קרן הסל ICLN: אנרגיה חדשה לתיק ההשקעות

ישנן שתי סיבות טובות לפחות להיות חיוביים בטווח הארוך על ביצועי מניות חברות האנרגיה המתחדשת: ירידות חדות בעלות ייצור הכוח וגידול בקיבולת הייצור ביחס למקורות מסורתיים • המעוניינים בחשיפה לתעשיית האנרגיה החלופית יכולים להשקיע בקרן הסל ICLN החשופה למגוון רחב של חברות שמייצרות אנרגיה משמש, מרוח וממקורות מתחדשים אחרים

הרוח והשמש והמים. טורבינות /צילום:  Shutterstock  א.ס.א.פ קריאייטיב
הרוח והשמש והמים. טורבינות /צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

מתחת לרדאר, אנרגיה מתחדשת הפכה להיות יותר מרק חלום: ירידות חדות בעלות ייצור כוח הופכות את מקורות האנרגיה הללו כבר היום לתחרותיים, אם לא עדיפים, על דלקים מאובנים בייצור חשמל.

בשנת 2018, כמעט שני שלישים מכל תוספת הכוח החשמלי העולמי של 270 שעות ג'יגוואט מיוחסים למקורות אנרגיה מתחדשים.

שיפורים אלה משתקפים בביצועים של מניות האנרגיה החלופית, הצוברים תאוצה משמעותית בשנה האחרונה, עם ביצועי יתר על מדד S&P 500. אנו מצביעים על שתי סיבות להיות חיוביים על ביצועי מניות חברות האנרגיה המתחדשת בטווח הארוך: שיפור בעלות הייצור וגידול בקיבולת הייצור ביחס למקורות מסורתיים.

שיפור בעלות

מדד אחד, עלות לייצור אנרגיה, מספר את הסיפור בתמציתיות: עלות ממוצעת עולמית לייצור כוח מדלקים מאובנים בשנת 2018 הייתה 0.062 דולר לקילוואט שעה (KWh), לעומת עלות של 0.047 דולר לכוח הידראולי, 0.056 דולר לאנרגיית רוח ו-0.085 דולר לכוח סולרי פוטו-וולטאי. מקורות כוח חלופי סוגרים את הפער (ואפילו זולים יותר) ממקורות מסורתיים, כגון נפט, וזאת באמצעות פיתוח טכנולוגיות חדשות ותהליכי ייצור יעילים יותר.

בולטת במיוחד ירידה בעלות כוח סולאר פוטו-וולטאי, פאנלים סולאריים שלרבים מאיתנו יש על הגגות: מ-0.37 דולר בשנת 2010 ל-0.09 דולר ב-2018. יתרונות לגודל והתפתחות של חברות כמו סולאראדג' (סימול SEDG) בישראל תרמו להפחתה זו בעלות.

הגדלת חלק בייצור האנרגיה העולמי

יחד עם השיפורים בעלות, נתח המקורות המתחדשים בהיקף ייצור החשמל הכולל גדל ל-33% בשנת 2018, ומהווה כ-63% מהגידול הכולל של כוח חשמלי (נתונים אלה לקוחים מסוכנות IRENA). מבחינת אספקת האנרגיה הכוללת, המקורות המתחדשים מהווים כמעט 20% מהייצור. תעשיית האנרגיה החלופית, והחברות הקשורות לפריסתה, נהנים גם מגידול בצמיחה הטבעית של צריכת האנרגיה, ככל שמתפתחים שווקים מתעוררים ואוכלוסיות גדלות (צמיחה של כ-2.3% בשנת 2018).

גודל שוק האנרגיה החלופית מוערך בכ-1.49 טריליון דולר על פי נתוני Gartner, עם תחזית לצמיחה של 4.9% בשנה עד 2025 ל-2.15 טריליון דולר. כל שרשרת האספקה אמורה ליהנות מגידול זה, החל מספקי ציוד כמו Vestas בדנמרק, ועד למפעילי שירות כמו מרידיאן בניו זילנד.

שלושה גורמים נוספים המעלים את הכדאיות של מקורות אנרגיה חדשים הם רמת הריביות הנמוכות בעולם, המשך מדיניות של העדפת שימוש באנרגיה חלופית ומעבר לשימוש במכוניות חשמליות.

חשיפה לתעשיית האנרגיה החלופית

משקיעים המעוניינים בחשיפה לתעשיית האנרגיה החלופית יכולים להשקיע בקרן הסל iShares Global Clean Energy ETF, סימול ICLN, של Blackrock. הקרן מתבססת על מדד S&P Global Clean Energy Index, הכולל מגוון רחב של חברות המייצרות אנרגיה ממקורות שמש, רוח ומקורות מתחדשים אחרים.

ההחזקות הגדולות ביותר של הקרן כוללות את ספקית הציוד הסולארי הישראלית סולאראדג' (מהווה 6.1% מהקרן), חברת החשמל מרידיאן בניו זילנד (5.5%), וחברת האנרגיה הגיאותרמית הישראלית אורמת (5.5%).

לקרן ICLN חשיפה מגוונת על פני מדינות, עם פילוח בין מדינות המובילות: ארה’’ב 40%, סין 20%, וניו זילנד 11%. קרן הסל ICLN הציגה תשואה כוללת מתחילת השנה של 30%, לעומת 17% של מדד S&P 500 ותשואה של 14% של מדד המניות העולמי (קרן URTH). לקרן סך נכסים של 283 מיליון דולר, ודמי הניהול השנתיים הם 0.46%. הקרן מחזיקה ב-30 מניות והוקמה ביוני 2008. 

הכותבים הם מנכ"לית משותפת בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל ואנליסט באופנהיימר. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם