אירופה | דעה

ארצות-הברית... של אירופה?

היהודים עשוים להרוויח בחירתה של אורסולה פון דר ליין לנציבות האיחוד האירופי

אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות של האיחוד האירופי / צילום: וינסנט קסלר, רויטרס
אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות של האיחוד האירופי / צילום: וינסנט קסלר, רויטרס

חודש יולי 2019 עשוי להיזכר כאחד המשמעותיים בהיסטוריה האנושית. זה נשמע אולי הזוי ודרמטי יתר על המידה, אבל בחירתה של אורסולה פון דר ליין לנציבות האיחוד האירופי, שעברה ללא התייחסות תקשורתית נרחבת במדיה הישראלית, יכולה לשנות את המצב המדיני כפי שאנו מכירים אותו היום.

פון דר ליין, גניקולוגית במקור, היא פוליטיקאית ותיקה בגרמניה, שכיהנה במספר תפקידים, האחרון שבהם הוא שרת ההגנה בגרמניה. לאורך השנים היא לא הסתירה בהתבטאויות פומביות את חזונה: יבוא המודל של ארצות-הברית של אמריקה אל אירופה - הרחבת סמכויותיו של האיחוד האירופי, שמבוסס כיום על מוטיבים של כלכלה משותפת, כמו מטבע אחיד בחלק מהמדינות והסכמי סחר נרחבים. פון דר ליין מעוניינת להרחיב את ההיבטים המדיניים, להעצים את הכוח של האיחוד האירופי שיהפוך למדינה של ממש כמו במודל האמריקאי, תחתיה פועלות מדינות עם בתי פרלמנט, ובכך גם להקים את צבא אירופה.

אירופה החדשה נבנתה על שני רעיונות בסיסיים: לא עוד לאושוויץ ולא עוד לקולוניאליזם. נראה שמדינות אירופה השונות מתקשות לקבל את העובדה שהן כבר לא מעצמות על. לצד זאת, חוסר היציבות של טראמפ, התדרדרות היחסים בין רוסיה למערב, ההתחזקות הסינית והסכם הגרעין האיראני, הובילו את ראשי האיחוד האירופי לעשות "שינוי כיוון", ולמנות לנשיאות הנציבות, הגוף המבצע של האיחוד האירופי דווקא את פון דר ליין בעלת הדעות הרדיקליות לאיחוד צבאות אירופה והקמת "ארצות-הברית של אירופה". אני מעריך שאירופה לא רוצה יותר לסמוך על "הדוד מאמריקה", ותרצה לשלוח מסר לעולם אחרי שנים של בינוניות. לא אופתע גם אם מהלך שכזה יוביל לחזרה של בריטניה לשתף פעולה עם האיחוד האירופי.

גם גרמניה, מולדתה של פון דר ליין, הידועה כמעצמה כלכלית, לא מצליחה לתרגם את כוחה לזירה הפוליטית בגלל חוסר יכולותיה הצבאיות, זכר להסכמי בנות הברית מסוף מלחמת העולם השנייה, שכללו נטרול של גרמניה, כך שלא תוכל להוות סכנה לשלום העולם.

ההשלכות בינלאומיות למהלך שכזה גדולות. אם עד עתה שרת החוץ של אירופה היוותה מיטרד שניתן להתעלם ממנו באלגנטיות, בעתיד, לאירופה המאוחדת תהיה משקל רב בפוליטיקה הבינלאומית. גם בפוליטיקה הישראלית בה לא מייחסים חשיבות גדולה לבריסל, צפויים לשנות את האסטרטגיה אם מהלך שכזה ייצא לדרך. ישראל תצטרך להפוך את אירופה לבת ברית - להדק את הקשרים עמה, ולייחס חשיבות רבה יותר לאיחוד האירופי.

אני סבור כי הדבר יכול להוות בשורה ליהודי אירופה. מצבם כרגע רחוק ואינו בר השוואה למצבם של יהודי ארה"ב, שכן הקהילה באירופה מועטה בהרבה (כמיליון וחצי יהודים באירופה לעומת שישה מיליון בארה"ב) - לפני פחות ממאה שנה, הנאצים הובילו את אבותינו ברכבת אל תאי הגזים. יסוד "ארצות-הברית של אירופה", עשויה להועיל להם ולקרב אותם לעבר הסיטואציה בה מצויים יהודי אמריקה. גם בארה"ב המצב לא מושלם כמובן, ואף ישנה עלייה באירועים האנטישמיים, אבל הקהילה שם מצליחה לזכות בכוח פוליטי מול השלטון המרכזי ונהנית ממעורבות גבוהה של מדינת ישראל, בזכות הריכוזיות מול וושינגטון, בעוד באירופה ממשלת ישראל מאותגרת ביצירת תיאום מול המדינות הרבות, בכל הנוגע למצבם של יהודי אירופה ומעורבות בחוקים הפוגעים בחופש הדת.

הידוק הברית האירופית תגביר את הפלורליזם הדתי והתרבותי של האיחוד על חשבון הלאומנות והשנאה לזר, בדומה למודל האמריקאי, שם המדינה מבוססת על רעיונות דמוקרטיים. אני מעריך שתהליך שכזה יסייע ביכולתם של יהודי אירופה להשתלב בחברה באופן משמעותי, ובתקווה שיוביל לירידה במקרי האנטישמיות, השנאה והינסיונות להוביל לחקיקה אנטי-דתית ש"תגרש" את היהודים מאירופה.

הכותב הוא נשיא ארגון ועידת רבני אירופה והרב הראשי של מוסקבה