נהרג עובד באתר הבנייה? במשרד השיכון רוצים לסגור את כל אתרי הבנייה של החברה

הצעת חוק מבקשת להגביר את אמצעי הענישה נגד קבלנים שמפרים את כללי הבטיחות באתרי הבנייה • תאונה קטלנית תגרור סגירה מיידית של כל אתרי החברה עד לתיקון הליקויים, או ל-30 יום

תאונה באתר בנייה בפתח-תקווה / צילום: מד"א
תאונה באתר בנייה בפתח-תקווה / צילום: מד"א

משרד הבינוי והשיכון מקדם הצעת חוק שלפיה תאונה קטלנית באתר בנייה תגרור סגירה מיידית של כל אתרי הבנייה שבאחריות הקבלן. לפי ההצעה, האתרים ייסגרו אוטומטית ל-30 יום, או "עד שיניח את דעתו של ראש מינהל הבטיחות כי ביכולתו לנהל אתר בנייה באופן שאינו מסכן את בטיחות עובדיו ובטיחות הציבור, לפי המוקדם מבין השניים". מדובר בצעד נוסף להקשחת האכיפה נגד קבלנים שמפרים את הוראות הבטיחות ומתחרשות אצלם תאונות. זאת, לאחר שלפני שלוש שנים נכנסה לתוקף ההחלטה לסגור אתרי בנייה בהם התרחשה תאונה חמורה ל-48 שעות. יצוין, כי כבר כיום בסמכות מפקחי מינהל הבטיחות לסגור אתרי בנייה בהם נמצאו ליקויי בטיחות עד לתיקונם.

מנכ"ל משרד השיכון, בני דרייפוס, הסביר היום ל"גלובס" כי "הצעת החוק צריכה לעבור ועדת שרים לענייני חקיקה, ומאחר שאנחנו בתקופת בחירות צריך גם אישור של ועדת ההסכמות בכנסת".

דווקא בתקופה של לפני בחירות אתם מקדמים חקיקה כזו?
"עוד כשההסתדרות רצתה להשבית את המשק התחלנו לחשוב איך לייצר צעדים יותר משמעותיים, ואז נקלענו לבחירות והשרה החדשה הגישה בקשה למשרד המשפטים לטפל בעניין נוכח האירועים הקשים בענף. עכשיו קיבלנו אישור לקדם את זה.

"המציאות של תאונות העבודה היא בלתי נסבלת. פי שלושה מהממוצע במדינות ה-OECD. זה חריג. החוק שיש כיום הוא מאוד ישן ולא נותן כלים לפעולה נגד קבלנים שבאתרים שלהם נמצאו ליקויים".

הקבלנים חושבים שזו חקיקה לא מידתית.
"ההתאחדות היא פרטנר חשוב ואנחנו עובדים איתה בשיתוף פעולה מלא בכל התחומים. אבל במקום שההתאחדות תשקיע את המרץ שלה נגד המשרד - שתשקיע בבטיחות. הם אומרים שאין מה לעשות ושאתר בנייה זה מקום מסוכן, אבל זה לא אמור להיות כמו שזה בארץ. אני לא מבין בכלל את האמירות האלה.

"אני גם לא מתרגש מהטענה שלהם על כך שזה לא מידתי: מי שקורא את תסקיר החוק יודע שאם ישכנעו את משרד העבודה והרווחה שהיה כשל נקודתי ולא פגם רוחבי, בתוך שלושה ימים ניתן יהיה לקבל את הרישיון חזרה. מבחינתי אפשר גם 14 יום ולא 30 יום - רק שיהיה מספיק זמן לבדוק רוחבית את האתרים".

איך תעשו את זה בפועל? במשרד העבודה אומרים כל הזמן שאין מספיק מפקחי בנייה
"צריך יהיה להתארגן. זה חלק ממה שהמחוקק יצטרך לעשות, אולי אאוטסורסינג. אנחנו לא מתעסקים עם עניין פלילי. רק עם התיקון".

"בתקשורת רוצים לראות דם"

מהצד של הקבלנים הדברים כמובן נראים אחרת. ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים, אומר ל"גלובס" כי "העונש הזה הוא בלתי מידתי. מעבר לרעש ולהפחדה זה לא יעשה כלום. תארי לך חברה כמו דניה סיבוס שבונה בית ספר בפרויקט אחד ומחלף בפרויקט אחר. לעצור את כל האתרים שלה זה יגרום נזק אדיר גם לחברה וגם לציבור. מה יעשו העובדים של קבלני המשנה? של כל החברות הנלוות? ישר סוגרים, בלי שימוע ובלי לבדוק? אם הקבלן לא אשם, מי יחזיר לו את כל העלויות שבינתיים נפלו עליו?

"לרוב יש שיתוף פעולה פורה וטוב בינינו לבין משרד השיכון, אבל כאן הם הולכים לכיוון לא נכון. יש פה התלהמות של התקשורת והציבור, רוצים לראות דם ולתלות את הקבלן בראש חוצות. זה אולי יקבל כותרות בעיתון שקבלן כזה או אחר רישיונו נשלל, אבל לא יפתור את הבעיה".

אילו פתרונות אתם מציעים?
"הפתרונות שלנו הרבה יותר מקדמים את הבטיחות באתרים, למשל, חלוקת אחריות וסמכות באתר הבנייה. נכון להיום רק מנהל העבודה אחראי לבטיחות, ואנחנו רוצים שגם היזם, הקבלן המבצע וקבלני המשנה הרבים יהיו אחראים - וגם העובד, שיש לו אחריות. החוק צריך להגדיר מה תפקידו של כל אחד ועל מה הוא אחראי. מי שאומר את זה זיילר בעקבות אסון ורסאי ומאז לא נעשה דבר בתחום הזה".

בכל זאת, מתחילת השנה נהרגו 29 בני אדם באתרי בנייה.
"אין 29 אלא 25, ואני יכול להוכיח את זה, אבל גם זה הרבה מאוד ויותר מדי.

"אני בעד להעניש את הקבלן - אם יש פרצות באתר אפשר לסגור אותו ולשלול לו את הרישיון. יש כאלה כלים לרשם הקבלנים. אבל לסגור את כל האתרים? זה לא קיים בשום מדינה בעולם, וגם לא קורה בארץ בתחומים אחרים. אם היה ילד טובע חס ולילה בבריכה במלון כפי שראינו עכשיו. היו סוגרים את הבריכה? את כל הבריכות של אותה רשת מלונות?".

"הקבלנים חייבים לקחת אחריות"

בתוך כך, היום התקיימה פגישה בין שרת הבינוי והשיכון, ח"כ ד"ר יפעת שאשא ביטון, עם התאחדות בוני הארץ, בסיומה היא אמרה כי "אנחנו והקבלנים נמצאים באותו צד ואין לנו שום כוונה לפגוע בענף. הצעדים שאתם עושים חשובים ומשמעותיים, אבל חייבים להשית סנקציות בחקיקה לצד הפעולות הללו. יש אולי מקום לרכך במעט את נוסח החוק, אך הקבלנים חייבים לקחת אחריות על הנעשה באתרי הבנייה".