ביהמ"ש ביטל את החלטת משרד התחבורה במכרזי האוטובוסים לתחבורה ציבורית

בעקבות עתירה שהגישה קבוצת הארגז, ביהמ"ש הורה על ביטול החלטת ועדת המכרזים של משרד התחבורה ומשרד האוצר מלפני כשנה, ולפיה לא תינתן העדפה לאוטובוסים המורכבים בארץ על פני חברות זרות במכרזים לרכישת אוטובוסים לחברות התחבורה הציבורית

אוטובוס של חברת דן / צילום: תמר מצפי
אוטובוס של חברת דן / צילום: תמר מצפי

בית המשפט המחוזי בירושלים הורה היום (ב') בצהריים על ביטול החלטת ועדת המכרזים של משרד התחבורה ומשרד האוצר מלפני כשנה, ולפיה לא תינתן העדפה לאוטובוסים המורכבים בארץ על פני חברות זרות במכרזים לרכישת אוטובוסים לחברות התחבורה הציבורית.

באותה החלטה הוועדה אימצה את הגישה שלפיה אין קשר בין ההוראה להעדפת תוצרת הארץ לבין התכליות התחבורתיות, באופן שהוביל אותה לקביעה שלפיה לא ניתן לכלול במכרזים לרכישת האוטובוסים תנאי סף להעדפת תוצרת מקומיות או התחייבות לביצוע רכש גומלין מצד יצרנית זרה המספקת את האוטובוסים לחברות הישראליות. גישה זו נתמכה גם על-ידי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר.

הפסיקה התקבלה במסגרת עתירה שהגישה קבוצת הארגז, העוסקת בהרכבת אוטובוסים בסמוך לקריית מלאכי, והחלטת ועדת המכרזים חשפה אותה ואת חברת מרכבים שפועלת באור-עקיבא לסכנה של ירידה משמעותית בנפח פעילותן - תוך פיטורים של מאות עובדים.

הארגז טענה בעתירה כי אין יסוד לקביעה שלפיה חובת המכרזים לא תחול על מכרזי האוטובוסים, וציינה כי אין כל סיבה הגיונית או חוקית שיכולה להצדיק קביעה זו.

עוד טענה החברה כי בהוראות שמחייבות ביצוע של רכש גומלין במשק יש תועלת רבה - וביטולן יוביל לקריסת מפעלי ההרכבה בארץ.

עמדת הארגז נתמכה על-ידי משרד הכלכלה והתעשייה, התאחדות התעשיינים וההסתדרות הלאומית, שליוותה את עובדי הענף במסגרת מאבקם על החלטת ועדת המכרזים.

בהחלטה שנתן היום בתיק השופט אברהם רובין נכתב כי "התחרות השוויונית שהיא נשמת אפו של המכרז מבטיחה הזדמנות שווה למציעים השונים לזכות בנתח מהתקציב הציבורי, והיא מבטיחה שהציבור יקבל את התמורה הטובה ביותר לכספו או לנכסיו".

השופט רובין הוסיף כי "כל שיטה אחרת מלבד שיטת המכרזים - סופה שתביא לחוסר יעילות כלכלית, לפגיעה בטוהר המידות ולפגיעה קשה באמון הציבור במנגנון הממשלתי".

השופט קבע כי על ועדת המכרזים לשוב ולשקול את עמדתה בנוגע להוראות העדפה שנכללו במכרזי האוטובוסים.

יו"ר ההסתדרות הלאומית, יואב שמחי, שליווה במהלך השנה האחרונה את מאבקם של עובדי ענף הרכבת האוטובוסים בארץ, התייחס להחלטת בית המשפט ואמר כי "זו בשורה חשובה לעתיד התעשייה הישראלית ולעובדי תעשיית האוטובוסים בפריפריה, שבמחי-יד ביקשו לעצור את פרנסתם". 

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, התייחס להחלטת בית המשפט ואמר: "בית המשפט הוציא היום מסר חד וברור לכל הפקידות הממשלתית, שמנסה בדרכים מפותלות להדיר דווקא את התעשייה הישראלית ועובדיה מהרכש הממשלתי. יידעו מקבלי ההחלטות שהתאחדות התעשיינים לא תוותר על אף מכרז ציבורי ותקפיד על קיום החוק והתקנות ככתבן וכלשונן, לטובת המשק והתעשייה הישראלית". 

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, התייחס להחלטת בית המשפט בעניין העדפת תוצרת כחול לבן במכרזי האוטובוסים ואמר: "אני מברך על החלטת בית המשפט שקיבל את עמדת משרד הכלכלה והתעשייה במלואה. המדיניות של העדפת תוצרת ישראלית כחול לבן, אותה אני מוביל מאז כניסתי לתפקיד, מקדמת את התעשייה הישראלית, תורמת לתעסוקה, לפריפריה ולחיזוק הכלכלה הישראלית.

"השימוש ברכש גומלין נועד לחזק את התעשייה המקומית ולפעול להגברת היצוא, שהם בראש סדר העדיפויות של המשרד. נמשיך לעמוד על כך שחברות זרות ירכשו בחזרה מהתעשייה הישראלית, מה שיאפשר את הרחבת התעסוקה, התעשייה והכנסות המדינה".