שדה הקרב העתידי של התעשיות הביטחוניות: מסכי מגע, בינה מלאכותית ושוק של מיליארדים

אלביט מערכות, רפאל והתע"א חשפו היום פיצ'רים החדשים בתחום הלחימה • משרד הביטחון צפוי לבחור בחודשים הקרובים בהצעה של אחת מבין שלוש החברות הביטחוניות שהשלימו את הפיתוח • עפ"י הערכות, החברה שתיבחר במסגרת ההליך תזכה בהזמנות עבור צה"ל, ובהמשך תייצא את המערכות שפיתחה גם לצבאות בחו"ל

אלביט מערכות, רפאל והתעשייה האווירית חשפו היום (א') את הטכנולוגיות שפיתחו לרק"ם (רכב קרבי משוריין) העתידי שישמש את צה"ל. הרק"ם המכונה "כרמל" יופעל על ידי שני לוחמים בלבד. במרכז הפיתוחים: יכולות אוטונומיות מתקדמות ובינה מלאכותית, חמקנות, יכולת לתמרון מהיר ובטוח בשדה הקרב - וקטלניות.

המינהלה לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגית (מפא"ת) שבמשרד הביטחון צפויה לבחור במהלך החודשים הקרובים בהצעה של אחת מבין שלוש החברות הביטחוניות שהגיעו לשלב גמר הפיתוח.

על פי הערכות, החברה שתיבחר במסגרת ההליך תזכה בהזמנות עבור צה"ל, ובהמשך תייצא את המערכות שפתחה גם לצבאות בחו"ל. גורמים בתעשיות הביטחוניות העריכו את פוטנציאל המכירות של החברות שמעורבות בתכנית הכרמל במיליארדי דולרים על פני שנים.

הטכנולוגיות הודגמו על נגמ"שים מיושנים מדגם M-113 שהושאלו לתעשיות הביטחוניות על ידי צה"ל. במהלך השבועות האחרונים כל חברה הדגימה את יכולותיה בנושא במתקן אימונים בצפון. במשרד הביטחון אמרו היום כי יתכן שיבחר באפשרות לשלב ברק"ם הסופי מספר טכנולוגיות של מספר חברות בו זמנית.

כל הטכנולוגיות שנחשפו היום פונות אל אתגרי הלחימה בשדה הקרב העתידי ובמרכזם, לחימה בשטחים אורבניים מול "אויב נעלם", הצורך בתמרון מהיר תוך היתוך מידע ממקורות שונים, איתור וזיהוי של איומים תוך ניטרולם באמצעות מכות אש מהירות, מדויקות וקטלניות: "זאת התחלה של טכנולוגיה פורצת דרך - שנמצאת כבר בהישג יד", אמר קצין שריון ראשי של צה"ל, תא"ל גיא חסון בהתייחס להדגמות של החברות הביטחוניות.

המערכת שהציגה אלביט מערכות מופעלת באמצעות קסדות מתקדמות שיותאמו ללוחמים שמפעילים את הכלי, ופותחו עבור טייסי מטוס החמקן ה F-35. כך, הקסדה מאפשרת ללוחמים לרכוש מטרות ולנווט את הכלי לפי הכיוון שאליו הם מביטים.

הטכנולוגיה של אלביט כוללת יכולות של נהיגה אוטונומיות באמצעות אלגוריתמים שבוחנים את תוואי בשטח תוך זיהוי מוקדם של איומים ונטרולם, כמו מטעני צד. הרק"ם העתידי של אלביט כולל גם רחפן שממריא ממנו בהתאם לצרכים המבצעיים של הצוות המפעיל, מצלם את אזור הפעילות ומזרים את המידע בזמן אמת לתוך הכלי - ומוקרן על גבי מסכי מגע מתקדמים. בנוסף, המערכת כוללת "חלוץ רובוטי", שמבצע משימות שמוגדרות כבעלות סיכון גבוה.

רפאל הציגה קונספט של "קוקפיט שקוף" שמאפשר לצוות הרק"ם ראיה היקפית של 360 מעלות על המתרחש מחוצה לו. נתונים שרלוונטיים למתאר הפעילות של צוות הרק"ם מוקרנים למסכי מגע ענקיים שמותקנים בתוך הכלי וזאת, ללא קסדות או אמצעי ראייה יעודיים. מגוון של סנסורים ייחודיים בעלי יכולות אלקטרו - אופטיות משקפים לאנשי הצוות של הרק"ם את תמונת המצב שמחוץ לכלי. המערכת כוללת גם משגרים של טילים נגד טנקים מסוג ספייק, הדק חכם, מערכת הגנה אקטיבית מסוג מעיל רוח שמגנה על הכלים מפגיעות של טילים נגד טנקים ועוד.

התעשייה האווירית חשפה מדגים טכנולוגי שמבוסס על משפחת הכלים הרובוטיים והבלתי מאוישים שלה, וכוללת ג'ויסטיק שדומה למשחק מחשב, וממנו ניתן להפעיל את הכלי בשדה הקרב העתידי. המערכות האוטונומיות שמציגה התע"א נשלטות על ידי מערכת לחימה מרכזית ואוטונומית שמסננת מידע שאינו רלוונטי למשימת הקרב - ומאפשרת התמקדות באיומים הקריטיים ובקבלת החלטות דחופות.

לדברי ראש מחלקת מחקר ופיתוח במפא"ת שבמשרד הביטחון, תא"ל יניב רותם "כל הפתרונות שמוצגים בידי החברות הביטחוניות נבחנו במהלך השבועות האחרונים בשורת תרחישים מבצעיים מורכבים על ידי צוות נסיינים מיוחד של משרד הביטחון".

הוא הוסיף כי המדגימים הטכנולוגיים של רפאל, תע"א ואלביט שנחשפו היום לא כוללים יכולות נוספות שאת פיתוחן מובילה מפא"ת וכוללות בהין השאר הנעה היברידית לאותם הכלים, יכולת הסוואה אקטיבית מהפכנית, הגנת סייבר, מכ"ם רב משימתי, מערכת לזיהוי עמית, פתרונות מיגון מתקדמים ועוד.

חלק מהפתרונות הטכנולוגיים שכבר הגיעו לבשלות מבצעית כבר משולבות בצי הרכבים המשוריינים של צה"ל ובהן טנקי המרכבה ונגמ"שי הנמ"ר והאיתן. לדברי תא"ל רותם, הקסדה שמציעה אלביט מערכות לתכנית הרק"ם כרמל תוטמע בשנים הקרובות בגרסאות החדישות של טנק המרכבה סימן 4.

בתעשיות הביטחוניות מתבוננים אל השווקים בעולם ומזהים את תחום היבשה כתחום צומח, שיתאפיין בעסקאות רבות מסביב להשבחה של טנקים ונגמ"שים שבמשך השנים התיישנו - ויש להתאימם לצרכים העדכניים של שדה הקרב. עבור התעשיות, השתלבות בתכנית כרמל שמוביל משרד הביטחון היא בבחינת כרטיס כניסה לשוק השבחת הרק"ם והטנקים העולמי שצפוי להתרחב במהלך השנים הקרובות ולהתבטא בעלייה בביקושים.