מה יודע לפיד על הזינוק בגירעון, והאם ההוצאה הציבורית זינקה ב-10% בתוך שנה?

שר האוצר לשעבר יאיר לפיד תולה את הגירעון בעלייה "מטורפת" בהוצאה הציבורית, שמסתכמת לדבריו ב-10% בשנה האחרונה • בכמה באמת צמחו ההוצאות? • המשרוקית של גלובס

יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי
יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי

בראיון ל"גלובס" בסוף השבוע חזר ח"כ יאיר לפיד מכחול לבן לתקוף את הטיפול של הממשלה בגירעון התקציבי התופח. כשהמשק במצב טוב, הוא הסביר, "מדינה אמורה להקטין את החוב הלאומי ולהקטין גירעון. במקום זה ההוצאה הציבורית בשנה האחרונה עלתה ב-10%. זה מספר מטורף לגמרי. מהצד השני, הכנסות המדינה נתקעו, ואחר-כך ירדו מתחת לתחזיות. הסיבה היא שלא גבו ולא תפעלו את המשק כמו שצריך - ובנוסף נתניהו והממשלה חילקו כסף אחד לשני כמו משוגעים".

לפיד מקפיד להבהיר בהמשך: "אני בעד מה שפחות מסים, מס זה לא דבר טוב". הוא תולה את הגירעון בשתי "עובדות": עלייה "מטורפת" בהוצאה הציבורית, וכישלון בגביית המסים. מה הבסיס לטענות שלו?

נתחיל בהוצאה הציבורית. במובן המדויק, הנתון הזה כולל לא רק את הממשלה אלא גם רשויות מקומיות. דוח בנק ישראל מאשר שב-2018 "הוסיפה ההוצאה הציבורית להתרחב במהירות", אבל לא בקצב המטורף שמציין לפיד. ב-2017 היא עמדה על 39.4% מהתוצר המקומי הגולמי; ב-2018 - על 39.7% ממנו. כיוון שהתוצר עצמו צמח, הגידול בהוצאה הציבורית בשנה החולפת הסתכם ב-5.2% בערך במחירים שוטפים, או 4% במונחים ריאליים.

ההוצאות לא אשמות
 ההוצאות לא אשמות

ייתכן שבמילים "הוצאה ציבורית" לפיד התכוון להוצאה הממשלתית בלבד, המרכיב העיקרי בה. נתוני החשב הכללי (החשכ"ל) שפורסמו לפני כחודש אכן מלמדים על עלייה ניכרת בנתון הזה, מ-359.3 מיליארד שקל ב-2017 ל-378.7 מיליארד שקל ב-2018. אבל באחוזים, השינוי דומה לזה שנרשם בהוצאה הציבורית כולה.

אשר להכנסות המדינה ממסים, התיאור של לפיד מתיישב עם התיאור של החשכ"ל: כמו שמראה הגרף, הן החלו לרדת בחדות במאי 2018, וצנחו מ-32.4% מהתוצר ב-2017 ל-31% ממנו ב-2018. אבל הסיבה העיקרית לפי החשכ"ל לא הייתה ליקויים בגבייה, אלא הפחתות מס יזומות מצד הממשלה, שאילצו את המדינה להחזיר סכומים חריגים למי ששילם מקדמות לפי שיעורי המס הישנים.

■ בשורה התחתונה: דברי לפיד לא נכונים ברובם. גם ההוצאה הציבורית וגם הוצאות הממשלה עלו ב-2018 בכ-4% במונחים ריאליים. ההכנסות ממס ירדו מאמצע השנה, אבל בעיקר בשל הפחתות מס יזומות.