אלשטיין לא עומד בהתחייבות ללפידות כשלא העביר המניות בכלל ביטוח: עשוי לחפש מימון חיצוני

(עדכון) - במסגרת העסקה בין לפידות לאי.די.בי התחייבה אי.די.בי להעמיד ללפידות הלוואת מוכר על מנת לרכוש מניות כלל, אך אלשטיין לא עמד בהסכם כשלא העמיד את המימון • מהצד של אלשטיין טוענים כי לא הושגו הסכמות, אם כי הוא מתייחס להסכם שנחתם באמצע יוני, ושבימים האחרונים הוא פעל לשנות את תנאיו

אייל לפידות / צילום: אמיר מאירי
אייל לפידות / צילום: אמיר מאירי

רגע לפני שתם היום האחרון בו אי.די.בי נדרשה להעביר מניות כלל ביטוח לאייל לפידות כשהיא מעמידה לו הלוואת מוכר, אי.די.בי שבשליטת אדוארדו אלשטיין צפויה שלא לעמוד בהתחייבות שלה לאייל לפידות, מנכ"ל שיכון ובינוי ולשעבר מנכ"ל הפניקס.

במסגרת העסקה בין לפידות לאי.די.בי התחייבה אי.די.בי להעמיד ללפידות הלוואת מוכר בהיקף 118 מיליון שקל על מנת לרכוש מניות כלל בהיקף של כ-132 מיליון שקל, כשהמניות היו אמורות לעבור לרשותו עד היום כשאי.די.בי אמורה הייתה לרשום חוב כנגד המניות הללו. דבר זה לא קרה עדיין וגם לא יכול לקרות עד חצות, מפאת קוצר הזמן.

ב-17 ביוני דווח לבורסה כי לפידות מימש את האופציה שניתנה לו על ידי אי.די.בי, ובמסגרתה ירכוש ממנה כ-5% ממניות חברת כלל ביטוח. האופציה ניתנה לו בעקבות שתי עסקאות נוספות בהן רכשו מורי ארקין ויקיר גבאי כ-5% מכלל ביטוח, כל אחד, כשלארקין ניתנה אופציה להגדיל את החזקתו בחברת הביטוח בכ-3% נוספים.

ואולם, בצל ההידרדרות הניכרת באיתנותה המוטלת בספק של אי.די.בי, ולאחר עזיבת כמה מבכיריה, אי.די.בי החליטה לא לעמוד בהתחייבות ללפידות, למרות שהאחרון לא אישר לה זאת. לפי שעה לא ברור כיצד לפידות יפעל, הגם שבכוונתו לקבל את המניות נשוא העסקה.

כפי שדווח בעבר, ההלוואה שלפידות אמור היה לקבל מאי.די.בי הייתה אמורה לשאת ריבית שנתית קבועה של 4% ולהיפרע (קרן וריבית) בתשלום אחד בתום חמש שנים ממועד ההלוואה. על רקע סימני השאלה בנוגע להצטרפות לפידות לרשימת בעלי המניות בכלל ביטוח ירדה היום מניית החברה, בניגוד למגמה בענף.

אי.די.בי אישרה היום הבוקר שלא העבירה את המניות, מהצד של אלשטיין טוענים כי לא הושגו הסכמות, אם כי הוא מתייחס להסכם שנחתם באמצע יוני, ושבימים האחרונים הוא פעל לשנות את תנאיו. 

בקונצרן אי.די.בי שומרים עדיין על ארשת של עסקים כרגיל, בין היתר, מדובר כנראה על הרצון למצוא מימו חיצוני להלוואה ללפידות.