לאחר מהלך עליות של 240% מההנפקה - 'הקציצה' ביונד מיט צונחת לקראת הנפקת מניות

הכוונה לבצע הנפקה נוספת של מניות, שלושה חודשים בלבד לאחר ההנפקה הראשונית לציבור, הובילה את המניה לצלילה במסחר אתמול • בשיחת ועידה שהתקיימה אתמול עם אנליסטים סירבו מנהלי החברה להגיב בסוגיית ההנפקה המתוכננת • מניית ביונד מיט נסקה ביותר מ-240% לאחר ההנפקה הראשונית לציבור שהתקיימה במאי

ביונד מיט. עשתה היסטוריה / צילום: shutterstock
ביונד מיט. עשתה היסטוריה / צילום: shutterstock

מניית ביונד מיט  (Beyond Meat) מאבדת גובה לפני הפתיחה בתגובה לתוכנית לבצע הנפקה נוספת של מניות, שלושה חודשים בלבד לאחר ההנפקה הראשונית לציבור. במקביל, העלתה החברה את תחזית המכירות השנתית שלה לנוכח הביקוש לנקניקיות ולבורגרים הצמחיים מתוצרתה.

המניה צונחת בטרום מסחר בכ-13% בתגובה לכוונת החברה להנפיק 3.25 מיליון מניות. תקבולי המכירה ישמשו למימון הרחבת מפעלי הייצור של החברה, שמתקשים לעמוד בביקוש הגואה לתחליפי בשר. בשיחת ועידה עם אנליסטים סירבו מנהלי החברה להגיב בסוגיית ההנפקה המתוכננת.

מניית ביונד מיט נסקה ביותר מ-240% לאחר ההנפקה הראשונית לציבור במאי, מכיוון שתחליפי הבשר של החברה הוכנסו לתפריטיהן של מסעדות כמו Carl's Jr, והם נמכרים ברשתות סופרמרקטים, כולל קרוגר.

הפופולריות הגוברת של תחליפי בשר צמחיים בקרב צרכנים ומסעדות, מעלה את קרנן של חברות סטארט-אפ כמו ביונד מיט ויריבתה, אימפוסיבל פודס (Impossible Foods), ואף מעוררת עניין בקרב יצרניות מוצרי בשר ותיקות כמו Tyson Foods ו-Perdue Foods, שמציעות כעת מוצרי פרוטאין בשרי מעורב עם צמחים.

"מדובר בעוד מניית צמיחה, שהגידול בהכנסות המכירה אמור להיות מספיק כדי לגרום לעלייה בשוויה לאחר תום המסחר, אבל יש המון משקיעי ביונד מיט שמחפשים כל תירוץ שהוא כדי למכור מניה שרשמה עלייה כל כך גבוהה לאחר ההנפקה הראשונית לציבור", אמר כמאל חאן, אנליסט בפלטפורמת המסחר בשוק ההון Investing.com.

מוצרי ביונד מיט נמכרים כעת ביותר מ-53 אלף קמעונאיות ומסעדות ברחבי העולם, והביקוש גובר מכיוון שתקופת הברביקיו נמצאת בעיצומה. כך לדברי מנכ"ל ביונד מיט, איתן בראון.

ברשת הסופרמרקטים Morton Williams, שמחזיקה ב-16 סופרמרקטים ברחבי העיר ניו יורק,  כבר רוכשים הלקוחות קופסאות שלמות של בורגרים ונקניקיות מתוצרת ביונד מיט, לדברי ויקטור קוללו, מנהל מוצרי הבשר והדגים של הרשת. "המוצרים של ביונד מיט ממש עפים מהמדפים. המכירות אצלי זינקו כמעט פי שניים, ולפעמים אוזלים לנו המוצרים", אמר קוללו. הגרסה האחרונה של הבורגרים מורכבת מאפונה, אורז חום, גרעיני חמניה ושעועית מונג.

הכנסות החברה גדלו כמעט פי ארבעה, ל-67.3 מיליון דולר בשלושת החודשים של השנה, מעל התחזיות שעמדו על 52.71 מיליון דולר. כך על פי נתוני Refinitiv.IBES.

החברה צופה שההכנסות ממכירות יגדלו ביותר מ-170% ל-240 מיליון דולר בשנת 2019, לעומת תחזית קודמת ל-210 מיליון דולר שפרסמה החברה רק בחודש שעבר.

ביונד מיט, שפועלת מאל סגונדו, קליפורניה, דיווחה על הפסד נקי בסך 9.4 מיליון דולר, או הפסד של 24 סנט למניה, לעומת הפסד של 7.4 מיליון דולר, או הפסד של 1.22 דולר למניה, בתקופה המקבילה אשתקד.

שום סימן להאטה

קארן פורמנסקי, אנליסטית ב-Mintel שחיברה דוח מחקר צרכני על מוצרי פרוטאין צמחי, אמרה שאין שום סימן להאטה בשוק תחליפי הבשר, וכי 38% מהצרכנים בארה"ב מנסים להגדיל את כמות הפרוטאין הצמחי בתפריטם. אך, "לנוכח התחרות הגוברת, הביקורת על מזון מעובד, והחשיבות הגוברת של התזונה הבריאה, יצטרכו החברות להסתגל ולהציע מגוון רב יותר ולא רק בורגרים", אמרה פורמנסקי.

אתמול (ב') דחה בראון את הביקורת הנשמעת על כך שמוצרי ביונד מיט מעובדים יתר על המידה ואינם בריאים. הוא טען שהשאלה אינה האם המוצרים מעובדים, אלא כיצד הם מעובדים. לדבריו, החברה רוצה לגוון עוד יותר את מקורות הפרוטאין שלה, מבלי להיות תלויה בהנדסה גנטית.

"יש כמות כמעט אינסופית של יבולים שמהם ניתן להפיק פרוטאין, וזה מאוד חשוב שביונד מיט מובילה את המאמץ להכניס פרוטאינים חדשים לשוק", אמר בראון.

המנכ"ל הוסיף שהוא סמוך ובטוח שהחברה שלו יכולה להתמודד עם התחרות מצדה של אימפוסיבל פודס, שמשתמשת בפולי סויה מהונדסים גנטית לייצור הבורגרים שלה, וזאת בגלל הססנות הצרכנים לגבי טכנולוגיות אלה.

אימפוסיבל פודס תכננה תחילה להשיק את סניפיה הקמעוניים בסתיו הקרוב, אך היא ממשיכה לדחות את פתיחתם בגלל מחסורי אספקה. בשיחת הוועידה שהתקיימה אתמול לחצו האנליסטים על מנהלי ביונד מיט לספק פרטים על הפקקים המתהווים בשרשרת האספקה במקביל לזינוק הנמשך בביקוש. בראון אמר שהחברה תרחיב את מפעלי הייצור הפנימיים שלה במיזורי, תרכוש ציוד חדש, ותמשיך במקביל לבצע מיקור חוץ של אריזת מוצריה באמצעות הוספת שותפות חדשות. אולם, "אין זה אומר שלא יהיו לנו שיבושים תקופתיים שעלולים ליצור מחסורים זמניים".