האמת תצא לאור? "ניו יורק טיימס" ישתמש בבלוקצ'יין למאבק בפייק ניוז

הפרויקט הניסיוני שמשיקה חברת ניו יורק טיימס, המוציאה לאור של אחד העיתונים החשובים בעולם, נועד לסייע לכלי תקשורת להתמודד עם מידע מסולף המופץ לשם הטעיה ובלבול של הקוראים • בשלב הראשון יתמקד הפרויקט, שנערך בשיתוף-פעולה עם תוכנית ההאצה של IBM, במידע הקשור לצילומים וסרטוני וידאו חדשותיים

בניין ה”ניו יורק טיימס” במנהטן / צילום: רויטרס, Shannon Stapleton
בניין ה”ניו יורק טיימס” במנהטן / צילום: רויטרס, Shannon Stapleton

חברת העיתונות "ניו יורק טיימס", המוציאה לאור של אחד העיתונים החשובים בעולם, חשפה אתמול (ג') לראשונה פרויקט ניסיוני חדש, שבמסגרתו היא משתמשת בטכנולוגיית בלוקצ'יין כדי לסייע לעיתונות להיאבק בחדשות שקריות (פייק ניוז).

מידע ראשוני על הפרויקט של "ניו יורק טיימס", שנקרא "News Provenance Project" (בעברית: "פרויקט מקור החדשות") נחשף לראשונה לפני כארבעה חודשים באתר חדשות הקריפטו האמריקאי Coindesk. באותה עת פרסמה החברה כי היא מחפשת מועמדים לניהול הפרויקט.

אתמול עלה לאוויר לראשונה אתר הפרויקט, שמסביר כיצד צוות המחקר והפיתוח שלו מתכנן להשתמש בבלוקצ'יין - טכנולוגיה של מסדי נתונים מבוזרים (DLT), שיישומיה הנפוצים ביותר הם רשתות של מטבעות דיגיטליים, ובראשם ביטקוין - לצורך אימות (אותנטיקציה) של צילומים חדשותיים. מנהלת הפרויקט, סשה קורן, ניהלה קודם לכן פרויקטים דיגיטליים עבור מערכת "ניו יורק טיימס".

הטכנולוגיה שתשמש את הפרויקט היא Hyperledger Fabric - בלוקצ'יין פרטי, המוגבל למשתמשים מורשים בלבד. היפרלדג'ר עצמו הוא פרויקט-גג של קרן לינוקס, מוסד ללא כוונות רווח, האחראי לקידומה של מערכת ההפעלה לינוקס, המבוססת על קוד פתוח. פיתוח הפרויקט של "ניו יורק טיימס" נעשה בשיתוף-פעולה עם IBM Garage - תוכנית האצה (אקסלרטור) של ענקית הטכנולוגיה IBM.

מטרתו של פרויקט "News Provenance", על-פי האתר שלו, היא להיאבק בדיס-אינפורמציה - מידע מסולף המופץ באמצעי התקשורת לשם הטעיה ובלבול של ציבור הקוראים. חדשות שקריות כאלה, לטענת "ניו יורק טיימס", פוגעות בגופי מדיה ועיתונות קטנים וגדולים כאחד. "צרכני החדשות המוטעים והמבולבלים נעשים, בסופו של דבר, מותשים ואדישים לחדשות באופן כללי", נכתב באתר הפרויקט.

הרעיון מאחורי הפרויקט הניסיוני של "ניו יורק טיימס" ושותפיה נמצא כעת בשלב של הוכחת היתכנות (proof-of-concept) באמצעות הדגמת יישום חלקי של הפרויקט - שלב שצפוי להימשך עד לסוף השנה. בשלב זה המטרה היא למצוא דרך לשמר אמון בקבצים דיגיטליים. במסגרת הפרויקט, "המטה-דאטה הקונטקסטואלי" של ידיעות חדשותיות יישמר בבלוקצ'יין, כולל פרטי המיקום והזמן, פרטי המקור ומידע על עריכתו ופרסומו של כל תצלום סטילס או סרטון וידאו חדשותי.

הרעיון בפרויקט, לדברי האתר, הוא ליצור "מערכת של סימנים שיוכלו להצטרף למידע החדשותי המתפרסם בכל מקום שבו אותו חומר מוצג", כולל ברשתות חברתיות, בצ'אטים קבוצתיים ובתוצאות חיפוש באינטרנט. חברת "ניו יורק טיימס" מתכננת לפרסם עדכונים בנוגע לפרויקט לכל אורך תהליך העבודה עליו, עד שבסופו של התהליך יתפרסם דוח מפורט עם מסקנות הניסוי.

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.