עובדי רינקם שמספקת כימיקלים לאינטל שובתים; ההנהלה: "שביתה פראית"

לפי ההסתדרות, השביתה באה בתגובה לניסיון לפגוע בהתארגנות ובתגובה להתנכלויות מצד ההנהלה כלפי חברי ועד העובדים • ייתכן כי יחולו שיבושים גם באספקת חומרי הגלם לאינטל

שביתת עובדי רינקם / צילום: דוברות ההסתדרות
שביתת עובדי רינקם / צילום: דוברות ההסתדרות

עשרות מעובדי רינקם קומפני שבנאות חובב פתחו הבוקר (ג') בשביתה וחסמו את שערי הכניסה למפעל. לפי ההסתדרות הכללית שמלווה את עובדי החברה, השביתה באה בתגובה להתנכלויות מצד ההנהלה כלפי חברי ועד העובדים - תוך ניסיון לפגוע בהתארגנות העובדים.

רינקם משמשת מחסן לוגיסטי בלעדי של מפעל הייצור של ענקית השבבים האמריקאית אינטל שבקריית גת, ומספקת לו כימיקלים שנחוצים לתהליכי הייצור. בהסתדרות אמרו כי במסגרת השביתה ושיבושי העבודה במקום יחולו שיבושים גם באספקת חומרי הגלם לאינטל. באינטל אמרו כי "אנו לא מתייחסים לקשר שלנו עם ספקים בתקשורת".

ברינקם מועסקים כ-40 עובדים ורובם התאגדו בחודש שעבר בהסתדרות, וזאת במסגרת ניסיונותיהם לקדם עם ההנהלה משא ומתן לקראת חתימה על הסכם קיבוצי ראשון. לטענת ועד העובדים וההסתדרות, ההנהלה נהגה במו"מ בגרירת רגליים, באופן שאילץ אותם להכריז על סכסוך עבודה.

בהסתדרות אמרו כי בעוד הצדדים מתדיינים ביניהם במסגרת המו"מ, הנהלת רינקם זימנה שניים מחברי ועד העובדים בחברה לבירור משמעתי. לדברי יו"ר ההסתדרות במרחב נגב מאיר בביוף מהלכים אלה נעשו "ללא כל סיבה ונימוק ממשיים, והתנכלות לעובדים רק בשל היותם חברים ופעילים בהתאגדות אסורה על פי דין, כפי שנקבע בפסק דין פלאפון".

בביוף הוסיף כי "רינקם נלחמת בזכות של עובדיה להתאגד וזאת בדרך של רדיפה אישית אחר חברי ועד העובדים שיזמו את ההתאגדות. לא נעבור על כך בשתיקה, החברה ושעריה יישארו סגורים עד שמנהליה יפסיקו את ההתנכלויות לעובדים ויקיימו איתם מו"מ להסכם קיבוצי".

מנכ"ל רינקם קומפני אבי דורון מסר ל"גלובס" בתגובה כי "החברה הכירה ביציגות של ההסתדרות הכללית ומנהלת איתה משא ומתן שנמצא בחיתוליו, וישיבת מו"מ נוספת נקבעה לעוד יומיים. חרף האמור, ההסתדרות פתחה הבוקר בשביתה פראית ובלתי חוקית ובמסגרת זו העובדים השובתים חסמו את שערי המפעל באופן המנוגד לדין".

בהתייחס לטענות על ניסיונות הנהלת רינקם לפגוע בהתארגנות העובדים אמר דורון כי "לטענות אלה אין כל שחר, הן נטענות באופן מגמתי כדי לייצר עילה לשביתה פיקטיבית. אכן, החברה זימנה את אחד העובדים, שהוא גם חבר ועד, לשימוע בשל עבירת בטיחות מתועדת ומסכנת חיים אולם טרם נשמעו טענותיו וטרם התקבלה כל החלטה בעניינו. מצופה מההסתדרות ומחברי הוועד לפעול באחריות ובהתאם לדין".