איראן: משמרות המהפכה השתלטו על מכלית נוספת במפרץ הפרסי

לפי הדיווחים בטהראן, המכלית הבריחה נפט לכמה מדינות ערביות באזור • הרפובליקה האסלאמית כבר מחזיקה בשתי מכליות זרות, אחת מהן של בריטניה

מכלית נפט / צילום: רויטרס, Tim Chong
מכלית נפט / צילום: רויטרס, Tim Chong

משמרות המהפכה של איראן השתלטו על כלי שיט זר נוסף במפרץ הפרסי - כך דיווחו היום (א') כלי תקשורת במדינה. בערוץ PRESS TV נטען כי המכלית הבריחה נפט לכמה מדינות ערביות באזור. עוד דווח כי ההשתלטות על כלי השיט התרחש ביום ד' בלילה וכי שבעה אנשי צוות עדיין תחת מעצר.

"כוחות ימיים של משמרות המהפכה השתלטו על מכלית נפט זרה במפרץ הפרסי שהבריחה נפט לכמה מדינות הערביות", דווח. בכיר בכוח הצבאי, שנמצא תחת סנקציות אמריקאיות, אמר כי המכלית הבריחה 700 אלף ליטרים של דלק.

ההשתלטות צפויה להחריף את המתיחות הגבוהה ממילא בין איראן למערב, ועם ארצות-הברית במיוחד. טהראן כבר מחזיקה בשתי מכליות נפט, אחת מהן של בריטניה, ולטענת ארצות-הברית ומדינות אחרות גם אחראית לתקיפת שש מכליות נפט בחודשים האחרונים.

איראן מחזיקה מאז החודש שעבר במכלית הבריטית "סטנה אימפרו", אחרי שבריטניה השתלטה על מכלית נפט שלה לחופי גיברלטר מוקדם יותר בחשד שהייתה בדרכה לסוריה בהפרה של הסנקציות המוטלות על דמשק. לונדון דוחה על הסף שחרור הדדי של המכליות וטוענת שהמכלית שלה הייתה במים בינלאומיים בזמן שמשמרות המהפכה השתלטו עליה. טהראן טוענת שהיא הפרה את החוק הבינלאומי. בנוסף לכך, בידיה מכלית נוספת, MT Riah, ששום מדינה לא תבעה בעלות עליה, ושלושה אנשי צוות שלה עדיין במעצר.

מוקדם יותר היום אמר שר החוץ של ארצות-הברית מייק פומפאו כי יש לו "ביטחון רב מאוד" שארצות-הברית תצליח לבסס קואליציה ימית במפרץ, על אף הסתייגותן של בעלות בריתה באירופה ובאסיה. הוא אמר את הדברים בעת ביקור באוסטרליה, יחד עם שר ההגנה הנכנס מארק אספר.

התקריות בנתיב השיט האסטרטגי החלו אחרי שארצות-הברית הגבירה את הלחץ על איראן במאי, כשהידקה את הסנקציות על מגזר הנפט של הרפובליקה האסלאמית. בשבוע שעבר הוטלו סנקציות גם על שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף, מה שצמצם עוד יותר את הפתח למשא ומתן בין המדינות. בסוף השבוע פורסם במגזין "ניו יורקר" כי זריף הוזמן בחודש שעבר, בעת שביקר בניו יורק, להיפגש עם נשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ בבית הלבן בתיווכו של הסנאטור ראנד פול, אולם בטהראן אסרו עליו לעשות זאת.

אתמול (שבת) אמר זריף כי איראן תחל בשלב השלישי של צמצום מחויבויותיה להסכם הגרעין, בתגובה למה שהיא רואה ככישלונן של יתר המדינות החתומות לפצות אותה על הסנקציות האמריקאיות.