בילסקי הכריע: תמ"א 38 תימשך; יוקם צוות לבדיקת שיפורים

קיבל את עמדת הרשות להתחדשות עירונית כי מדובר בכלי חשוב למיגון דירות והתחדשות עירונית • במינהל התכנון, כזכור, הצהירו כי הם מתנגדים להארכת תוקף התוכנית • בימים האחרונים, כך נודע ל"גלובס", איגוד המתכננים הודיע על תמיכתו בעמדת מינהל התכנון

זאב בילסקי / צילום: משה מילנר, לע"מ
זאב בילסקי / צילום: משה מילנר, לע"מ

תמ"א 38 תימשך גם לאחר פקיעת המועד שלה, במאי שנה הבאה - כך החליט יו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, זאב בילסקי, שאף משמש כיו"ר מטה הדיור הממשלתי. בכך אימץ בילסקי את עמדת הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, במחלוקת שהתעוררה בינה לבין מינהל התכנון, לגבי המשך הפעלת התוכנית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה.

תמ"א 38, תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, אושרה ב-2005, אולם כל 5 שנים צריך לחדש אותה. ב-18 במאי בשנה הבאה יפקע תוקף התוכנית, ואם לא יחדשו אותו במסגרת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה - היא תחדל מלהתקיים.

במסגרת התכתבות שנחשפה לפני כחודש, התבררה עמדת מינהל התכנון נגד המשך קיומה של התוכנית במתכונתה הנוכחית. מדובר במכתב שכתב עו"ד בנימין ארביב מהלשכה המשפטית של מינהל התכנון, לעוה"ד יצחק נטוביץ ואברהם ללום מלשכת עורכי הדין לפיו "העמדה המקצועית של מינהל התכנון היא כי לעת הזאת אין הצדקה להאריך בתקופה נוספת את תוקפה של התמ"א במתכונתה הנוכחית. ויש להעדיף תכנון מיטבי יותר באמצעות תוכניות מפורטות להתחדשות עירונית ולפינוי-בינוי, אשר יבחנו ויסדירו את התכנון במתחמים שלמים, לרבות צורכי הציבור והיבטים תכנוניים נוספים, על פני היתר במגרש נקודתי מכוח תמ"א 38".

כמעט במקביל שחררה מנהלת מינהל התכנון, דלית זילבר, הצהרות ברוח דומה. הדברים, נזכיר, נאמרו על רקע מגבלות הולכות וגוברות שמטילות עיריות על יזמי התמ"א, שלוו בתלונות על הבעיות הרבות שהתוכנית מעוררת בתכנון העירוני ועקב הפטור שיזמיה מקבלים מהיטלי השבחה.

הדברים עוררו סערה גדולה בראש ובראשונה בקרב יזמים ואנשי מקצוע, שפועלים בתחום, ובעלי דירות שמתכננים להצטרף לתוכנית, ואולם גם בתוך הממשלה. הרשות להתחדשות עירונית הגיבה שהיא מצדדת בהארכת המועד של תמ"א 38, וכי היא רואה בה כלי חשוב להתחדשות עירונית ומיגון דירות.

כחלק מדיון שנערך אתמול במטה הדיור שבמשרד האוצר, דנו הצדדים בנושא. במינהל התכנון שבו על עמדתם העקרונית ששוללת את המשך קיום התוכנית במתכונת הנוכחית, של הקלות. כן הם טענו כי יש להעדיף תכנון כוללני, מאשר תוכניות נקודתיות בנוסח התמ"א במתכונתה כיום. ברשות להתחדשות עירונית הציגו נתונים, לפיהם לאורך קיומה של התמ"א אושרו וחוזקו 53 אלף יחידות דיור, וכי מדובר במכשיר חשוב להתחדשות העירונית.

בילסקי אימץ כאמור את הגישה של הרשות "הגעתי למסקנה כי לא ניתן לבטל את תמ"א 38 בשלב זה", הוא הודיע, ומסר, כי כיו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, הוא יביא הצעת החלטה לבחון את הארכת תמ"א 38. זאת תוך הקמת צוות, שיכלול את נציגי מרכז השלטון המקומי, שיביא הצעות והמלצות על מנת לשפר את הליכי ההתחדשות העירונית בישראל.

"תמ"א 38 היא כלי משמעותי כיום בהתחדשות עירונית וכלי חשוב בידי ראשי הערים על מנת לחדש את מרכזי הערים, ועל מנת להבטיח לתושבים הגנה ובטחון בעת חירום, תוך שיפור איכות החיים שלהם", הבהיר בילסקי את עמדתו.

יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, חיים אביטן, שדעתו כאמור התקבלה מסר ל"גלובס" היום כי "הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מברכת על החלטת מטה הדיור. בהיעדר כלים אחרים למיגון וחיזוק הבניין הבודד, תמ"א 38 חשובה מאוד להמשך ההתחדשות העירונית בישראל בשנים הקרובות. עד לסיום חמש שנות ההארכה, אנו נפעל יחד עם כלל הגורמים הרלוונטיים להגיע ליישומו של פתרון אחר, טוב יותר, שיבטיח האצה של פרויקטי התחדשות עירונית בכל רחבי הארץ".

איגוד המתכננים מתייצבים לצד מינהל התכנון

ובתוך כך, באיגוד המתכננים מביעים תמיכה בעמדת מינהל התכנון. יו"ר האיגוד תמי גבריאלי כתבה אתמול במכתב לזילבר כי "מאמצעי לחיזוק מבנים הפכה תמ"א 38 לכלי להתחדשות עירונית לכאורה והיא נתפשת כאמצעי להגדלת יחידות הדיור, חרף תרומתה המוגבלת בנושא.

"התוכנית נעדרת מבט תכנוני כולל... העובדה שמרכיב מרכזי בתוכנית הוא הוויתור על היטל ההשבחה שנגזר על הרשות המקומית מקשה על הרשויות להתמודד עם השבחת התשתיות הנדרשת".

האיגוד קורא למינהל התכנון לקדם כלים חלופיים שיענו על הצורך בחיזוק מבנים, אך תוך ניתוק מהתנאי של תוספת יחידות דיור ותוך יצירת מענה פיננסי וארגוני לנושא.