אמי פלמור בטקס הפרידה ממנה: "אל תנכסו עובדי מדינה לצד זה או אחר. יש דבר כזה ממלכתיות"

מנכ"לית משרד המשפטים היוצאת: "אל תשלחו לעובדי מדינה מצטיינים פרחים כשאתם מרוצים, ואל תגידו להם להניח את המפתחות כשאתם לא" • שר המשפטים אמיר אוחנה על עזיבת פלמור: "אירוע כמעט שגרתי הפך לדרמה גדולה; מעולם לא אמרתי שזו הדחה"

אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים היוצאת, בטקס הפרידה שנערך היום / צילום: רפי קוץ
אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים היוצאת, בטקס הפרידה שנערך היום / צילום: רפי קוץ

"אתם יכולים לקרוא לי נאיבית, אבל יש דבר כזה 'ממלכתיות' - דאגה לאינטרס הציבורי המשותף, מקצועיות שמנסה לאזן בין מגוון שחקנים, מקצועיות שנושאת בחובה מתינות ואת היכולת לגשר בין הקצוות" - כך אמרה היום (ד') מנכ"לית משרד המשפטים היוצאת, עוד אמי פלמור, בטקס הפרידה שנערך ממנה במשרד המשפטים בנוכחות היועמ"ש אביחי מנדלבליט, פרקליט המדינה שי ניצן ושר המשפטים שהדיח את פלמור מתפקידה, אמיר אוחנה.

פלמור הוסיפה ואמרה: "אל תשלחו לעובדי מדינה מצטיינים פרחים כשאתם מרוצים, ואל תגידו להם להניח את המפתחות כשאתם לא. אל תנכסו אותם לצד זה או אחר. מחובתם לפעול באופן מקצועי, לפי העניין, בהקשבה בהדברות ובענווה".

היא התוודתה כי "לא כך תכננתי להיפרד... למעשה, אני חייבת תודה לשר אוחנה על 'ההספדים' המפוארים שזכיתי להם ועל גלי האהבה והחום שעטפו ועוטפים אותי בשבועות האחרונים".

פלמור ביקשה מהתקשורת להדגיש את העובדה שאחרי פרישתה, קרן טרנר (מנכ"לית משרד התחבורה. ח,'מ') נשארה המנכ"לית האישה היחידה במשרדי הממשלה.

שר המשפטים אמיר אוחנה - שההחלטה שלו להדיח את פלמור מהתפקיד שאותו מילאה במשך חמש וחצי שנים, בתקופה של ממשלת מעבר, התקבלה בביקורת ציבורית חריפה - ניסה כמיטב יכולתו להמעיט מגודל האירוע.

"לפעמים - וכל מי שנמצא במוקד עין הציבור מכיר זאת - יש פער עצום בין האירוע האמיתי לבין האירוע כפי שהוא מסוקר בכלי התקשורת. כך היה גם במקרה הזה", אמר אוחנה.

לדבריו, "אירוע כמעט שגרתי, במסגרתו לאחר חמש וחצי שנות עשייה ופעילות מנכ"ל מתחלף, הפך באחת לדרמה גדולה, כשבכותרות מרוחה בגדול המילה 'הדחה' על נגזרותיה ודומותיה, שמעולם לא נאמרו על-ידי ואף אינני מעלה אותם בדעתי".

לדברי שר המשפטים, כבר באותו היום שדבר סיום התפקיד של פלמור יצא לתקשורת, הוא אמר שפלמור היא שליחת ציבור במובן המלא של המושג. "במהלך תקופתה היא הייתה אמונה על תהליכים רבים וחשובים הן במשרד והן בצוותים בין-משרדיים, להם השלכות אורך ורוחב על פניה של החברה הישראלית כולה. אמי תרמה תרומה משמעותית לשירות הציבורי ולמשרד המשפטים, ועל כך אני מודה לה. אני מאחל לאמי הצלחה רבה בכל נתיב בו תבחר ללכת ולממש את יכולותיה וכישוריה הרבים".

ואולם אוחנה התלונן כי "אך נדמה כי לא היה מי שיקשיב. זה לא מעניין. זו לא כותרת. הנרטיב הרצוי היה שונה. אולי עכשיו יקשיבו".

לאחר מכן אוחנה שיבח את פלמור על עבודתה ואמר כי היא עשתה דברים גדולים במשרד המשפטים. בין היתר אמר אוחנה לפלמור: "הקמת את חטיבת תכנון המדיניות והאסטרטגיה במשרד; הקמת את אגף השירות לציבור; תכננת ויישמת, יחד עם היועץ המשפטי לממשלה, את הרפורמה הארגונית ביחידת הייעוץ והחקיקה; הובלת, יחד עם כונסת הנכסים הרשמית והאפוטרופוסה הכללית עו"ד סיגל יעקבי, את היערכות מערכת המשפט ליישום הרפורמה בחדלות פירעון; יזמת והקמת מיזם ממשלתי להנגשת זכויות חברתיות באמצעות אתר 'כל-זכות'".

אוחנה סיפר כי את החודשיים שהוא בתפקיד הוא מנצל בין היתר לפגישות רבות עם שרי משפטים לשעבר, שופטים ועורכי דין. "בסיום פגישה שהייתה לי עם נשיא בית המשפט העליון לשעבר, השופט אהרן ברק, ירדנו במעלית מהלשכה בתל-אביב, ובאחת הקומות נכנס אדם שבירך אותי ואת הנשיא לשלום", אמר אוחנה והמשיך: "ראיתי שהוא מחזיק בידיו נייר שכותרתו 'משרד המשפטים'. שאלתי אותו היכן הוא היה, והוא ענה 'בטאבו'. 'ואיך היה השירות שקיבלת?', שאלתי. 'יוצא מגדר הרגיל', הוא השיב. 'אני עובד מול הטאבו עשרות שנים, ומה שקורה שם היום זה לא יאומן - כל הכבוד!'. הנשיא ברק ואני חייכנו זה לזה. אז הכבוד שייך לך, למנהלים ולעובדים כמובן. כשהתקשרתי להודות ולספר את הסיפור לשלומי ולתמר שטיינר, המנהלת את הטאבו במחוז תל-אביב, הם קצת נבהלו והופתעו, לא הבינו 'מה השר רוצה', אבל התרגשו לשמוע שהשר רוצה רק לתת מילה טובה. אני בהחלט מתכוון להמשיך ולתת חיזוקים חיוביים לעובדים הראויים לכך".

בהמשך טקס הפרידה מפלמור, מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, אמר לשר המשפטים אמיר אוחנה כי "מדינת ישראל מאבדת היום את אחת ממשרתי הציבור הטובים ביותר שלה ואת המנכ"לית הטובה ביותר מבין מנכ"לי הממשלה".