משרד התקשורת ממשיך לחלק הקלות: מוותר לגולן טלקום על 118 מיליון שקל

גולן טלקום מחזירה תדרים למשרד התקשורת ותרשום רווח חד-פעמי של 118 מיליון שקל בשל העובדה שלא תשלם אגרות עד 2031

לוגו גולן טלקום
לוגו גולן טלקום

גולן טלקום החזירה למשרד התקשורת תדרים ותרשום רווח של 118 מיליון שקל חד-פעמי כתוצאה מכך, וזאת בעקבות אי-תשלום אגרות תדרים עד 2031.

הכוונה של גולן טלקום להחזיר את התדרים נחשפה ב"גלובס" לפני מספר חודשים, לאחר שמשרד התקשורת הסכים לבקשתה להתלות תשלום אגרות, וזאת עד לסיומה של בדיקה שתבדוק האם התדרים של החברה אכן סובלים מהפרעות ולא ניתנים לשימוש, כפי שהחברה טענה. תשלום האגרות כאמור הותלה, ואתמול (ד') הודיע המשרד לחברה באופן סופי כי הוא מקבל את בקשתה להחזר התדרים.

מאחורי הקלעים אפשר לספר כי גולן טלקום דרשה ממשרד התקשורת שייקח ממנה את התדרים. כלומר, החברה ניסתה להביא לכך שלא היא תהיה זו שמחזירה את התדרים, אלא המשרד לוקח אותם ממנה. במשרד התקשורת סירבו לבקשה ואמרו לגולן כי עליה לבקש מהמשרד לקחת ממנה את התדרים, וכי המשרד לא ייקח חלק בניסיון הבעייתי הזה.

הסיבה לכך שגולן ביקשה מהמשרד לקחת ממנה את התדרים, נעוצה ככל הנראה בכך שהדבר מייצר לה בעיה מול סלקום, שותפתה ברשת המשותפת, והסוגיה מעלה ומציפה בעיות קשות נגד הקלות היתר שקבלה גולן מאז שהוקמה ועד היום.

מעבר לכך, נוצר כאן תקדים לפיו כל חברה שתטען כי הרשת שלה סובלת מהפרעות, תוכל להחזיר תדרים למשרד התקשורת או לבקש שיתלו לה את האגרות כפי שהיתלו לגולן טלקום.

סיפור החזר התדרים של גולן טלקום הוא סיפור שטומן בחובו הרבה מאד בעיות ויוצר בעיה קשה מאד למשרד התקשורת. גולן טלקום מקבלת כאן הקלה אדירה ממשרד התקשורת, והיא במידה רבה נהנית מן ההפקר. רישיון סלולרי שווה במובנים מסוימים לתדרים, ובמקרה של גולן טלקום, על רקע כל ההיסטוריה של החברה, המשמעות של החזרת תדרים (בדור השלישי) סותרת לכאורה את כוונת משרד התקשורת. אלא שהמשרד החליט שתדרי דור שלישי שווים לתדרי דור רביעי במשמעותם לטובת שיתוף הרשתות עם סלקום, ולכן ככל הנראה מצא את הפרצה המשפטית שמאפשרת לגולן להחזיר תדרים מבלי שהיא מפרה את רישיונה.

חשוב לציין כי על-פי תנאי המכרז של הדור השלישי, שכזכור נסובו סביב הקמת רשת עצמאית, קיבלה גולן החזר מלא בגין הערבות שהעמידה, וזאת לאור כך שהצליחה לגרוף את נתח השוק המבוקש במגזר הפרטי, ויתרה מכך, בין השנים 2012-2017 נהנתה מהחזר מלא בגין אגרות התדרים עבור רצועות אלה. במכרז הדור הרביעי השתתפה החברה וזכתה ברצועת תדרים מינימלית, אשר בהמשך היוותה את כרטיס הכניסה לשיתוף התשתיות שאושר לה על ידי המשרד. נזכיר כי בגין מכרז הדור הרביעי החברה צפויה לקבל החזר של עד 50% מגובה הערבות (כ-17 מיליוני שקל), בעת שתראה עמידה בגריפת נתח שוק בהתאמה.

במסגרת אישור הסכמי שיתוף התשתיות, חברת גולן טלקום הגיעה עם "נדוניה" של תדרים גם ב-2,100 מה"צ. לאור כך שהייתה "מפעיל קיים" ושהיו לה כביכול תדרים ואתרים בדור השלישי, ובהתבסס על חוות-הדעת הכלכלית שלוותה את מדיניות שיתוף התשתיות, יכולה היעתה גולן, בניגוד לאקספון, לשתף בדור השני, השלישי והרביעי. זה אומר שהיא קיבלה תנאים מועדפים על פני אקספון, שנדרשה לרכוש שירותי נדידה בדורות הקודמים ויכולה הייתה לשתף רק בדור הרביעי, מאחר שהיו לה תדרים רלוונטיים לדור הרביעי. התנאים המועדפים הללו התלבשו על חיסכון משמעותי בעלויות הפריסה כפי שהייתה מחויבת להם וחיסכון מהותי בתפעול הרשת (הקלה נוספת משמעותית שלא שוקללה בתנאי מכרז הדור השלישי). 

בינתיים, משרד התקשורת יצא בשימוע למציאת פתרון בתחום ה-2,100 מה"צ מול הרשות הפלסטינית. לצורך קבלת החלטה בעניין זה המשרד גיבש חוות-דעת הנדסית שתמכה באפשרות שיתוף גאוגרפי של התדר, והתדרים שהוקצו בזמנו לגולן חולקו עם הרשות הפלסטינית. גולן קפצה על ההזדמנות, ניצלה את הפרצה וביקשה מהמשרד להתלות את השימוש בתדרים הללו - חיסכון של 20 מיליוני שקל לשנה, וזאת למרות שבידי המשרד הייתה חוות-דעת של חברת אריקסון, שטענה כי אין מניעה להשתמש בתדרים למרות ההפרעות מהרשות הפלסטינית.

כעת מתברר כי המשרד הקל מאד עם גולן טלקום, ולא ברור לגמרי על בסיס מה - שהרי יש בכך כדי להפר רטרואקטיבית לכאורה את תנאי המכרז של תדרי הדור השלישי, לשנות רטרואקטיבית את הבסיס על-פיו התקבלו החלטות במסגרת מכרז תדרי הדור הרביעי, ולהפר את העובדות שהיוו את הבסיס לשוני באישור הסכמי השיתוף בין אקספון וסלקום ובין גולן וסלקום.

להחלטה הזו יש משמעויות רבות כאמור, מכיוון שבהסכמי השיתוף שבין גולן טלקום לסלקום ואקספון, כל חברה אמורה להביא את תדריה לרשת המשותפת. העובדה שגולן מחזירה תדרים תידרש להסכמות מצד שותפיה.