פתח להורדת הריבית: השינוי העיקרי שנמסר בהודעת הריבית של ה-ECB

נגיד הבנק המרכזי של אירופה שלל מניפולציה על האירו, וענה לשאלות הכתבים כי הבנק לא דן בתוכנית רכישות, כפי שהסתמן בהודעת הריבית • לדברי דראגי, "אם תחזית האינפלציה לטווח הבינוני תמשיך לסטות מהיעד, הבנק יהיה נחוש לפעול" • התשואות על האג"ח של ממשלת גרמניה ל-10 שנים יורדות לשפל היסטורי

מריו דראגי / צילום: רויטרס
מריו דראגי / צילום: רויטרס

השינוי המרכזי בהודעת הריבית של אירופה שפורסמה מוקדם יותר היום (ה') הוא הנוסח שבהודעה שסולל את הדרך להורדת ריבית בהמשך. אם בהודעה הקודמת נמסר כי שיעורי הריבית יישארו ברמות הנוכחיות לפחות עד אמצע השנה הבאה, ההודעה היום הוסיפה את האפשרות להורדת הריבית בתקופה זו. 

"הריבית באירופה תישאר ברמתה הנוכחית או ברמה נמוכה יותר לפחות עד המחצית הראשונה של 2020", לפי הודעת ה-ECB. בכך הבנק האירופי מאותת על הצטרפות למגמה של יתר הבנקים המרכזיים בעולם, לכיוון של הורדת הריבית, מה שמסמן כי מקבלי ההחלטות מכירים בצורך להגיב להאטה בשיעור הצמיחה של הכלכלה העולמית.

בנוסף נרמז כי הבנק המרכזי מכיר בצורך של תוכנית רכישות חדשה על מנת להמריץ את השוק, אך חברי הבנק לא דנו בהיקף או משך תוכנית ההמרצה לשווקים, כפי שאמר נגיד הבנק המרכזי של אירופה, מריו דראגי, במענה לשאלות הכתבים במסיבת העיתונאים שלאחר הכרזת הריבית.

בכך הנגיד שולח מסר קצת שונה מזה שנרמז מוקדם יותר בהודעת הבנק, שהכיר בעובדה כי הציפיות לאינפלציה ירדו וכי יש צורך בתמריצים משמעותיים לשוק. נזכיר כי בחודש דצמבר 2018 הסתיימה תוכנית ההקלה הכמותית של הבנק האירופי, בהיקף של 15 מיליארד יורו, כאשר מינואר 2019 לא התבצעו עוד רכישות.

עיקר תשומת הלב תופנה כעת לפגישה הבאה של ה-ECB בחודש ספטמבר. לדברי דראגי, "אם תחזית האינפלציה לטווח הבינוני תמשיך לסטות מהיעד, הבנק יהיה נחוש לפעול, בהתאם למחויבות לסימטריה ביעד האינפלציה". לכן, אלא אם נראה קפיצה חדה באינפלציה, או משהו שרומז על עלייה מתקרבת (כמו עלייה במחירי הנפט או פיחות גדול באירו), אז ככל הנראה, ה-ECB יספק תמריצים נוספים.

השאלה הגדולה היא האם המדיניות של ריבית נמוכה והפחתה כמותית ישפיעו לטובה על הכלכלה הריאלית. הרי שיעור הריבית על הפיקדונות בגוש האירו כבר שלילית. הפחתות ריבית נוספות יפגעו ברווחיות הבנקים. כמו כן, קשה יהיה להצדיק את הצורך ברכישות נוספות של אגרות חוב.

נראה כי הניסיון של דראגי לשמור על עמימות לא צלח, בעוד השוק מכיו את הקרקע לתוכנית נוספת על ידי הבנק המרכזי האירופי כצעד שנועד לתמוך בשווקים. התשואה על האג"ח הגרמני ל-10 שנים נופלת לשפל היסטורי. גם התשואות על האג"ח האיטלקיות נופלות בחדות.

דראגי הוסיף כי הבנק המרכזי לא אוהב את מה שהוא רואה בנוגע לאינפלציה הנמוכה, ואמר כי "הצפי לכלכלה האירופאית הופך לקודר יותר ויותר, בפרט בסקטור הייצור". לדבריו, הכלכלה עדיין צומחת אך בחלקים מסוימים בקרב מדינות החברות באיחוד האירופי כן רואים האטה, עם זאת הסיכונים לכלכה נותרו נמוכים, הוסיף דראגי. 

מוקדם יותר הבנק המרכזי הותיר את ריבית ללא שינוי, והריבית על הפיקדונות נותרה על מינוס 0.4%. 

בנוגע להאשמה של הנשיא טאמפ את דראגי במניפולציה על המטבע, אמר הנגיד האירופי כי יש קונצנזוס בקרב הבנקים המרכזיים בעולם שלא לעשות כך, והבנק האירופי לא מכוון את שער האירו. "We don't target euro exchange rate", אמר דראגי. לדבריו, הבנק המרכזי האירופי כלל לא דן בהאשמות אלו של הנשיא טראמפ.

לגבי האפשרות כי התפקיד הבא שלו יהיה יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, במקומה של קריסטין לגארד שצפויה להחליפו בתפקיד, אמר דראגי כי הוא "אינו פנוי לתפקיד".

במהלך הודעת הריבית האירו רשם תנודה מטה, וחזר לטפס עם דבריו של דראגי במסיבת העיתונאים שלאחריה.

התנודה שנרשמה באירו בין ההודעה למסיבת העיתונאים: