מנכ"ל משרד הבריאות: "האחיות הן עמוד השדרה של המערכת"

כך אמר משה בר סימן טוב במסיבת עיתונאים שנערכת בשעה זו בבית החולים תל-השומר בעקבות שביתת האחיות שפרצה הבוקר • סגן שר הבריאות יעקב ליצמן: "נושא הבחירות היה מערכת הבריאות. איפה כל המפלגות שדיברו על הבריאות? אף אחד לא רוצה להיות שר הבריאות פתאום"

יעקב ליצמן ומשה בר סימן טוב / צילום: אוריה תדמור
יעקב ליצמן ומשה בר סימן טוב / צילום: אוריה תדמור

הסתדרות האחים והאחיות פתחה הבוקר (ג') בשביתה לאחר שקיימו אתמול (ב') מחאה מול משרד הבריאות בגין תנאי העסקתן, והגיעו למבוי סתום בפגישתן עם מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב. בתחילת השבוע מסרה ההסתדרות: "האחים והאחיות בישראל אינם עובדי כפייה, ולא ייתנו עוד יד לעבודה מחוץ לתקנים ולרישיון, למטלות, נהלים ובקרות ללא תוספת כוח-אדם וללא תוספת שכר בהתאם. נראה שבמשרדי הבריאות והאוצר שכחו שעידן העבדות עבר מן העולם, ובעזות מצח הפחיתו משכרן של האחים והאחיות, ועל כן החלטנו לומר די לעומסים וכן למטופלים".

חדרי ניתוח במתכונת חירום: המדריך המלא לשביתת האחיות

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב מקיים בשעה זו מסיבת עיתונאים בבית החולים תל-השומר, במהלכה אמר: "ישבנו יחד עם משרד האוצר והאחיות אתמול. אנחנו מודעים לעבודה הקשה שעושים כל הצוותים הרפואיים, והאחיות הן עמוד השדרה של המערכת במציאות של עומסים כבדים. אנחנו חושבים שניתן וצריך לפתור את סכסוך העבודה הזה.

"הצענו מספר רב של הצעות אתמול שיכלו ליצור תהליך עבודה קצר ויעיל שבסופו נייצר שיפור בעבודתן של האחיות. אנחנו נטפל בתחלואי מערכת הבריאות ובצרכים התקציביים, אבל לצערנו ניאלץ להגיע לבית הדין לעבודה".

בר סימן טוב הוסיף ואמר כי טענתן של האחיות בנוגע לפיחות בשכרן נכונה. שכרן אכן הופחת, זאת מכיוון שלא עמדו במטלותיהן במסגרת מהלכי האקרדיטציה (תו תקן) שהתרחשו בבתי החולים בתקופה האחרונה. למעשה, זו אחת הסיבות בגינן פרצה השביתה.

בנוגע לדרישתן של האחיות להוסיף 1,500 תקנים למערכת, אמר בר סימן טוב: "אנחנו בתקופת בחירות, וזה לא הזמן לבקש דברים מהסוג הזה. צריך לתת לנו את הזמן לנסות ולשחזר את ההישג שכמעט הצלחנו להשיג טרם פוזרה הממשלה, להגדלת תקציב משמעותית, שכלל תוספת תקנים.

"אם נמשיך ונגיע להבנות עם האחיות - אנו בהחלט מוכנים לשקול את הפסקת הקיצוץ בשכר. זה קרה כי אנחנו לא יכולים לקבל מצב שבו עובדים מחליטים אילו מטלות הם עושים ואילו לא. אנחנו רוצים לעשות הכל כדי להימנע מקיצוץ, אבל את המצב שנוצר לא יכולנו לקבל".

בתשובה לשאלת "גלובס" אילו הצעות הועלו אתמול במסגרת המשא-ומתן אמר בר סימן טוב: "הצענו להיכנס לתהליך של זיהוי מטלות שאפשר להוריד מהאחיות באופן מיידי".

"אף אחד לא רוצה להיות שר הבריאות פתאום"

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן אמר כי "האחיות עושות עבודת קודש ללא ספק, ומכאן עד שביתה הדרך ארוכה. אולי יש יו"ר הסתדרות כללית חדש אז הוא גורר את המערכת לשביתה. עלינו לנהל את העניין דרך משא-ומתן.

"בנוגע לבחירות: נושא הבחירות היה מערכת הבריאות. איפה כל המפלגות שדיברו על הבריאות? כיום הנושא לא מוזכר. איפה כולם? אף אחד לא רוצה להיות שר הבריאות פתאום.

"אני לוקח אחריות. צריך לעשות שיפורים. שום דבר הוא לא רציני, זה הכול פוליטיקה. צריך לדבר על הבעיות הקריטיות: בבריאות, בתחבורה ואחרות. הגיע הזמן לדבר על הנושאים האלה. לצערי הבריאות כבר לא על השולחן. לא אכפת לי שיתקפו אותי, אבל שידברו על בריאות.

"בעזרת השם נגדיל את תקציב סל התרופות שעומד על כיום כחצי מיליארד שקל. עד 1 בינואר יהיה לנו את הסל. בתוך חודש נודיע על הרכב ועדת הסל".