הראל לא נרתעת מהתקררות התוצאות: הגיעה להחזקה במניות קרור של 60 מיליון שקל

קבוצת הביטוח והפיננסים, שנמצאת בשליטת משפחת המבורגר, הפכה בימים האחרונים לבעלת עניין בחברת קרור, השולטת ביצרנית המשקאות הקלים יפאורה, אחרי שרכשה ממניותיה בעסקה מחוץ לבורסה

רוני גת /  צילום: תמר מצפי
רוני גת / צילום: תמר מצפי

קבוצת הביטוח והפיננסים הראל , שנמצאת בשליטת משפחת המבורגר, הפכה בימים האחרונים לבעלת עניין בחברת קרור , השולטת ביצרנית המשקאות הקלים יפאורה, אחרי שהגיעה להחזקה של כ-5% ממניותיה של קרור בשווי נוכחי של 60 מיליון שקל.

לפי העדכון, הרכישה האחרונה שנעשתה בעסקאות מחוץ לבורסה, בוצעה לפי מחיר מניה של 94 שקל - דומה למחיר השוק בעת הרכישה, וגבוה בכ-2% ממחיר המניה הבוקר (יום ד'). שווי השוק של קרור מתקרב ל-1.2 מיליארד שקל, והוא רחוק בכ-20% משווי השיא שרשמה לפני כשנתיים. גוף מוסדי נוסף שהוא בעל עניין בקרור, הוא קבוצת מגדל.

קרור, שנמצאת בשליטת רוני גת והיו"ר שלמה רודב (המשמש גם יו"ר בזק), סיכמה את 2018 עם שחיקה שנתית של 18% ברווח הנקי שלה, שהסתכם ב-106 מיליון שקל, בעקבות עלייה בהוצאות והפרשה בגין דרישה של המשרד להגנת הסביבה. ירידה בשיעור דומה הציגה החברה ברווח התפעולי, שעמד על 138 מיליון שקל.

הכיוון השלילי בתוצאות נמשך גם ברבעון הראשון של 2019, שאותו סיכמה קרור עם שחיקה של 14% בהכנסות, שהגיעו ל-182 מיליון שקל - ירידה המיוחסת לעיתוי חג הפסח וחורף קשה. שחיקה ברווח הגולמי והתפעולי הובילה את הרווח הנקי הרבעוני של קרור לצלילה של כמעט 80%, לפחות מ-4 מיליון שקל. 

בדרך לשורה התחתונה סבלה קרור, בין השאר, גם מעלייה בהוצאות המימון שלה ומהפסדים בפעילותה הנוספת - שותפות ביצרנית הצ'יפס הקפוא תפוגן - בעקבות תוכנית השקעה לחידוש והגדלת כושר הייצור של תפוגן. 

קרור, המחזיקה ב-70% ממניות יפאורה, נקלעה אשתקד לסכסוך עם שותפת המיעוט בחברת המשקאות, כלל תעשיות (כת"ש) של המיליארדר לן בלווטניק, בעקבות הנפקת נתח ממניות יפאורה, שמחזיקה כת"ש, לציבור באמצעות החברה הייעודית כלל משקאות, לאחר שבלווטניק נכשל בניסיונו למכור את החזקות המיעוט שלו ביפאורה לקרור.

באחרונה הגיעו הצדדים לפשרה, ובמאי עדכנה קרור כי ההסכם בינה לבין כת"ש פקע "באופן מיידי ובלתי חוזר". עם תום הסכסוך, מכרה כת"ש נתח של כ-32% מהחזקותיה בכלל משקאות תמורת קרוב ל-140 מיליון שקל לכמה גופים מוסדיים, וכעת היא מחזיקה ב-22% מכלל משקאות.