הבלוגר עומרי חיון תובע את פייסבוק ב-100 אלף שקל

בתביעה מבקש חיון מביהמ"ש להורות לרשת החברתית להשיב לו את נתוני החשיפה של האתר שלו, שנפגעו בשנתיים האחרונות • "פייסבוק נוטלת לעצמה את החירות להטיל מגבלות צנזורה ע"י הקטנת חשיפה של מידע מידי משתמשים, לרבות כאלה המשמשים הלכה למעשה ככלי תקשורת"

עומרי חיון / צילום: סלפי
עומרי חיון / צילום: סלפי

הבלוגר עומרי חיון הגיש היום (א') תביעה נגד פייסבוק, בה הוא מבקש מבית המשפט להורות לרשת החברתית להשיב לו את נתוני החשיפה של האתר שלו, שנפגעו בשנתיים האחרונות.

בתביעה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין אורון שוורץ ויוגב נרקיס, נטען כי בגלל התנהלותה של פייסבוק ירדה החשיפה של דף הפייסבוק שלו "עומרי חיון פורטל חדשות הטלוויזיה והאינטרנט", מכ-2 מיליון איש לכמה עשרות אלפים בודדים.

חיון טוען בין היתר כי נתוני החשיפה שלו נפגעו בגלל אבחון חלק מהפוסטים כשקריים, אולם מי שבוחן את אמתותם זה אלגוריתם שלא בהכרח מדייק. 

עומרי חיון / צילום: תמונה פרטית
 עומרי חיון / צילום: תמונה פרטית

עוד נטען בתביעה כי בעידן השליטה של העיתונות המודפסת, חירויות העיתונות צונזרו על-ידי השלטון. פייסבוק, שכוללת למעלה מ-2 מיליארד משתמשים, היא כמו מדינה ששולטת על המידע שמגיע לאזרח באמצעות המנגנון שייצרה, ובכך שהיא מחליטה מהו מידע שקרי ומהו מידע אמיתי, היא נוטלת לעצמה סמכויות שאינן שלה.

"הנתבעת נוטלת לעצמה את החירות להטיל מגבלות צנזורה באמצעות הקטנת חשיפה של מידע מידי משתמשים, לרבות משתמשים המשמשים הלכה למעשה ככלי תקשורת", נטען בתביעה.

חיון מתייחס למדיניות של פייסבוק נגד קליקבייטס וטוען כי פייסבוק מיישמת אותה באופן לא שוויוני, כשהיא מעלימה עין מהתנהלות כזאת אצל כלי קשורת "מבוססים". לטענתו, מאחר שפייסבוק מנהלת שליטה מונופוליסטית כמעט בחתך אוכלוסיית הצרכנים של הרשתות החברתיות, עליה לנהוג על-פי אמות-מידה השואבים את עקרונותיהן מדיני המשפט הציבורי ומדיני ההגבלים העסקיים.

עוד נטען כי חיון איננו יכול לבחור שלא להימצא במסגרת הפלטפורמות של פייסבוק, שכו "זהו מונופול כלל-עולמי המאלץ כל תאגיד להימצא במסגרתו". 

לפי התביעה, "ענייננו עוסק בשאלה יסודית באשר לחירות הביטוי בעולם הגלובלי הנתון כיום לחסדיו ולמעשה לגחמותיו של תאגיד הענק חובק-העולם הגלובלי".

עוד נטען כי העובדה שפייסבוק אפשרה לחיון לפעול הפלטפורמה שלה, "בתוך מגרש המשחקים שיצרה", לא מתירה לה לפגוע בקניין שצבר, גם אם הדבר נעשה בתוך מגרש זה.

"הגיע העת", נכתב בתביעה, "כי תתקבל הכרעה משפטית מובהקת פעם אחת ולתמיד בדבר השאלה למי שייכים העוקבים של עמוד עסקי; מהי משמעות השתת הגבלת מידע עבור עוקב, ומהי משמעותה הקניינית של פגיעה בזכויות קנייניות על דרך של הקבלת חשיפה".

כאמור, חיון מבקש להשיב לו את החשיפה שהייתה לו ולפצות אותו ב-100 אלף שקל.

גילוי מלא: פרויקט "המשרוקית של גלובס" משתף פעולה עם פייסבוק בניטור מידע שגוי ברשת החברתית. אין קשר בין התביעה המדוברת לפעילות הפרויקט.