מניית מיילן זינקה בעקבות מיזוג הגנריקה עם פייזר; מחירה כיום רבע משהציעה טבע לפני 4 שנים ונדחתה

מיילן זינקה אתמול בנאסד"ק ב-12.6% בעקבות ההודעה על מיזוג עסקי הגנריקה שלה עם אלה של ענקית התרופות פייזר • המיזוג ייצור חברה חדשה, שבעלי המניות הקיימים של מיילן יחזיקו ב-43% ממנה • עם בעלי המניות שנהנו מהעלייה אתמול, נמנים גם גופים מוסדיים ישראלים

רוברט קורי, יו"ר מיילן / צילום: תמר מצפי
רוברט קורי, יו"ר מיילן / צילום: תמר מצפי

מניית חברת התרופות מיילן  זינקה אתמול (ב') בנאסד"ק ב-12.6% (לאחר שפתחה את המסחר בעלייה כמעט כפולה), בעקבות ההודעה על מיזוג עסקי הגנריקה שלה עם אלה של ענקית התרופות פייזר. המיזוג ייצור חברה חדשה, ששמה עוד לא נקבע, ושבעלי המניות הקיימים של מיילן יחזיקו ב-43% ממנה.

לאחר הזינוק אמש, מחיר מניית מיילן עומד על 20.8 דולר ומשקף לחברה שווי של 10.7 מיליארד דולר. נזכיר כי אותה הנהלה שקיבלה כעת בברכה את המיזוג הנוכחי, דחתה בתוקף את ניסיון ההשתלטות של טבע עליה לפני ארבע שנים, כשטענה שמחיר המניה עליו דובר אז (82 דולר - מחיר ששיקף שווי של 40 מיליארד דולר למיילן), מעריך את החברה בחסר רב, וכי בפחות מ-100 דולר למניה אין על מה לדבר. אלה היו טענותיו של יו"ר מיילן, רוברט קורי, במכתב עוקצני ששלח אז לארז ויגודמן, שניהל את טבע והוביל את ניסיון ההשתלטות.

עם זאת, הרבה תמורות וטלטלות עברו על מיילן, וגם על טבע, בתקופה שעברה מאז. שתי החברות סבלו משמעותית מהשחיקה בשוק הגנרי בארה"ב ומלחצי המחירים בו, הן בשל קונסולידציה של הרוכשים והן בשל רצונם של נבחרי ציבור להפחית את מחירי התרופות. במקביל, שתיהן מסובכות כיום בהליך משפטי שנוגע לתיאום מחירים של חברות הגנריקה בארה"ב, ולשתיהן חובות גדולים בשל רכישות שביצעו בעבר.

המנכ"לית של מיילן תפרוש

מניות שתי החברות ירדו בעשרות אחוזים מהשיאים שאליהם נסקו ב-2015, וכעת המיזוג שדווח אתמול, נחשב לחדשות טובות עבור בעלי המניות של מיילן ועבור הנהלתה. רוברט קורי, היו"ר הדומיננטי של מיילן, יישאר בתפקיד זהה בחברה החדשה, בעוד התר ברש, המנכ"לית, תפרוש לאחר שנים ארוכות בחברה, ולפי הסכם ההעסקה שלה תזכה ל"מצנח זהב" של 37.5 מיליון דולר. נראה כי קורי יישאר הדמות הבולטת גם בגלגול החדש של מיילן, ונתפס כמי שהוביל מהלך אסטרטגי חיובי לחברה ולבעלי מניותיה.

עם בעלי המניות שנהנו מהעלייה אתמול, נמנים גם גופים מוסדיים ישראלים. מיילן נסחרה בעבר בבורסת תל אביב והייתה חלק ממדד המניות המוביל, וככזאת מוסדיים ישראלים החזיקו בה בשיעורים גבוהים יחסית. לפי נתוני אתר stocker.co.il, המחזיקה הגדולה מקרב הישראלים היא מנורה מבטחים, עם החזקה בשווי של יותר מ-100 מיליון דולר, ואחריה הראל ומיטב דש.

גם מניית טבע פתחה את המסחר אתמול מה שהסתמן כאופוריה, וזינקה בכ-10%, אבל עליות אלה התמתנו בהמשך - ובסיום המסחר היא ננעלה בעלייה של 4.2% למחיר של 7.86 דולרים, שמשקף לחברה שווי של 8.6 מיליארד דולר.

פתח לעוד מיזוגים בתעשייה

מצד אחד, המיזוג עלול לפגוע בטבע, משום שהוא יקבע את מעמדה של החברה החדשה כמובילת שוק. מצד שני, ההערכות הן שהוא פותח פתח למהלכים נוספים של קונסולידציה בתעשייה, אם כי עולה השאלה מי יתעניין כעת ברכישת טבע, שאף ששוויה נמוך מאוד היסטורית, היא נושאת על גבה חוב גדול מאוד וחשופה לאי-ודאות בהקשר המשפטי.

החברה הממוזגת של מיילן ופייזר צפויה להציג בשנת 2020 הכנסות פרופורמה של 19-20 מיליארד דולר ו-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) של 7.5-8.0 מיליארד דולר - כלומר, שיעור EBITDA של כ-40%.

מנתונים שפרסמו פייזר ומיילן לצורכי השוואה לחברות אחרות, טבע אמורה ב-2020 להציג נתונים נמוכים יותר: הכנסות של 17 מיליארד דולר ושיעור EBITDA של 28%. מיילן גם נהנית במהלך הזה משיפור המינוף שלה - יחס החוב ל-EBITDA של החברה הממוזגת יגיע בסוף שנת 2021 ל-2.5.

מהצד החיובי, כאמור, הציפייה היא למהלכי תגובה שיכולים אולי לשפר במידת מה את מצב החברות בשוק הגנרי. בבנק ההשקעות סיטי הזכירו אתמול את הקיפאון בצמיחה בתעשיית הגנריקה, על רקע דינמיקת התמחור המאתגרת בארה"ב, וכתבו כי סביר להניח שעסקת פייזר-מיילן "תוביל חברות אחרות לחפש פתרונות יצירתיים להשיג גם היקף פעילות גדול יותר וגם שיפור ביכולות הצמיחה". כלכלני סיטי ציינו זאת על רקע העובדה שהחשיבות של מוצרים גנריים מורכבים יותר ושל מוצרי ביוסימילר (גנריקה למוצרים ביולוגיים) עולה.