מנכ"ל אפל טים קוק מרוצה מדוחות החברה: "אנחנו נרגשים לדווח על חזרה לצמיחה"

החברה פרסמה את תוצאותיה לרבעון השלישי של 2019 וחזרה להראות צמיחה בהכנסות • בנוסף, החברה שידרה אופטימיות גם לגבי הרבעון הבא • ניתוח "גלובס"

טים קוק /  צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
טים קוק / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

חברת אפל  חוזרת להראות צמיחה בהכנסות, למרות ירידה בהכנסות ממכירות האייפונים. בנוסף, החברה ממשיכה להתמודד עם אתגרים בשוק הסיני, אך פרסמה תחזית מעודדת לרבעון הבא.

ענקית הטכנולוגיה דיווחה אמש (ג') את תוצאותיה הכספיות לרבעון הפיסקלי השלישי של 2019, וחזרה להראות צמיחה בהכנסות. הרווח הנקי של החברה הראה ירידה שנתית של 13%, ל-10 מיליארד דולר, והכנסות החברה צמחו בשיעור צנוע של 1% בלבד. זאת לעומת ענקיות טכנולוגיה אחרות כמו לדוגמה פייסבוק, שהציגה צמיחה של 28% בהכנסות ברבעון האחרון, ואלפאבית, החברה האם של גוגל, שצמחה ב-19%. ואולם, אחרי שהכנסותיה של אפל סבלו מירידות בשני הרבעונים הקודמים של 2019, מנכ"ל החברה טים קוק התגאה בשינוי ואמר בשיחת המשקיעים כי "אנחנו נרגשים לדווח על חזרה לצמיחה".

הקושי של אפל שגורם לה לדשדש בתקופה האחרונה נובע מההסתמכות שלה בעיקר על ההכנסות ממכירות מכשירי האייפון, שנמצאות בירידה מזה כמה רבעונים - כחלק ממגמה עולמית בשוק המובייל. מוקדם יותר השנה הפסיקה החברה לדווח על מספר היחידות של אייפונים ומכשירים נוספים שהיא מוכרת מתוך הכמות שהיא מייצרת - ככל הנראה בשל מגמת הירידה במכירות האייפונים - אך היא ממשיכה לדווח על הכנסותיה ממכירות כל קטגוריית מכשירים. גם ברבעון הנוכחי אפל הראתה מכירות חלשות של אייפונים, עם ירידה של 12% להכנסות של 26 מיליארד דולר - מעט מתחת לציפיות האנליסטים. עם זאת, החברה הראתה צמיחה בהכנסות משאר החטיבות שלה.

כך, מכירות מחשבי המאק הכניסו לחברה 5.8 מיליארד דולר, לעומת הכנסות של 5.2 מיליארד דולר לפני שנה, ומכירות האייפדים הכניסו 5 מיליארד דולר, לעומת 4.6 מיליארד דולר לפני שנה. בנוסף, מכירות המכשירים הלבישים, המכשירים לבית והאביזרים הכניסו 5.5 מיליארד דולר, זאת לעומת 3.7 מיליארד דולר לפני שנה. גם ההכנסות מחטיבת השירותים - שכוללת את שירות הזרמת המוזיקה אפל מיוזיק, שירות התשלומים אפל פיי ועוד, והופכת יותר ויותר לתחום שנמצא במיקוד החברה - עמדו על 11.46 מיליארד דולר, והראו צמיחה של 13% לעומת הרבעון המקביל, בו ההכנסות עמדו על 10.1 מיליארד דולר.

עדיין לא מצאו תחליף הולם לאייפון

בחודשים הקרובים אפל צפויה להשיק שירותים נוספים עליהם הכריזה, כמו שירות תכני הטלוויזיה המקוריים שלה אפל TV + ושירות משחקי הווידיאו במנוי אפל ארקייד. כרטיס האשראי שהחברה מוציאה עם הבנק גולדמן זאקס, אפל קארד, צפוי לצאת כבר בחודש הבא, כך לפי מנכ"ל החברה טים קוק, שאישר זאת בשיחת המשקיעים וסיפר כי אלפי עובדי אפל כבר ניסו את האפל קארד.

קוק אף אמר במהלך שיחת המשקיעים כי עד 2020 ההכנסות השנתיות מקטגוריית השירותים יגיעו ל-50 מיליארד דולר, וג'ון באטלר, אנליסט של Bloomberg Intelligence, כתב בעקבות הדוחות שפורסמו אמש כי "המכירות החזקות" בקטגוריות שאינן מכירות האייפונים הן מעודדות, "כי הן מדגישות את ההתקדמות של החברה בגיוון ההכנסות ובהפחתת התלות שלה במכשיר האייקוני". באטלר גם ציין את הצמיחה של 48% בקטגוריית המוצרים הלבישים, מוצרי הבית והאקססוריז, אותה ייחס בעיקר ל"מכירות יפות של אפל ווטש".

ואולם, דווקא מוצרים לבישים כמו אפל ווטש ואוזניות האיירפודס דורשים שלמשתמש יהיה מכשיר אייפון כדי לפעול. באופן דומה, רבים מהשירותים שהחברה מציעה מוגבלים לבעלי אייפון בלבד.

כשקוק נשאל במהלך השיחה האם אפל מתכננת להפוך את השירותים שלה לפחות תלויים באייפון, הוא לא ענה ישירות, ובמקום זאת התייחס לדוגמאות קיימות לשירותים כאלה - כמו האפשרות לרכוש את שירותי החברה גם דרך מכשירי אפל TV והזמינות של אפל מיוזיק במכשירי אנדרואיד.

לפיכך, נראה כי האייפון עדיין מהותי עבור החברה, למרות שלראשונה מאז 2012 פחות ממחצית מהכנסות החברה הגיעו ממכירות האייפון. הקשיים סביב מכירות האייפון נובעים בין היתר מכך שמשתמשים לא ממהרים לשדרג את המכשירים שבידיהם בשל חדשנות מעטה בשוק הסמארטפונים. הדבר לא צפוי להשתנות עבור אפל עד 2020, אז צפויה החברה לפי דיווחים להשיק לראשונה דגמים שתומכים ב-5G, וכן בשל התחרות המקומית בשוק הסיני שאליה מצטרפת גם הימנעות ממותגים אמריקאיים בעקבות מלחמת הסחר.

הירידה במכירות בסין מתמתנת

ההכנסות ממכירות החברה בסין ברבעון זה עמדו על 9.2 מיליארד דולר. אמנם מדובר בירידה של 4%, אך מדובר בשיפור לעומת רבעונים קודמים בהם הירידה הייתה של מעל 20%. ייתכן שהדבר מצביע על כך שהאסטרטגיה של אפל להוריד מחירים בסין נושאת פרי.

לפי נציגי החברה, מאמצים מסוג זה הטיבו עם המכירות לא רק בסין, ולוקה מאסטרי, סמנכ"ל הכספים של החברה, אמר כי התוכנית עימה יצאה החברה - המאפשרת להחליף אייפונים ישנים בחדשים תמורת הנחות והטבות - נהנית מ"מומנטום נהדר" שהביאה לכך שיש פי חמש יותר החלפות לעומת השנה הקודמת.

תחזית ההכנסות שאפל פרסמה לרבעון הבא, 64-61 מיליארד דולר, היא מעל לתחזית האנליסטים להכנסות של 61 מיליארד דולר. גם היא עשויה להצביע על אופטימיות לגבי מכירות דגמי האייפונים החדשים, שצפויים להיות מושקים בספטמבר ולהתחיל להימכר לקראת סוף הרבעון הבא.

בינתיים, המאמץ לגוון את הכנסות החברה מכביד גם על שולי הרווח שלה. ההוצאות התפעוליות של החברה צמחו ב-11% ברבעון הנוכחי, בין היתר בשל הוצאות שיא של 4.3 מיליארד דולר על מחקר ופיתוח. שולי הרווח התפעולי עמדו על 21.5%, הנמוכים מזה יותר מעשור לפי חברת S&P Capital IQ.