אמנה וולונטרית: הוגשה הצעה משותפת להגבלת פרסום מזון מזיק לילדים

מדובר במנגנון בקרה שיופעל ע"י תעשיית המזון במטרה לצמצם חשיפה של ילדים מתחת לגיל 12 לפרסומות למוצרי מזון לא בריאים • עפ"י ההצעה של התאחדות התעשיינים, איגוד לשכות המסחר ואיגוד השיווק, החברות המסחריות יימנעו לחלוטין מפרסום מזון מזיק במדיה המיועדת לילדים מתחת לגיל 12

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן / צילום: כדיה לוי
סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן / צילום: כדיה לוי

משרד הבריאות ינסח הצעה לאמנה וולונטרית ומנגנון בקרה שיופעל על-ידי תעשיית המזון במטרה לצמצם חשיפה של ילדים מתחת לגיל 12 לפרסומות למוצרי מזון לא בריאים.

ההחלטה התקבלה בעקבות פגישה שנערכה בין נציגי התאחדות התעשיינים, איגוד לשכות המסחר ואיגוד השיווק עם אנשי משרד הבריאות ובראשם סגן שר הבריאות יעקב ליצמן. בפגישה הציגו הארגונים הצעה משותפת לאימוץ התחייבות וולונטרית להגבלת פרסום מזון לילדים.

האיגודים מבקשים להקים מנגנון רגולציה עצמית שיצמצם את החשיפה של ילדים לפרסום מזון. על-פי ההצעה, החברות המסחריות יימנעו לחלוטין מפרסום מזון מזיק במדיה המיועדת לילדים מתחת לגיל 12, זאת כאשר כרבע מאלה הנחשפים לפרסום הם ילדים בגיל זה. בהתייחסות למדיה מתכוונים הארגונים לכל סוגי המדיה - לרבות אינטרנט ורשתות חברתיות, תוכן שיווקי, משחקים אינטראקטיביים וכדומה.

פרסום לילדים ייעשה תוך עידוד לצריכה אחראית ומאוזנת ומתוך הכרה בחשיבות קידום אורח חיים ובריא.

האיגודים מציעים לבחון הקמת מנגנון בקרה שידווח למשרד הבריאות ויבצע את הבקרה השוטפת על פרסומות באמצעות גופים חיצוניים בלתי תלויים.

סגן השר ליצמן הודיע כי הוא מוכן לשקול את המהלך בחיוב, כל עוד ההתחייבות היא של שלושת הארגונים גם יחד, והיא תחול על כלל המפרסמים בשוק המזון. עתה כאמור אמורה לעלות על הכתב הצעה מסודרת שתגדיר ברור יותר כיצד תפעל האמנה הוולנטרית ומה היא תכלול.

באיגוד לרפואת ילדים מביעים מורת-רוח על היוזמה. מראשי האיגוד, פרופ' שי אשכנזי וד"ר צחי גרוסמן, נמסר: "ליצמן, אכזבת. אם תיישם החלטה ברוח זו, אתה פוגע בבריאות ילדי ישראל. רק רגולציה על-פי חוק יכולה להביא לתוצאות ממשיות. אנו קוראים לך לשקול מחדש את עמדתך בטרם נתוני ההשמנה והסכרת של ילדי ישראל יחמירו עוד".