"שוק המניות האמריקאי ימשיך לעלות השנה, והפדרל ריזרב יוריד את הריבית רק פעם אחת עד סוף 2019"

מארק מתיוס, ראש תחום מחקר אסיה בבנק השוויצרי יוליוס בר, מפרט בראיון ל"גלובס" את הערכות הבנק בנוגע לצפוי במשק האמריקאי השנה ובשנת 2020, והאם הוא לפני מיתון • לאן הולכים השווקים לדעתו, מה צפוי למחירי הנפט והזהב, ועל אילו מניות הוא היה ממליץ לעשות שורט

מארק מתיוס בכנס הרצליה/ צילום: גלעד קוולרצ'יק
מארק מתיוס בכנס הרצליה/ צילום: גלעד קוולרצ'יק

לאחר עליות חדות בשווקים (הן שוקי המניות והן בשוקי האג"ח בארה"ב, אירופה ובישראל) במחצית הראשונה של 2019, צפויים, כך נראה, הסוחרים ומנהלי ההשקעות לעבוד הרבה יותר קשה על מנת לספק תשואות טובות בחצי השני של השנה.

זאת, בשעה שהתשואות על אג"ח ממשלתיות לטווחים ארוכים נמוכות מאוד ואף שליליות בשווקים רבים בעולם, וברקע נרשמת האטה משמעותית בצמיחה של כלכלות מרכזיות בעולם. זאת ועוד, הסבירות שהמשק האמריקאי יגלוש למיתון בשנה הקרובה עלתה במידה משמעותית בחודשים האחרונים. ואולם, בבנק השוויצרי יוליוס בר מעריכים ששוקי המניות ימשיכו לעלות השנה וכי לא צפוי מיתון בארה"ב השנה וגם לא בשנה הבאה.

"במהלך השנתיים האחרונות הכלכלה הגלובלית צמחה בקצב גבוה יחסית. השנה אנחנו מצפים להאטה, וגם בשנה הבאה, שרובה תנבע מהכלכלה הגדולה בעולם - ארה"ב", אומר מארק מתיוס, ראש תחום מחקר אסיה בבנק השוויצרי, בראיון ל"גלובס". עם זאת, לדבריו, "אנחנו לא צופים מיתון בארה"ב בשנה הבאה, אלא בשנה שאחריה, וגם אז, אם וכאשר, הוא יהיה קל בלבד - שני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית בכלכלת ארה"ב. אבל אם מסתכלים במונחים שנתיים, עדיין נראה צמיחה חיובית של 0.8% בשנת 2021". 

מתיוס (51) הצטרף ליוליוס בר לפני כ-8 שנים, לאחר ששימש כאנליסט בנומורה (Nomura), בנק השקעות יפני, במריל לינץ', בסטנדרט אנד פור (Standard & Poor’s) ובבנק האוסטרלי Macquarie. הוא הגיע לישראל לפני כ-3 שבועות להשתתף בכנס הרצליה בפאנל שעסק בנושאים שונים הקשורים לאסיה.

"עד לאחרונה הערכנו שהמיתון יגיע לאמריקה כבר בתחילת 2020, אולם בעקבות הפעולות של הבנקים המרכזיים בעולם, שהחלו להוריד את הריבית, שינינו את דעתנו ביוליוס בר. זה התחיל עם הבנק המרכזי של ניו זילנד, ואז הבנקים המרכזיים בקבוצה של שווקים מתפתחים הורידו את שיעורי הריבית, ובהמשך גם הבנק המרכזי של אוסטרליה. כעת נראה שגם הפדרל ריזרב האמריקאי צפוי להוריד את הריבית בסוף החודש", הוא אומר.

אז למעשה, בראייה שנתית אתם לא צופים מיתון בארה"ב בשנים הקרובות?
מתיוס: "נכון. אם אתה מסתכל מבחינה היסטורית, למעשה היו רק שני מיתונים חמורים, בשנת 1982 ובשנת 2009. שאר המיתונים היו 'מתונים' למדי. לפעמים קורה שגם בשנה של מיתון בסופו של דבר יש צמיחה חיובית קטנה. כלומר, יכול להיות מצב שברבעון הראשון תהיה צמיחה חיובית, לאחר מכן יהיו שני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית וברבעון הרביעי שוב צמיחה חיובית, כך שבסך הכול השנה תסתיים עם צמיחה חיובית קלה".

אז מה להערכתכם צפוי לקרות בשוק המניות האמריקאי?
"אנחנו מעריכים שהשוק לא מנופח. שוק המניות האמריקאי לא זול, אבל הוא גם לא יקר מאוד. המכפיל הממוצע נע סביב 17, ואם אתה בוחן את התשואות על אג"ח ממשל ל-10 שנים, שהן סביב 2%, כלומר מכפיל 50 בערך, הרי שהמניות לא יקרות ויש להן עוד מקום לעלות. כלומר המגמה החיובית צפויה להימשך ככל הנראה בחודשים הקרובים".

אז בינתיים, לפחות עד לשנה הבאה, אתם ממליצים להמשיך ולהחזיק במניות?
"נכון. יכול מאוד להיות, אגב, שאנחנו טועים ובסוף לא יהיה מיתון. מה שייחודי במצב שבו אנו נמצאים הוא שקצב הצמיחה במשק האמריקאי בהתאוששות הזו הוא מאוד נמוך בהשוואה לפעמים קודמות, שבהן הכלכלה התאוששה בקצב הרבה יותר מהיר ועוצמתי. זה מרמז על כך שייתכן וההתאוששות הנוכחית תימשך זמן רב יותר לעומת תקופות קודמות של יציאה ממיתון בארה"ב. מסוף המאה ה-19 תחילת המאה ה-20, מסיבה כלשהי התקופות בין מיתון למיתון הלכו והתארכו עם השנים, במיוחד בעשורים האחרונים".

אולי כי גם הממשל, גם הפד וגורמים נוספים הפיקו לקחים ויודעים לנהל טוב יותר את הכלכלה?
"זה בהחלט ייתכן".

עד מתי שוקי המניות בארה"ב יכולים להמשיך לעלות?
"אנחנו ביוליוס בר בדקנו את התקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה, וזיהינו 8 תקופות שבהן היה שוק שורי בוול סטריט: כך ב-70 השנים האחרונות היו ארבע תקופות של שוק שורי קטן וארבע תקופות של שוק שורי גדול. כיום השוק השורי נמשך כבר כ-10 שנים, יותר זמן מארבעת השווקים השוריים הקטנים, אבל עדיין לא הגענו לאורך של ארבעת הגדולים, שנמשכו בין 13 ל-15 שנה בממוצע. בשנות ה-50 וה-60 באמריקה היה שוק שורי שנמשך כ-15 שנים. שני השווקים השוריים הגדולים הניבו תשואה מצטברת של כ-900% ושל כ-800%. מדד 500 S&P הניב מהשפל של מרץ 2009 ועד היום יותר מ-400%, אבל יש לו עוד דרך לעשות כדי לשבור את השיא של השוק השורי הכי גדול ב-100 השנים האחרונות".

"לא מבינים למה צריך אפילו הורדת ריבית אחת"

מה החלוקה המומלצת מבחינתכם בין האפיקים השונים בתיק השקעות ממוצע?
"ההמלצה הכללית שלנו ללקוחותינו בעולם כיום היא להשקיע 49% מהתיק במניות, 34% באיגרות חוב, 5% בהשקעות אלטרנטיביות ו-12% במזומן".

12% מהתיק במזומן - זה לא גבוה?
"אתה צודק, זה גבוה. מה שקרה הוא שלאחרונה מימשנו אג"ח ממשל אמריקאיות לטווחים ארוכים, לאחר העליות החדות שהיו בהן, אז הגדלנו בינתיים את רכיב המזומן. אבל זה לא יישאר כך הרבה זמן".

מתיוס מסביר כי "אג"ח הממשל ל-10 שנים נותנות כעת תשואה של כ-2%. אנחנו מאמינים שהתשואה לא צריכה להיות כל כך נמוכה, והיא תתקן למעלה בחודשים הקרובים".

באשר לריבית בארה"ב, מה לדעתכם יעשה הפד? יהיו שלוש הורדות ריבית בחצי השנה הקרובה?
"לא, אנחנו צופים שתהיה רק הורדה אחת של 0.25% השנה. למעשה, אנחנו לא ממש מבינים מדוע צריכות להיות יותר הורדות ריבית. אני אפילו לא ממש מבין למה צריכה להיות הורדה אחת".

חלק מהאינדיקטורים המאקרו-כלכליים הצביעו לאחרונה על האטה בכלכלה האמריקאית.
"נכון, אבל עדיין אנחנו צופים צמיחה 2.5% השנה, שזה לא נורא בכלל. לדעתנו התשואה על אג"ח אמריקאית ל-10 שנים צריכה לעמוד על כ-2.5%".

אז מה שאתם אומרים בעצם זה שכדאי לבצע שורט על האג"ח הארוכות, כי המחירים שלהן צפויים לרדת...
"נכון".

"לעשות שורט על ליפט ואובר"

יש לכם סקטורים מועדפים בשוקי המניות?
"כן. הראשון הוא סקטור שירותי הבריאות. באסיה ובעולם בכלל יש מגמה של הזדקנות אוכלוסייה ועלייה בשכיחות של מחלות קטלניות, שני גורמים שתומכים בסקטור הזה. סקטור נוסף הוא מניות הביטוח - ככל שאנשים באסיה ובעולם בכלל מתעשרים, הם צוברים יותר רכוש ויכולים לשלם על הביטוח, כך שגם הסקטור הזה מומלץ".

מהם לדעתכם הסיכונים העיקריים לשווקים כיום?
"עונת פרסום הדוחות של החברות לרבעון השני בוול סטריט עלולה להיות מאכזבת בסופו של דבר. הרבעון הראשון היה מאוד מאכזב, ואני חושב שהרבה אנשים מהמרים על התאוששות ברווחי החברות בשאר השנה, כך שיהיה מאוד מעניין לראות איזה תוצאות יפרסמו החברות. זה לדעתנו הסיכון העיקרי למעשה".

מאילו מניות צריך להיזהר?
"מניות כמו Lift ואובר. לדעתנו אפשר אפילו לבדוק ביצוע שורט על המניות הללו".

מתיוס מציין בהקשר זה, כי "אלה חברות שיש להן הכנסות גבוהות, אבל הם משלמים הרבה לנהגים, כך שההכנסות שנשארות בחברה עצמה הרבה יותר נמוכות מהעלויות שלה. החל מהשנה הבאה - לפי מה שהיזם אילון מאסק אמר - בכל מכונית טסלה חדשה תהיה תוכנה שתהפוך את המכונית למעשה למיני-אובר. כלומר, בזמן שאתה לא נוהג בה (ברוב המקרים מדובר ב-95% מהזמן), המכונית שלך תאסוף אנשים אחרים ותוכל לעבוד למעשה כרכב של אובר. טסלה צפויה לקחת 25% עד 30% מההכנסות שאתה תרוויח, והשאר יישאר אצלך".

לא מדובר רק בטסלה, יש עוד חברות כאלה כמובן.

התחזיות של לא מעט אנליסטים בתחום הן שבעוד כמה שנים כמעט כל מכונית תוכל לבצע מטלות כאלו. מרבית המכוניות יהיו חשמליות ואוטונומיות, זה כנראה העתיד של התחבורה.
"נכון. ואז לחברות כמו אובר וליפט, שגם היום רושמות הפסדים גבוהים, יהיה הרבה יותר קשה להציג רווחים".