הצד הפחות זוהר של מחשוב הענן: כל שלוש שנים מחליפים שרתים, וכמויות הפסולת הולכות ומצטברות

הצמיחה האדירה בהשקעות בתשתיות הענן עשויה להגדיל את שוק מיחזור המתכות העולמי, שהיקפו 300 מיליארד דולר • המרוויחות האפשריות: חברות המיחזור הגדולות, שצריכות למצוא דרכים להגדיל חזרה את שיעורי הרווחיות שלהן וכבר החלו לבצע ניסויים של מיחזור החומרים

חוות שרתים / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
חוות שרתים / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

שוק הפסולת וגרוטאות המתכת העולמי, שהיקפו 300 מיליארד דולר, פוזל מעבר לכלי רכב ומכונות צילום שיצאו משימוש אל יעד חדש: הענן.

מרכזי נתונים גדולים צצים כפטריות אחרי הגשם, עם הגידול בביקוש העולמי לאחסון של כל דבר - מאימיילים ועד משחקי וידיאו. ההשקעה בתשתית ענן גואה מאז 2015, ושוק הציוד למרכזי נתונים צפוי לצמוח בקצב שנתי ממוצע של 16% השנה ובשנה הבאה, כך לפי הערכות סיטי גרופ.

אולם, לשרתי ענן יש בדרך כלל תוחלת חיים של כשלוש שנים בלבד, לפי מומחים, מה שאומר שחלק מהציוד הראשוני כבר עבר את תאריך התפוגה שלו. הקצב המהיר של השינוי הטכנולוגי יוצר שוק חדש לחברות כמו Sims Metal Management, אחת מחברות המיחזור הגדולות בארה"ב במונחי נפח, ולחברת Electronic Recyclers International מקליפורניה (ERI).

מומחים מעריכים שהמתכות יתייקרו

ציוד מוקדי נתונים כולל רכיבים כמו שבבים ומאווררים, שאפשר לפרק ולמכור מחדש בשוק האלקטרוניקה. הרכיבים כוללים גם מתכות כמו אלומיניום, נחושת ופלדה, שמומחים רבים מעריכים שיתייקרו, מאחר שכלכלות גדולות כמו סין מתבססות יותר על צריכה ופחות על יצוא לשם צמיחה.

Sims ו-ERI מעורבות בנפרד בניסויים במיחזור כמויות קטנות של חומר מחשוב ענן בארה"ב, מתוך הימור שנפח המיחזור יזנק בשנים הקרובות. מאמצים אלה מגיעים בזמנים בהם חברות פסולת מתכות צריכות לחדש את הרווחיות, שנפגעה מעליית חסמי הסחר ומחירי המתכות הנמוכים.

השקעות ההון השנתיות של ענקיות הטכנולוגיה אמזון, מיקרוסופט וגוגל של אלפאבית, שמנהלות רשתות ענן עצומות, האמירו אל מעבר ל-60 מיליארד דולר ביחד ב-2018, עלייה של 50% ביחס לשנה הקודמת, לפי נתוני חברת קומפני דאטה. כל החברות הללו משדרגות ומרחיבות את מרכזי הנתונים שלהן.

חששות מוגברים לבטיחות נתונים רגישים הופכים את חברות הטכנולוגיה לזהירות במיוחד באופן שבו הן נפטרות מציוד מיושן ולא רצוי.

חברות מסוימות דורשות שהשרתים יפורקו באתר שלהן, כדי שהעובדים יוכלו לעקוב אחרי התהליך ולצלם אותו. אחרות משתמשות באנשי ביטחון כדי להגן על השרתים בדרכם למגרשי הגרוטאות. התעשייה גם לא מצליחה להסכים על מה אפשר לחלץ מהציוד הנזרק. יש חברות הדורשות כי כל הציוד ייגרס ויומס לחלוטין - גם אם הוא מכיל רכיבים שאפשר למחזר לשימוש חוזר.

גוגל, שמתארת את מרכזי הנתונים שלה כ"ערים קטנות של שרתים, כוננים, נתבים ורכיבים נוספים", מעוניינת יותר ויותר למחזר ולמכור מחדש רכיבים במידת האפשר, במקום להטמין אותם באדמה - כך מסרה החברה בפוסט שפרסמה. אמזון לא מסרה פרטים על תוכניותיה לעדכן את התשתיות שלה.

מיקרוסופט מגבירה את המאמץ לוודא שמיחזור, החלפה ומכירה מחדש של רכיבי תשתיות ענן יהיו שגרתיים יותר, וגם בטוחים מבחינת מידע רגיש.

אליסטר פילד, מנכ"ל Sims הנסחרת באוסטרליה, מהמר שעסקאות למיחזור מרכזי נתונים, החל ממחסנים ענקיים ועד ליחידות ניידות בגודל של מכולה ימית רגילה, יצוצו בתוך 12-18 חודשים.

הוא מעריך שכשני מיליון טון בשנה של ציוד מושבת יהיו זמינים לפירוק ומיחזור החל ממחצית העשור הבא, בערך מ-2025. "הניסוי שלנו הוא למעשה איך לנהל את התהליך הזה: איך מוודאים שכל שלב יהיה בטוח במונחי הנתונים שלנו? ובאיזה חלק מהתהליך הלקוח רוצה להיות מעורב?", אמר פילד.

פחות מכשירים, אבל יותר מרכזי נתונים

ב-2016, רק 20% מהפסולת האלקטרונית בעולם מוחזרה כנדרש, לפי דוח של אוניברסיטת האו"ם, איגוד הטלקום הבינלאומי ואיגוד הפסולת המוצקה הבינלאומי משנת 2017.

"למרות שמגמות מחשוב הענן מובילות לפחות מכשירים, מפני שאפשר לגשת לכל השירותים ממכשיר אחד, המשמעות של יותר מחשוב ענן היא גם שיהיו יותר מרכזי נתונים ופסולת אלקטרונית", נכתב בדוח.

חברות מיחזור שמשקיעות כעת בשביל תשואות בעתיד, נתונות במידה רבה לחסדי ההחלטות בעמק הסיליקון.

הרווחיות של המיחזור עשויה להיות גבוהה מפני שחברות שירותי הענן משלמות פרמיה תמורת אבטחת הנתונים שלהן, "אבל איש אינו יודע כמה פסולת אלקטרונית מהענן ישחררו אמזון או גוגל על בסיס שנתי", אמר פילד.

במתקני המיחזור של ERI באינדיאנה ומסצ'וסטס, העובדים סורקים כעת פסולת שכוללת פלסטיק גרוס וסוללות חשמל - באופן ידני. ג'ון שגריאן, ממייסדי החברה והיו"ר הביצועי שלה, רוצה להשקיע ברובוטים שיעשו חלק מהעבודה, מתוך הימור שנפחי הפסולת האלקטרונית יעלו. החברה הפרטית מחפשת שותפים למימון השקעה חדשה.

שיחה שקיבל שגריאן לפני כמה חודשים מחברת טכנולוגיה מדגימה את ההיקף ואת הפוטנציאל הבלתי ברור של ההזדמנות הזו: "הם אמרו לי, 'דרך אגב, יש לנו מחסנים של ציוד שצברנו בעשור האחרון. אתם תצטרכו לנקות ולהוציא אותו'", סיפר שגריאן. "והנתונים על היקף המיחזור האפשרי פשוט מדהימים".