הנפקת הבורסה בת"א תעלה 20-15 מיליון שקל; המתעניינים העיקריים - מוסדיים זרים

עלות ההנפקה תחולק בין הבורסה לבין ארבע הקרנות הזרות המוכרות, והיא תהווה 9%-8.6% מהתמורה המיידית של הצעת המכר • הבורסה פועלת למכור בהנפקה 31.7% ממניות הבורסה, לפי שווי חברה של 700 מיליון שקל, דבר שיניב תמורה כוללת של כ-222 מיליון שקל

איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה בתל-אביב / צילום: יעל ארנון
איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה בתל-אביב / צילום: יעל ארנון

הנפקת הבורסה בתל-אביב (בבורסה עצמה) קרבה, ובצל דיווחים על התעניינות בעיקר מצד משקיעים מוסדיים זרים, התברר אתמול מהתשקיף המעודכן כי עלות המהלך, באמצעות הצעת מכר, תגיע ל-20-15 מיליון שקל. כל המניות שיימכרו במסגרת הצעת המכר שייכות לארבע קרנות זרות שרכשו את החזקותיהן אשתקד, ושרובן מוחזקות מאז על-ידי נאמן, משה טרי. מדובר בקרנות Sunsuper ,Novo Holdings ,Moelis Australia ו-Dalton Special Holdings. בתוך כך בנק ההשקעות הזר ג'פריס הוציא אתמול הודעה לכל לקוחותיו שה"בוק" כבר כוסה.

עלות ההנפקה תחולק בין הבורסה לבין הקרנות המוכרות והיא תהווה 9%-8.6% מהתמורה המיידית של הצעת המכר. את המהלך מוביל ג'פריס, כשבישראל החתם המוביל הוא לידר הנפקות. המפיצים המקומיים הם פועלים אי.בי.אי, לאומי פרטנרס, דיסקונט שוקי הון, ברק קפיטל ואוריון.

הרוח החיה העיקרית מאחורי ההנפקה היא מנכ"ל הבורסה איתי בן זאב. אפרופו התשקיף והמעורבות הרבה של בן זאב ברוד שואו שנלווה למהלך - ושכלל שני סבבים בחו"ל - הוא גם נדרש השבוע לחתום ולאשר את ההנפקה, בכובעו כ"רגולטור" של החברות הנסחרות בבורסה. כך, דרורית וילנאי שטטנר, מנהלת יחידת הנפקות בבורסה, נתנה אישור עקרוני של המנהל הכללי של הבורסה לניירות ערך הנכללים בתשקיף מדף, כשהיא פירטה כי "החברה תיסחר במסגרת ענף שירותים פיננסיים".

בסך הכל הבורסה מבקשת להנפיק לראשונה לציבור את מניותיה, כאמור בדרך של הצעת מכר. במסגרת זו הבורסה פועלת למכור בהנפקה 31.7% ממניות הבורסה, לפי שווי חברה של 700 מיליון שקל, דבר שיניב תמורה כוללת של כ-222 מיליון שקל.

ניירות הערך המוצעים יוצעו למשקיעים מוסדיים בארץ ובחו"ל בהצעה לא אחידה, כשלאחר מכן יהיה מכרז ציבורי בהצעה אחידה. במסגרת התשקיף שפורסם אתמול הבורסה גילתה את מבנה ההנפקה לציבור: בהנחה שהמחיר ייסגר על 7 שקלים למניה, ויש 224 מניות בכל יחידה כאשר כל אחד מהציבור יוכל להזמין עד 20 יחידות לכל היותר, אזי שהציבור יכול לרכוש חבילת מניות הבורסה בשווי של 31,360 שקל.

השלמת ההנפקה תהיה אקורד הסיום למהלך שינוי מבנה הבעלות בבורסה - שכלל את הפיכתה לחברה למטרות רווח והוצאתה משליטת חברי הבורסה (ובפועל משליטת הבנקים הישראליים). כחלק מהמהלך קיבלו עובדי הבורסה נתח של 6% ממניות הבורסה, כשחמש קרנות זרות רכשו 71.7% ממניותיה. נוסף על ארבע הקרנות שצוינו מעלה, ושייוותרו לאחר ההנפקה עם החזקה של 4.99% ממניות הבורסה (כל אחת), ישנה קרן מניקיי האמריקאית-אוסטרלית, שמחזיקה ב-19.9% ממניות הבורסה ושזכאית לדירקטור מטעמה.

כמו כן, למנכ"ל בן זאב אופציות ל-3.9% ממניות הבורסה ובמחיר מימוש גבוה בהרבה ממחיר המניה הצפוי בהנפקה - שאמור לעמוד על 7 שקלים. לתשעה מנהלים נוספים בבורסה יש בסך הכול אופציות לכ-3.9% ממניותיה.