בעבר משרד הביטחון".

במשרד הביטחון אמרו בתגובה כי "המשרד רואה בתעשיות הביטחוניות הישראליות שותפות אסטרטגיות בחיזוק ביטחונה ויתרונה הטכנולוגי של מדינת ישראל ופועל מולן באופן ממלכתי ומקצועי - בכפוף לחוק חובת המכרזים ותוך הקפדה יתרה על תחרותיות והוגנות".

עוד אמרו במשרד הביטחון כי "המשרד משקיע משאבים רבים בקידום היצוא הביטחוני ובסיוע לתעשיות הביטחוניות לייצא מערכות שפותחו בשיתוף ועבור מערכת הביטחון, בהיקפים של מיליארדי דולרים בשנה. מטעמים מובנים, לא נוכל להתייחס לתוכניות שנמצאות בהליך מכרזי אך נדגיש כי כלל השיקולים נלקחים בחשבון בכל פרויקט".

לא העימות הראשון

לפי בכירים בתעשיות הביטחוניות החששות של תע"א מהרווחיות של המכרז קשורות לאחת הבעיות המרכזיות של החברה, שמתאפיינת באי יעילות: ב-2018 לדוגמה, היא מכרה ב-3.8 מיליארד דולר אך סיימה אותה עם הפסד של 47 מיליון דולר. בנוסף החברה מעסיקה כ-15 אלף עובדים. לדברי אחד הבכירים "בזמן שפעילות תע"א מתאפיינת בהיעדר יעילות, אלביט יודעת להרוויח כסף ולכן היא מסתערת על המכרז הזה למרות התנאים שקבע משרד הביטחון במסגרתו".

גם רפאל, שמנסה לעשות צעדים ראשונים בשוק בו מובילה תע"א, רואה במכרז של משרד הביטחון הזדמנות לשים "רגל בדלת" בשאיפה שאם היא תנצח בו הוא יאפשר לה להתבסס בענף שסימנה כמטרה לשנים הקרובות.

זאת לא הפעם הראשונה שהתע"א מתעמתת עם משרד הביטחון מסביב למכרזים שהיקפם מיליארדי שקלים. בשנים האחרונות היא ניסתה להתמודד על פיתוח ויצור של התותח המתנייע העתידי של צה"ל. החברה דרשה שמשרד הביטחון יפרסם בנושא מכרז, אך זה בחר להתקשר עם אלביט מערכות כספק יחיד. היקף תוכנית התותח הוערך בכמה מיליארדי שקלים.

לפני שנה בכירים בתע"א יצאו נגד משרד הביטחון על כך שחיל האוויר מתכוון לרכוש מטוסים חדשים למשימות של תדלוק אווירי מחברת בואינג האמריקאית. החברה, שניסתה לקדם הצעה שלפיה היא תמכור לחיל האוויר מטוסים מוסבים לתצורה של מטוסי תדלוק, דרשה ממשרד הביטחון לפרסם מכרז בנושא. גורמים ביטחוניים מעריכים כי למרות זאת, מטוסי התדלוק העתידיים של ישראל יירכשו מארה"ב באמצעות כספי הסיוע הביטחוני האמריקאי. 

מהתעשייה האווירית נמסר בתגובה כי "משרד הביטחון הוביל את התוכנית המדוברת בשקיפות ומקצועיות, שיקולי החברה לא לענות למכרז - הם שיקולים עסקיים בלבד".