הכלכלה הגדולה באירופה עוברת לירוק, והתעשיות בגרמניה נערכות למהפכה

אילו הבחירות בגרמניה היו מתקיימות היום, מפלגת הירוקים הוותיקה הייתה זוכה ל-26% מקולות הבוחרים, ממש כמו מפלגת השלטון • המפלגות האחרות ממהרות לאמץ סדר יום אקולוגי, ואפילו ראש המפלגה השמרנית בבוואריה, שעד כה הקפיד להצטלם ליד דגמים חדשים של ב.מ.וו, עבר להצטלם ליד עצים • כך השתלטה המפלגה ששואפת לבטל תוך 15 שנה את הטיסות הפנים-ארציות על סדר היום בגרמניה

רוברט האבק אנלינה ברבוק / צילום: רויטרס
רוברט האבק אנלינה ברבוק / צילום: רויטרס

מרוץ פוליטי מתנהל בימים אלה בגרמניה: מי תהיה המפלגה הכי ידידותית לסביבה, עם התוכנית הכי מגובשת למאבק בהתחממות גלובלית והצעדים הנוקשים ביותר נגד פליטת גזי חממה. אחרי קיץ חם במיוחד, אחרי הפגנות "ימי שישי בשביל העתיד" של צעירים וצעירות בערים הגדולות, ובמיוחד אחרי שמדיניות אקולוגית הוכיחה את עצמה כמגנט רב-עוצמה לקולות בוחרים - המערכת הפוליטית בגרמניה שוברת ל"ירוק", וההשלכות על הכלכלה הגדולה באירופה עשויות להיות משמעותיות.

"די עם הקשקושים" אמרה באופן חריג בתחילת החודש קאנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, והכריזה כי קבינט האקלים שהקימה יפרסם לראשונה "חוק הגנה על האקלים" עד 20 בספטמבר; הסוציאל-דמוקרטים, השותפים לקואליציה בראשות מרקל, פירסמו במפתיע בחודש שעבר תוכנית בת עשרה סעיפים לסגירה מוקדמת של תחנות כוח פחמיות בגרמניה ומציעים בימים אלה להנפיק אג"ח ממשלתי ירוק; אפילו המפלגה השמרנית מבוואריה (CSU) התחייבה לשתול 30 מיליון עצים במדינת המחוז ולהפחית את המע"מ על נסיעה ברכבת, כדי לעודד אנשים להימנע מטיסות. ראש המפלגה מרקוס זודר, שעד כה הקפיד להצטלם ליד דגמים חדשים של ב.מ.וו (מטה ענקית הרכב נמצא בבוואריה), עבר להצטלם ליד עצים.

מרקוס סודר/  צילום: רויטרס
 מרקוס סודר/ צילום: רויטרס

אבל מפלגה אחת מובילה בבטחה את המרוץ, בעיקר משום שהייתה שם - בתחום השמירה על הסביבה והמדיניות האקולוגית - כבר יותר משלושה עשורים. "הירוקים" בגרמניה, שהצליחו באופן יוצא דופן בבחירות המקומיות בבוואריה בשנה שעברה, ובמיוחד בבחירות לפרלמנט האירופי במאי האחרון (שבהן אחד מכל ארבעה גרמנים הצביעו בעבורם), הפכו למעין מודל שממנו מעתיקות המפלגות האחרות סעיפי מדיניות. לו היו הבחירות בגרמניה מתקיימות כיום, העלה סקר עדכני שפורסם בסוף השבוע, היו "הירוקים" מקבלים 26% מקולות הבוחרים - שווה בשווה עם מפלגת ה-CDU שבשלטון. "הירוקים הם מפלגת העם החדשה", הכריז המגזין "דר שפיגל".

עולים כפורחים התמיכה בירוקים בגרמניה
 עולים כפורחים התמיכה בירוקים בגרמניה

"שינויי האקלים - הבעיה הבוערת ביותר"

"היתרון של הירוקים הוא שהם מזוהים באופן מובהק עם נושא המאבק בהתחממות הגלובלית, שהיא בעיה ארוכת טווח", אמר לתקשורת פרופ' היינריך אוברויטר מאוניברסיטת פסאו, מומחה פוליטי. "לא מדובר בהצבעת מחאה או פשוט באיסוף הקולות שאבדו לשמאל", הוא מסביר, אלא בנושא שפשוט קרוב לליבם של הגרמנים. סקר אחרון העלה כי 48% מהגרמנים הגדירו את שינויי האקלים וההתמודדות איתם כבעיה הראשונה במעלה של גרמניה, יותר מסוגיית הפליטים או מיתון אפשרי.

בנוסף, מפלגת "הירוקים" מודל 2019 רחוקה מהמפלגה שנוסדה ב-1980 כערב רב של תנועות אקולוגיות, אלטרנטיביות, נגד אנרגיה אטומית, בעד שלום, על ידי פעילים חברתיים ואמנים ומי שדגלו בליברליזם קיצוני. במהלך השנים המפלגה התבססה, הייתה שותפה לקואליציה ששלטה בגרמניה יחד עם הסוציאל-דמוקרטים עד אמצע שנות ה-2000, וכיום היא שותפה לקואליציות בהרכבים שונים במדינות מחוז בגרמניה. המפלגה ביצעה גם צעדים משמעותיים לעבר המרכז הפוליטי - המועמדת המובילה שלה בבוואריה, למשל, קראה להגדיל את מספר השוטרים במדינת המחוז כדי לספק ביטחון לתושבים, והמפלגה אפילו הודיעה בשבוע האחרון כי היא בעד השתתפות גרמנית בכוח משימה אירופי שיגן על ספינות במיצרי הורמוז.

זו הסיבה שבחודשים האחרונים נמצאת התעשייה הגרמנית - תעשיית הרכב והאנרגיה למשל - בקשר הולך וגובר עם נציגי המפלגה. בעוד מוקדם לדבר על קאנצלר או קאנצלרית ירוקים לגרמניה, התחזקותם בסקרים מסמלת את האפשרות הריאלית כי הם יהיו שותפים לקואליציה העתידית שתשלוט בגרמניה, ויחליפו את הסוציאל-דמוקרטים המתרסקים מבחינה פוליטית כבעלי ברית של המפלגה השמרנית (CDU). זו גם הסיבה שבשבועות האחרונים, התקשורת ומומחים כלכליים עוסקים בניתוח ההשלכות הכלכליות של המדיניות הירוקה שמציעה המפלגה, לצד השפעותיה על תחומי הרכב, התעופה, האנרגיה והחקלאות.

את המפלגה מובילים גבר ואישה. תמיד

אחד מהחוקים הפרוגרסיביים במפלגה הוא שתמיד עליה להיות מובלת על ידי זוג פוליטיקאים - גבר ואישה. כך המצב כיום בפרלמנט וכך היה בבחירות במדינות המחוז, וכך לגבי מי שמובילים אותה בימים אלה של הצלחה אלקטורלית ברמה הפדרלית: רוברט האבק (49) ואנלינה ברבוק (39). הוא סופר ילדים שכותב ספרים יחד עם אשתו, שהשתלח בעבר בפייסבוק ובטוויטר וסגר את חשבונותיו במחאה על חוסר הפרטיות שבהם; היא מתעמלת טרמפולינה לשעבר שחלמה להיות כתבת מלחמה ודווקא משתמשת ברשתות החברתיות באופן רהוט. שניהם נמצאים ברשימת עשרת הפוליטיקאים האהודים ביותר בגרמניה.

"תמיד מבקרים אותנו על כך שאין לנו תוכניות קונקרטיות, אבל אנחנו מנסים כמה שיותר להציג את המצב לאשורו", אמר האבק ל"שפיגל", שהתלווה בחודש שעבר למפגש שלו עם ראשי התעשייה גרמנים במסגרת אירוע של לשכת הסחר של ברלין. מעט פוליטיקאים אחרים בגרמניה זכו לנוכחות המרשימה של אנשי עסקים שהגיעו לשמוע אותו, ציין השבועון, שכמו רבים אחרים חוזה את עלייתם של הירוקים לשלטון בקרוב.

חלק גדול מהשינוי שמבטיחים "הירוקים" הוא חברתי. המפלגה תמכה בפתיחת הגבולות לפליטים על ידי הקאנצלרית מרקל ב-2015, היא בעד איחוד משפחות פליטים ומבקשי מקלט. מבחינה חברתית, המפלגה מציעה להגדיל את שכר המינימום בגרמניה, לשנות את מערכת הקצבאות מן היסוד לכזו המאפשרת תמיכה רבה יותר עם פחות תנאים ומגבלות מזו הקיימת, להגדיל גם את דמי הילדים הניתנים בגרמניה וגם את הפנסיות. "האתגר הנוכחי שלנו הוא לגבש פוליטיקה שתהיה רלוונטית לרוב העם", אמר האבק.

ניסיון להשתלט על סדר היום האקולוגי

אך אפילו ללא מעורבות פעילה בשלטון, הנוכחות הציבורית של "הירוקים" וההצלחה שלהם בסקרים כבר תורמות לבצע "הפיכה ירוקה" שקטה בכלכלה הגדולה באירופה. אחת הדמויות המשקפות יותר מכל את התופעה הוא מנהיג מפלגת האחות הבווארית של המפלגה השמרנית (CSU), מרקוס זודר. כשנבחר לתפקיד לפני יותר משנה, ביקר זודר במפעלי "ב.מ.וו" בדינגולפינג, הצטלם עם המודלים החדשים ביותר - והנה בחודשים האחרונים הוא שינה כיוון, והחליט להוביל את ה-CSU בכיוון אקולוגי יותר.

זודר, למשל, אמר כי יש להכניס את ההגנה על הסביבה לתוך החוקה הגרמנית, הוא דרש להפחית את המע"מ על נסיעות רכבת מ-19% ל-7% כדי לעודד נסיעה בהן, ודרש למסות באגרסיביות רבה יותר טיסות עסקים לטווחים קצרים. הוא גם הודיע כי בכוונתו לשתול עשרות מיליוני עצים בבוואריה. "מה מתחבא מתחת למתקפה האקולוגית של ראש ה-CSU? תהה עיתון ה"בילד" לאחרונה, וענה כי לפי מקורותיו המפלגה הבווארית מנסה להשתלט על סדר היום האקולוגי של גרמניה בעזרת שורת הצעות שחלקן נלקחו היישר מ"הירוקים".

גם שר האוצר הסוציאל-דמוקרטי אולף שולץ, שרואה בעיניים כלות כיצד המפלגה שלו מחוסלת לאט-לאט בגרמניה מבחינה אלקטורלית, הצטרף לרכבת האקולוגית והציע בימים האחרונים להשיק אג"ח ממשלתי "ירוק" - שישמש להשקעות הממשלה בפרויקטים ירוקים וכאלה שידאגו לשמירת התחייבויותיה להוריד את פליטת גזי החממה עד 2030 ב-50%.

מהקצה השמאלי של המפה הגיעה בשבועות האחרונים ההצעה להעתיק ממקומם את מבני הממשלה היושבים בבון - בירת מערב גרמניה לשעבר. את ההצעה נימקה מפלגת "די לינקה" בכך שהדבר יחסוך 230 אלף טיסות ונסיעות בין שתי הערים. לאחר מעט מחשבה, הודיעה המפלגה השמרנית שבשלטון כי היא תומכת בצעד וכי הוא עשוי להתחיל כבר בשנה הבאה. הירוקים מצידם, כמו תמיד, מכוונים ליעד שאפתני יותר - לשים קץ לטיסות פנים-ארציות בכלל בגרמניה עד שנת 2035. 

יישום ההצעות מגיע לשליש מהתקציב הפדרלי השנתי

ישום ההצעות של מפלגת הירוקים בתחום האקלים יעלו הרבה כסף. אחת מהן היא מתן סובסידיות לחקלאים רק אם הייצור ייעשה בשיטות ידידותיות לסביבה (ללא חומרי הדברה או שימוש במכונות) וכן הפחתה הדרגתית בגידול בעלי חיים למזון, אחת הפעילויות הכרוכות בשחרור גזי חממה בשיעור הגבוה ביותר.

המפלגה מציעה גם להטיל מס על דלק מטוסים בטיסות פנים-ארציות, כדי להעלות את המחירים שלהן, ולהשתמש בהכנסות כדי להוריד את המע"מ מנסיעות רכבת, במטרה להוזיל את הכרטיסים הללו. הירוקים מעוניינים בהשקעה של שלושה מיליארד אירו בשנה ברכבות.
הצעה נוספת היא הטלת מס על פליטות פחמן, בשווי 40 אירו לטון. מדובר במספר שנחשב ל"מספר שתעשיית הרכב יכולה לחיות איתו בשלום", לפי התקשורת הגרמנית. זאת, בהשוואה ל-200 אירו לטון שדורשים מפגיני "ימי שישי למען העתיד" (תנועה שייסדה הצעירה השבדית גרטה תונברג), המבוססים על חישובי מכון המחקר לענייני אקלים בפוטסדאם לגבי העלות האמיתית של שחרור פחמן דו-חמצני לאטמוספירה.

בתחום הדלקים מציעה המפלגה להטיל מיסים על כלי רכב המונעים בבנזין, איסור גורף בעתיד על כלי רכב המונעים בדיזל, איסור רחוק יותר על מנוע הבעירה הפנימית בכלל ומתן סובסידיה נדיבה לכלי רכב חשמליים, במטרה לעודד את קנייתם וייצורם.

בנוסף מציעה המפלגה הקמת "קרן אקלים" בשווי כמה מיליארדי אירו שתשקיע במיזמים שנועדו להגן על הסביבה ולמנוע פליטת גזי חממה. "אנחנו צריכים קווי חשמל יעילים יותר, אנחנו צריכים להגביה ולחזק סכרים כדי להתמודד עם עליית פני הים ואנחנו צריכים לשתול מחדש עצים בכמויות אדירות", אמרה מנהיגת המפלגה בבונדסטאג, קתרין גרינג-אקהארט בראיון ל"בילד".

לפי הערכות המפלגה, דרושים 150 מיליארד אירו כדי ליישם את המדיניות שלה בתחומי האקלים והחברה. מכון המחקר לענייני כלכלה מקיל IfW חישב ומצא כי המספר עשוי להיות קרוב יותר ל-180 מיליארד אירו בשנה. בכל מקרה, מדובר במספרים הנחשבים לבלתי ריאלים - בין שליש למחצית מהתקציב הפדרלי השנתי.

אף שהמפלגה מקפידה לנסות ולהבהיר מאילו סעיפים תקציביים יגיע הכסף ליישום התוכניות שלה, ברור כי חלק מההבטחות שלה לבוחרים לא ייושמו. "תוכניות הירוקים יקרות מדי לביצוע", הכריז באחרונה השבועון "פוקוס". זו אולי הסיבה ש"הירוקים" סבורים כי יש לפרוץ את מסגרת התקציב הגרמנית, ששומרת באופן נדיר בשנים האחרונות על איזון (ללא גירעון), ולהשקיע באופן מסיבי בתחומים שונים. "תקציב האפס השחור היה טעות מוחלטת", כתבה המפלגה במניפסט שפירסמה הקיץ. כסימן לכך שהיא מוכנה לשלטון, מציעים ראשיה להתחיל את יישום הסעיפים בהדרגה, בהיקף מצומצם.