יאיר גולדפינגר מכר בזמן: מיזוג חברת הקנאביס בטר לוויטסמוק לא יצא לפועל, והמניה קרסה

הצדדים לא הצליחו להגיע להסכמות לגבי מתווה העסקה, שהמועד הסופי להן היה בשבוע שעבר • החברות דנות על מתווים אפשריים, אך סיכוי סביר כי העסקה לא תצא לפועל • וויטסמוק נסחרה הבוקר בשווי של 22 מיליון שקל, לאחר ירידה של 38% ביום חמישי • מניית החברה נפלה ב-75% מהשיא בתחילת פברואר

חווה לגידול קנאביס /  צילום: רויטרס
חווה לגידול קנאביס / צילום: רויטרס

הירידה בשווי מניות הקנאביס, יחד עם רמת ההתלהבות בתחום, נותנת את אותותיה. חברת הטכנולוגיה וויטסמוק - שהייתה אמורה למזג לתוכה את בטר קנאביס, אחת החברות הוותיקות הפועלות בשוק המקומי - הודיעה כי הצדדים למיזוג המתוכנן לא הצליחו להגיע להסכמות לגבי מתווה העסקה.

המועד הסופי להסכמות אלה היה אמור להיות 31.7. שתי החברות ממשיכות לדבר ביניהן על מתווים אפשריים לעסקה, אך סיכוי סביר כי זו לא תצא לפועל. וויטסמוק  נסחרה הבוקר (א') בשווי של 22 מיליון שקל, לאחר ירידה של 38% ביום חמישי. בסך הכל נפלה מניית החברה ב-75% מהשיא, בתחילת חודש פברואר השנה, כאשר את העליות שנרשמו במניה בתחילת השנה ניצלו היטב בעלי מניות ותיקים בוויטסמוק, ובראשם יזם ההייטק יאיר גולדפינגר וקרן אבולושן, שמכרו מניות במיליוני שקלים כל אחד.

ההסכם בין בטר לוויטסמוק נחתם בפברואר השנה, אולם הוא לא הובא לאישור האסיפה הכללית ואף לא נמסר מועד לאסיפה שכזו שכן החברות כלל לא הגיעו לשלב זה. במסגרת ההסכם היו בעלי המניות של בטר אמורים לקבל 80% מוויטסמוק, כאשר תנאי מתלה לעסקה היה כי וויטסמוק תחזיק בקופתה 12 מיליון דולר, תנאי בו לא עמדה החברה.

בטר הצליחה להאריך ברגע האחרון את רישיון הפעילות שלה מול יחידת הקנאביס הרפואי וכמו רוב החברות בשוק, עדיין לא הצליחה להביא למדפי בתי המרקחת את המוצרים המתאימים לרפורמת הקנאביס החדשה. לבטר פעילות בחו"ל, ולאחרונה קיבלה אישור להקמת מפעל באוסטרליה, אולם פעילות זו אינה מניבה לה עדיין הכנסות.

בטר היא כאמור אחת משמונה חברות הקנאביס הוותיקות, והיא סיפקה מוצרים לאלפי לקוחות תחת הרפורמה הישנה. כרגע מצבה של רפורמת הקנאביס החדשה לא ברור, בשל קשיים ביישומה והדרישה של משרד הבריאות להכיל בה פיקוח מחירים. כל שינוי בתחום הזה יכול גם לשנות את המצב של בטר, שהוקמה על ידי יוחאי גולן גילד ומנוהלת על ידי פינו צרויה, לשעבר מנכ"ל אסותא. יו"ר החברה הוא דני נווה, לשעבר שר הבריאות והיום יו"ר כלל ביטוח ושותף בקרן ההשקעות בביומד אגייט.

מיזוג בטר-וויטסמוק הוא הסכם המיזוג השני בתחום הקנאביס בבורסה בתל-אביב שנקלע למצוקה בשבוע החולף. גם חברת הקנאביס RCK של קיבוץ רוחמה לא תשלים כנראה את המיזוג לשלד הבורסאי תמדא, אשר לא הצליח לגייס את ההון הדרוש למיזוג, וכעת נמצא בסכנת מחיקה מן המסחר.

בבורסה בתל-אביב נסחרות כמה חברות נוספות אשר פעילות קנאביס שאמורה להתמזג לתוכן טרם מוזגה בפועל. בחברת הרודיום  המיזוג עם פנאקסיה אושר על ידי בית המשפט והאסיפה הכללית. לעסקה תנאי מתלה של קיום 16.5 מיליון שקל בקופת הרודיום וכן בדיקת נאותות. הרודיום כבר שריינה את הסכום בהקצאה פרטית שאמורה להיכנס לתוקף עם המיזוג. בחברת ביונד טיים המיזוג עם חברת שיח שריד, תלוי בהנפקת זכויות והנפקה לציבור אשר אמורות להיערך בתחילת אוגוסט.