מצוקת החניה בת"א מחריפה: "הסידור הסודי בלילה" מבוטל

תושבי ת"א - שבמשך שנים נהגו להחנות את רכבם באדום-לבן או על המדרכה בשעות הלילה, מתוך ידיעה על נוהל לא רשמי של העירייה המאפשר זאת - החלו לקבל השבוע "דוחות אזהרה" • באתר עיריית ת"א נכתב כי מ-4 באוגוסט יינתן דגש אכיפתי חדש - והבלבול בציבור חוגג • העירייה: "המטרה - החזרת המדרכות להולכי הרגל"

רכב חונה על המדרכה בתל אביב / צילום: בר לביא, גלובס
רכב חונה על המדרכה בתל אביב / צילום: בר לביא, גלובס

מציאת מקום חניה במרכז תל-אביב זו כבר מזמן משימה כמעט בלתי אפשרית. כל פיסת כחול-לבן קטנה שמתפנה נכבשת במהירות על-ידי זוכה מאושר אחר.

אחת הנחמות הקטנות של ציבור הנהגים עד כה הייתה נוהל של עיריית תל-אביב "לעצום עיניים" ולאפשר לתושבים להחנות את רכבם בשעות הלילה באדום-לבן ועל המדרכה ברחובות מסוימים, כל עוד אין הפרעה לתנועה וכל עוד נשאר מקום רחב מספיק להולכי רגל ולבעלי עגלות וכיסאות גלגלים. אבל השבוע התעוררו התושבים למציאות חדשה.

מי שהחנה את רכבו על המדרכה ברחוב שלמה המלך בעיר, שבדרך-כלל מלאה במכוניות בשעות הלילה, מצא על רכבו בבוקר דוח. לא מדובר בדוח רגיל, שכן הקנס הקבוע על חניה על המדרכה עומד על 500 שקל, אלא בדוח שהוגדר כ"דוח אזהרה" בלבד שמלמד על שינוי במדיניות האכיפה. תושבים פנו לפקחים שחילקו את הדוחות ברחוב, ויצאו מבולבלים.

תושב אחד מספר כי לדברי הפקח, כרגע מחולקים רק דוחות אזהרה, ובימים הקרובים תהיה אכיפה מלאה. הפקח טען באוזניו כי לא תתאפשר יותר חניה על המדרכה או באדום-לבן בכלל. תושב אחר מספר כי שמע מפקח שכרגע מדובר בפיילוט, וכי בהמשך תתקבל החלטה לגבי מדיניות קבועה.

מי צודק? נראה שהפקח הראשון דייק יותר. באתר האינטרנט של עיריית תל-אביב-יפו פורסמה בימים האחרונים הודעה לציבור תחת הכותרת "המדרכה זה לא כביש! עיריית תל-אביב-יפו מחזירה את המדרכה להולכי הרגל ומחדדת את מתכונת אכיפת עבירות החניה".

בהודעה נכתב כי "עיריית תל-אביב-יפו מחדדת את מתכונת אכיפת עבירות החניה, בדגש על חניה אסורה על המדרכה, כחלק מהמדיניות העירונית שמטרתה החזרת המדרכות להולכי הרגל, לאור ריבוי המשתמשים בהן. מדובר על ביצוע אכיפה יזומה ברחובות פנימיים בגין חניה אסורה בעבירות הבאות: בתחום מעבר חציה ובחניה על המדרכה.

"החל מ-4 באוגוסט 2019 יינתן דגש אכיפתי בעבירות חניה הפוגעות בבטיחות הולכי רגל במרחב הציבורי, כאשר האכיפה תחל ברחובות פנימיים ברובעים 3, 4, 5 ו-6 ובהמשך השנה הנוכחית והבאה אחריה בשאר אזורי העיר. בתחילה יחולקו אזהרות ורק לאחר מכן יינתנו דוחות". יש לציין כי למרות המפורט באתר העירייה, דוחות האזהרה מחולקים גם בחניה רגילה שלא על המדרכה באדום-לבן.

בינתיים התושבים מתרעמים, לאור הצמצום ההולך וגובר במקומות חניה לציבור הרחב בעיר הצפופה. באפריל 2018 נכנס לתוקפו חוק שקידם השר (אז ח"כ) דוד אמסלם, לפיו לכל אדם בעל שיעורי נכות של 90% ומעלה תוקצה חניה שמיועדת רק לרכבו במרחק של עד 200 מטר מביתו. בעיריית תל-אביב העריכו אז כי החוק הזה יגרע כ-3,500 מקומות חניה מהמרחב הציבורי בעיר. זאת בנוסף לפרויקט אוטותל שגרע מעל 500 מקומות חניה רחבים במיוחד ברחבי העיר, שבמצב רגיל איכלסו יותר מכוניות, ולמקומות חניה רבים שנגרעו משטחי הכחול-לבן בעיר בתקופה האחרונה לטובת חניה ייעודית לכלי רכב דו גלגליים כמו גם לקורקינטים השיתופיים. 

העירייה: "להחזיר את המדרכות להולכי הרגל"

מעיריית תל-אביב-יפו נמסר בתגובה: "עיריית תל-אביב-יפו מחדדת את מתכונת אכיפת עבירות החניה, בדגש על חניה אסורה על המדרכה. זאת כחלק מהמדיניות העירונית שמטרתה החזרת המדרכות להולכי הרגל, לאור ריבוי המשתמשים בהן וההפרעה שחסימתן גורמת להולכי רגל, הורים עם עגלות ילדים ונכים עם כיסאות גלגלים.

"החל ב-4 לאוגוסט 2019 החלה העירייה לשים דגש אכיפתי בעבירות חניה הפוגעות בבטיחות הולכי רגל במרחב הציבורי, כאשר האכיפה החלה ברחובות פנימיים ברובעים 3, 4, 5 ו-6 ובהמשך השנה הנוכחית והבאה אחריה בשאר אזורי העיר. עתה מחולקות אזהרות, ולאחר מכן יינתנו דוחות.

"נזכיר כי חניה בניגוד להוראות החוק ברחבי העיר במשך כל שעות היממה - אסורה בהחלט, והפקחים אוכפים את עבירות החניה על-פי סדרי עדיפויות המשתנים לפי פרמטרים של זמן ומקום. בראש סדר העדיפויות פועל אגף הפיקוח העירוני לאכיפת עבירות חניה חמורות במשך כל שעות היממה בכל רחבי העיר - חניה במקום חניה השמור לנכה, חניה בתחום תחנת אוטובוס פעילה, חניה על מעברי חציה או בסמוך להם, חניה כפולה וחסימת כניסה לחניה פרטית על-פי תלונה.

"העירייה משקיעה משאבים רבים על-מנת להקל על תושבים הסובלים ממצוקת חניה בעיר, זאת בין היתר באמצעות רפורמת החניה חינם לתושבים בכחול לבן, הכפלת מספר החניונים בהסדר 'קרוב לבית' והגדלת ההנחה שניתנה לתושבים בחניונים עירוניים של אחוזת החוף ל-75%. בנוסף, הפחתת כלי הרכב הפרטיים ועידוד השימוש בתחבורה אלטרנטיבית כדוגמת פרויקט אוטותל ותל-אופן, קידום מערכות הסעת המונים - קווי הרק"ל, השקעה של עשרות מיליוני שקלים בשנה בהרחבת תשתיות ושבילי האופניים ועוד. מספר תווי החניה בעיר נשארו ללא שינוי".