דיווח: שינוי במערכת ההפעלה של אפל יחייב את פייסבוק לבצע שינויים בוואטסאפ ובמסנג'ר

אפל תחיל שינויים שיגבילו פיצ'ר באפליקציות שמאפשר לקיים שיחות קוליות באינטרנט, כך לפי דיווח של דה אינפורמיישן • במצב הקיים, הפיצ'ר רץ ברקע גם כשאינו בשימוש ומאפשר לאפליקציה לבצע פעולות אחרות כמו איסוף דאטה

פרופיל הפייסבוק של מארק צוקרברג / צילום:  Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
פרופיל הפייסבוק של מארק צוקרברג / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

אפל תחיל שינויים במערכת ההפעלה iOS שיגבילו פיצ'ר באפליקציות כמו וואטסאפ ומסנג'ר שמאפשר לקיים שיחות קוליות באינטרנט, כך לפי דיווח של דה אינפורמיישן. במצב הקיים, הפיצ'ר רץ ברקע גם כשאינו בשימוש, ומבטיח שניתן יהיה לחבר שיחות קוליות דרך האפליקציה מהר יותר, אך גם מאפשר לאפליקציה לבצע פעולות אחרות שלא קשורות לשיחות קוליות, כמו איסוף דאטה. הפעולה ברקע גם מביאה לקיצור חיי הסוללה, בשל שימוש במשאבי מערכת. אפל מתכננת להגביל את פעולת הפיצ'ר ברקע כך שניתן יהיה להשתמש בו לקיום שיחות בלבד.

לפי הדיווח, הצעד יחייב את פייסבוק לעצב מחדש את אפליקציות הצ'ט שלה, וכנראה תהיה לו השפעה כבדה יותר על וואטסאפ, שהשתמשה בו במספר דרכים, בין היתר עבור ההצפנה מקצה לקצה שקיימת באפליקציה. גם אפליקציות נוספות שלא בבעלות פייסבוק צפויות להיות מושפעות מהשינוי. עדכון התוכנה iOS 13 יושק בספטמבר ולפי הדיווח, החברות יצטרכו להתאים את עצמן אליו עד אפריל 2020.

הטכנולוגיה שמאפשרת קיום שיחות קוליות על גבי האינטרנט נקראת פרוטוקול VoIP. לפי הדיווח, גם חברות כמו סנאפצ'ט ו-וויצ'ט משתמשות בה ברקע, עבור סיבות שלא נוגעות לשיחות קוליות. פיליפ שומייקר, שעמד בראש חטיבת בדיקת האפליקציות באפל עד 2016 אמר לדה אינפורמיישן כי אפליקציית מסנג'ר של פייסבוק מפעילה את הטכנולוגיה ברקע, ו"לא ברור לאפל הם עושים איתה - בין אם זה לקבל שיחות, להאזין כל הזמן או לעדכן תוכן באפליקציה הראשית, ויכול להיות שזה קורה".

פייסבוק מסרה לאתר כי החברה לא אוספת דאטה דרך הפיצ'ר, והוסיפה כי "השינויים במערכת ההפעלה של אפל אינם שוליים, אבל אנחנו בשיחות עם אפל לגבי הדרך הטובה ביותר להתמודד איתם". באפל לא הגיבו לדיווח.

פייסבוק נמצאת בתהליך של האחדת שירותי הצ'ט שלה, מה שעשוי להוות איום על שירות הצ'ט של אפל, iMessage. בנוסף, אפל מעבירה ביקורת רבה על פייסבוק בנוגע למודל העסקי שלה ופרקטיקות איסוף הדאטה שלה שפוגעות בפרטיות המשתמשים. גם במערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל צפויים שינויים בקרוב שיחילו הגבלות על אפליקציות שפועלות ברקע, ובשיחת המשקיעים שקיימה פייסבוק לאחרונה, סמנכ"ל הכספים של החברה דיוויד ווהנר אמר כי "המיקוד של מערכות הפעלה בפרטיות" הוא אחד האתגרים איתם החברה תתמודד בטווח הקרוב.