אינטק נכשלה בניסוי הקליני בגלולת האקורדיון לפרקינסון; המניה צוללת בטרום מסחר בנאסד"ק

הגלולה לא הראתה בניסוי עדיפות בהפחתת "זמן הקיפאון" (Off Time), הזמן בו חולי הפרקינסון אינם מסוגלים לזוז • גם מדדים משניים לא הושגו • אי הצלחת הניסוי לא פוסלת את השימוש בכל הפלטפורמה של אינטק, אולם ההשקעה הרבה בניסוי, אכזבת השוק והשאלה מדוע המוצר לא פעל כמו המצופה, יכולים להעמיד אתגרים בפני החברה

ג'ף מקלר, מנכ"ל אינטק / צילום: רויטרס
ג'ף מקלר, מנכ"ל אינטק / צילום: רויטרס

חברת אינטק פארמה  הודיעה היום (ב') כי המוצר המוביל שלה, גלולה לשחרור מושהה של תרופה לפרקינסון, נכשל בניסוי קליני שלב III. הגלולה לא הראתה עדיפות על פני הטיפול הקיים בשוק, שאינו בשחרור מושהה, במדד העיקרי של הניסוי, שהיה הפחתת 'זמן הקיפאון' (Off Time). זהו הזמן שבו חולי הפרקינסון אינם מסוגלים לזוז בגלל היעדר דופמין במוחם. יעד זה הושג בהצלחה בניסוי שלב II של החברה ונחשב למשמעותי לחולים בפרקינסון מתקדם ולרופאיהם. לכן נקבע כיעד עיקרי בניסוי שלב III, אולם לא הושג.

מניית החברה נסחרה היום בבוקר לפי שווי של 99 מיליון דולר בנאסד"ק והיא מתרסקת ב-80% בקדם מסחר. בימים האחרונים ירדה 24% לקראת פרסום תוצאות הניסוי. החברה נסחרת בנאסד"ק בלבד לאחר שנמחקה מן המסחר בתל-אביב.

גם היעדים המשניים כמו שיפור בזמן ה-ON ללא סיפטומים בעייתיים של דיסקינזיה, שיפור במדד הכללי לפרקינסון UPDRS ומדדים נוספים לא הושגו.

"אנחנו מאוכזבים מכך שהניסוי לא השיג את מטרתו", אמר מנכ"ל החברה ג'פרי מקלר. "המוצר אכן מצליח בטיפול בפרקינסון, אך לא הראה שיפור בתקופות ה-OFF. יש לציין כי ניסוי זה הדגים לראשונה כי המוצר בטוח לשימוש, ולכן עשוי לשמש לתרופות נוספות".

לפני כמה חודשים אמר מקלר בראיון ל"גלובס" כי המוצר הנוכחי מהווה הוכחת היתכנות עבור החברה, אך העתיד שלה נמצא בשיתופי פעולה עם חברות תרופות אחרות. המטרה היא לפיתוח גרסאות אקורדיון לשחרור מושהה של תרופות בתוך המעי, אשר ללא שחרור מושהה לא ניתן כלל להשתמש בהן (וזאת לעומת תרופות כמו זו שנבחנה בניסוי היום, שהיא רק שיפור על פני תרופה קיימת).

ברמת העיקרון, אי הצלחת הניסוי לא פוסלת את השימוש בכל הפלטפורמה של אינטק, שכבר נמצאת בשלבי בחינה הדדית ראשונה עם מספר חברות, ביניהן נוברטיס ומרק. עם זאת, ההשקעה הרבה בניסוי, אכזבת השוק והשאלה מדוע המוצר לא פעל כמו המצופה, יכולים להעמיד אתגרים בפני החברה בבואה לנסות ליישם את הפלטפורמה שלה לתחומים נוספים. אינטק, שהוקמה ב-1997, גייסה עד היום 180 מיליון דולר שבבניית הפלטפורמה ויכולות היצור, אבל בעיקר בניסוי.

הצינים יאמרו כי מקלר חסך לעצמו כאב ראש. במקרה שבו היה עובר את הניסוי בקושי, היה צריך עכשיו לחפש שותף שיווקי או חלילה לשווק בעצמו את המוצר החדש, ולחנך את השוק ליתרונות של גלולת האקורדיון בפרקינסון. כעת, הוא יכול לשוב לשלב חברת הביומד המציעה חלומות. לחברה ישנה מוצר בפיתוח הכולל את פלטפורמת האקורדיון לשחרור מושהה של חומרים פעילים בקנאביס, וכן כאמור את הסכמי שיתוף הפעולה עם נוברטיס ומרק, שנמצאים כאמור בשלבים ראשונים. בקופת החברה 34 מיליון דולר בקופת המזומנים נכון סוך הרבעון הראשון של 2019.