בגלל פרטים מטעים בדוחות: כתב אישום נגד מנכ"ל אפריקה תעשיות וסמנכ"ל קבוצת נגב לשעבר

5 שנים לאחר שאפריקה תעשיות מחקה 73 מיליון שקל עקב אי-סדרים בדוחותיה, הוגש כתב אישום נגד המנכ"ל לשעבר אבי מוטולה, סמנכ"ל הכספים לשעבר בנגב אביהו איבשיץ ו-10 עובדים נוספים • מוטולה ואיבשיץ מואשמים כי הורו לכפופים להם להציג מצגים משופרים ביחס לנתונים הכספיים של הקבוצה • למוטולה מיוחסת גם גניבה של 1.2 מיליון שקל מנגב

אבי מוטולה, לשעבר מנכ"ל אפריקה ישראל תעשיות / צילום: תמר מצפי
אבי מוטולה, לשעבר מנכ"ל אפריקה ישראל תעשיות / צילום: תמר מצפי

"ניצלו את מעמדם על-מנת להורות לכפופים להם לבצע פעולות מרמתיות אשר יציגו מצגי-שווא על תוצאות קבוצת נגב, ועל עמידתה ביעדים הגבוהים שנקבעו לה" - כך מתארת פרקליטות מיסוי וכלכלה, בכתב האישום שהגישה היום (ד'), את פעולות שני הנאשמים המרכזיים בפרשת שיפוץ הדוחות הכספיים באפריקה ישראל תעשיות: אבי מוטולה, המנכ"ל לשעבר של החברה; ואביהו איבשיץ, לשעבר סמנכ"ל הכספים של קבוצת נגב, שהייתה חלק מקבוצת אפריקה תעשיות בתקופת ביצוע העבירות לכאורה. בנוסף אליהם מופנה כתב האישום גם נגד חברת אפריקה ישראל תעשיות, קבוצת נגב קרמיקה ו-10 עובדים נוספים, בדרגות שונות, שהועסקו בקבוצה בשנים 2014-2011.

כתב האישום החמור מייחס לנאשמים עבירות דיווח לפי חוק ניירות ערך, בהן הכללת פרט מטעה בדוחות הכספיים במטרה להטעות משקיע סביר; רישום כוזב; זיוף; קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות; ושיבוש מהלכי משפט. בנוסף מייחס כתב האישום למוטולה ולמנהלת בכירה נוספת לשעבר באפריקה תעשיות, עבירות של גניבה בידי מנהל.

לפי האישום, בעקבות הפעולות שהובילו מוטולה ואיבשיץ, שעיקרן הכללת פרטים מטעים בדוחותיה הכספיים של אפריקה תעשיות הציבורית, וכן נוכח אי-סדרים נוספים בדוחות - נאלצה אפריקה תעשיות להציג מחדש את דוחותיה וגרעה 73 מיליון שקל מהונה העצמי.

במקביל לכתב האישום מתמודדים אפריקה תעשיות, חלק מנושאי המשרה ושומרי הסף שליוו את הקבוצה בתקופה הרלוונטית, גם עם בקשות לניהול תובענות ייצוגיות נגדם. בתובענות אלה תובע ציבור המשקיעים את הנזק שנגרם לו לכאורה בעקבות ניסוחם מחדש של הדוחות וירידת הערך. 

דוחות מטעים

מכתב האישום עולה כי מוטולה היה הרוח החיה בקבוצה: "מוטולה ניהל את קבוצת נגב ואפריקה תעשיות ביד רמה והעמיד את שיפור ביצועיה בראש סולם העדיפויות"; והנחה את עובדיו "לנקוט את כל האמצעים, לרבות ביצוע עבירות פליליות, להשגת מטרה זו".

לפי האישום, איבשיץ "היה מנהל דומיננטי ובכיר בקבוצה, פעל כיד-ימינו של מוטולה וניצל את מומחיותו החשבונאית לתכנון וביצוע העבירות". לפי הנטען, כדי להשיג שיתוף-פעולה מהכפופים לו, הנהיג מוטולה מדיניות למתן הטבות אישיות לעובדיו על-חשבון קבוצת נגב, לרבות מימון חופשות פרטיות בארץ ובחו"ל לעובדת בשווי עשרות אלפי שקלים, טיפולי שיניים ומטבח לעובדת אחרת בשווי 200 אלף שקל, שעון קרטייה ב-25,453 שקל לעובדת אחרת ועוד.

כתב האישום כולל שמונה אישומים, שבכולם "מככבים" מוטולה ואיבשיץ. לפי אחד האישומים, בעקבות הוראה שנתנו, ביצעו שלושה מעובדיהם שגם נאשמים בפרשה - גלית בן-מאיר-דורי, מנהלת שירות הלקוחות ואחראית מחלקת החשבוניות בקבוצה; שאול משיח, מנהל תפעול ולוגיסטיקה; ותומר כובאני, מנהל מחלקת הסוחרים - רישומים כוזבים במסמכי נגב, שגרמו לכך שקבוצת נגב ואפריקה תעשיות הקדימו את מועד ההכרה בהכנסות בדוחותיהן, כדי להציג מצגי-שווא על עמידת נגב ביעדיה. כתוצאה מכך, נטען בכתב האישום, כללו הדוחות הכספיים של אפריקה ישראל תעשיות פרטים מטעים בשנים 2014-2011.

מצג-שווא לרואי החשבון

לפי אישום נוסף, בהוראת מוטולה ואיבשיץ ביצעו דורי ומשיח רישומים כוזבים במסמכי קבוצת נגב, שהובילו לכך שנגב ואפריקה תעשיות דיווחו בדוחות הכספיים על הכנסות כפולות. לפי האישום, לקראת ביקורי רואי החשבון ורצון להסתרת היתרות הפיקטיביות של הלקוחות, "הנחה איבשיץ את עובדיו לזכות יתרות אלה באופן מרמתי".

עוד נטען כי רואי החשבון המבקרים זיהו חלק מהרישומים הכוזבים, אך מוטולה, איבשיץ ודורי הציגו להם מצגי-שווא שמדובר בשגגה, כך שרואי החשבון אישרו את הדוחות הכספיים שכללו פרטים מטעים.

עוד עולה מהאישום כי לאחר פיטורי מוטולה הגיעו לאפריקה תעשיות ידיעות על אי-סדרים חשבונאיים, ואיבשיץ ומוטולה פעלו להכשלת ההליך המשפטי הצפוי. כך, למשל, ביקש איבשיץ מדורי לומר לגורמים הבודקים כי אינו קשור לפעילות האסורה, וכי רק מוטולה נתן את ההנחיה שהביאה לאי-הסדרים החשבונאיים - "במעמד זה שיתף איבשיץ את דורי בחששו שאם הדברים יתגלו הוא 'הולך לכלא'".

לפי הנטען, מוטולה, מצידו, ביקש מדורי למסור לגורמים הבודקים, שהפיקה חשבוניות כפולות בהוראת מנכ"ל חברות אחרות בקבוצה, אך היא סירבה. "משסירבה לעשות כן", מתואר באישום, "ביקש ממנה מוטולה שתאמר שביצעה את הפעולות הללו בשגגה".

גניבת כספים

עוד נטען באישום כי מוטולה וסמנכ"לית משאבי האנוש בקבוצה, מאירה בן-יוסף, ניצלו את מעמדם הבכיר באפריקה תעשיות ובקבוצת נגב ושלחו יד במרמה בכספי נגב בסך 1.2 מיליון שקל ו-190 אלף שקל, בהתאמה.

כך למשל, נטען, ביצע מוטולה טיפולי שיניים בשווי 46,492 שקל, אך במקום לשלם מכיסו, העניק לרופא השיניים סחורה מנגב קרמיקה בסכום האמור. עוד באישום - מוטולה שכר על-חשבון נגב קרמיקה דירת פנטהאוז במלון הדירות "ווסט" בתל-אביב, בסך 315 אלף שקל. לאחר חודשיים שבהם גר בדירה, הוא עבר לדירה אחרת, ואחיו יפתח עבר להתגורר בדירה - על-חשבון נגב.

עוד מתואר בכתב האישום כיצד מימן מוטולה את מערכת האודיו שרכש לעצמו בסך 95 אלף שקל מכספי נגב; כי הוא וידא שאת שכר-טרחת עורך הדין שייצג אותו בהליך גירושים בסך 230 אלף שקל, תשלם החברה; וכי אילץ את החברה לשלם עבור זוגתו שהתלוותה אליו לנסיעותיו העסקיות בחו"ל סכום של כ-16 אלף דולר. בנוסף לאלה, נטען כי מוטולה דאג כי בית הוריה של זוגתו ישופץ על-חשבון נגב בעלות של 108 אלף שקל. לאחר שהתגלו מעשי הגניבה, החזיר מוטולה לחברה כמיליון שקל. 

כתב האישום הוגש על-ידי עורכי הדין עידן שוורץ ועדי לוי ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה. 

*** נגד אבי מוטולה, אביהו איבשיץ, גלית בן-מאיר דורי, שאול משיח, תומר כובאני, מאירה בן-יוסף ונאשמים נוספים הוגש כתב אישום. ההליך הפלילי בעניינם נמצא בראשיתו, ועומדת להם חזקת החפות.