דיווח: הכלכלנית הבולגרית גאורגייבה תמונה ליו"ר ה-IMF

אם יאושר המינוי, צפויה גאורגייבה להחליף בתפקיד את כריסטין לגארד, שנבחרה לתפקיד נשיאת הבנק המרכזי האירופי במקום מריו דראגי וצפויה להתחיל בתפקידה ב-1 בנובמבר 2019

קרן המטבע העולמית / צילום: שאטרסטוק
קרן המטבע העולמית / צילום: שאטרסטוק

הכלכלנית הבולגרית קריסטלינה גאורגייבה צפויה להתמנות ליושבת-ראש קרן המטבע הבינלאומית (IMF), לאחר שנבחרה ברוב קטן בהצבעה שקיימו שרי האוצר של האיחוד האירופי בסוף השבוע - כך דיווחו הבוקר (א') כלי התקשורת.

גאורגייבה, המכהנת כיום כיושבת-ראש בפועל של הבנק העולמי, קיבלה כ-56% מקולות נציגי 28 חברות האיחוד (ככל הנראה כמה שרים נמנעו בהצבעה), וגברה על המועמד ההולנדי ירון (Jeron) דייסלבלום. מדינות דרום אירופה התנגדו למינוי ההולנדי, בעקבות התבטאות שלו בעבר שלפיה תושבי המדינות שקולים למי שמוציאים את כספם על "אלכוהול ונשים" ואז מבקשים תמיכה פיננסית.

ההכרעה של שרי האוצר האירופים סוללת את דרכה של גאורגייבה לתפקיד. באופן מסורתי, למרות שמטה הקרן ממוקם בוושינגטון, תפקיד היושב-ראש מוקצה לכלכלן אירופי. כך היה מאז שהוקמה הקרן, שנוסדה ב-1945 ושעברה בשנות ה-70' לסייע לכלכלות במשבר על ידי העמדת הלוואות וגיבוש תוכניות חילוץ.

אם יאושר המינוי, צפויה גאורגייבה להחליף בתפקיד את כריסטין לגארד, שנבחרה לתפקיד נשיאת הבנק המרכזי האירופי במקום מריו דראגי וצפויה להתחיל בתפקידה ב-1 בנובמבר 2019. לפני כן תיאלץ הקרן לשנות את התקנון המאפשר מינוי רק עד גיל 65 - גאורגייבה תחגוג יום הולדת 66 בשבוע הבא. הכלכלנית הבולגרית הייתה נציבת סיוע הומינטרי ושיתוף-פעולה מטעם האיחוד, ולאחר מכן סגנית נשיא הנציבות האירופית. מאז 2017 היא מכהנת בפועל כיושבת-ראש הבנק העולמי. יש לה דוקטורט בכלכלה.