ענקית חקלאות תשקיע 10 מיליון דולר בחברה בת של אבוג'ן המתמחה בתחום המיקרוביום לשיפור הצומח

במסגרת ההסכם, תשקיע קורטבה בחברת לביא ביו, אשר ממפתחת תמהילי חיידקים המשמשים לשיפור היבול או עמידות הצמח ותעביר לתוך לביא את פעילות חברת המיקרוביום שלה עצמה • לאחר ההשקעה תחזיק קורטבה ב-30% מלביא ביו, בעוד אבוג'ן תחזיק ב-70%

חברת טכנולוגיית החקלאות אבוג'ן , הנסחרת בתל-אביב ובנאסד"ק, הודיעה אתמול על חתימת הסכם שיתוף פעולה אסטרטגי עם חברת קורטבה (Corteva Agriscience), בעבר חטיבת הזרעים שפוצלה מהחברה הממוזגת של דאו כימיקל ו דופונט . קורטבה, הנסחרת בבורסת ניו יורק לפי שווי של 24 מיליארד דולר, היא היום אחת מחברות החקלאות המובילות בעולם. בעקבות ההודעה עלתה אתמול מניית אבוג'ן 9% לשווי שוק של 130 מיליון שקל.

במסגרת ההסכם, תבצע קורטבה השקעה בחברה הבת של אבוג'ן, לביא ביו, אשר מתמחה בתחום המיקרוביום לשיפור הצומח. לביא מפתחת תמהילי חיידקים אשר מרוססים על הצמח, עוטפים את הזרעים או משולבים באדמה סביב הצמח. זאת, כדי לשפר את היבול או את עמידות הצמח. המוצרים נמצאים היום בשלבי פיתוח.

קורטבה תשקיע 10 מיליון דולר בלביא ביו וגם תעביר לתוכה את הפעילות של טקסון ביו, חברת המיקרוביום שלה עצמה. לאחר ההשקעה תחזיק קורטבה ב-30% מלביא ביו, בעוד אבוג'ן תחזיק ב-70%. לקורטבה יהיו זכויות לשיווק חלק מן המוצרים שתפתח לביא ביו, בערוצי השיווק המבוססים שלה, תמורת תמלוגים ללביא.

הנכסים של טקסון, החברה הבת של קורטבה המתמזגת לתוך לביא, כוללים אוסף גדול של דוגמאות חיידקים וכן מוצרם בפיתוח. לביא, מצידה, נהנית מהמערכת החישובית של אבוג'ן, שפותחה מעל שני עשורים לשם כריית מידע מנתונים גנטיים בתחום הצמח. בפעילות שלה בתחום המיקרוביום, אבוג'ן משלבת בין מידע על הגנטיקה של הצמחים למידע על גנטיקה של החיידקים, וזאת אל מול מידע על תכונות הצמח.

ההשקעה הזו מהווה תמיכה בגישה החדשה של אבוג'ן, לפצל את הפעילות לחברות בנות ולאפשר השקעות נפרדות בכל אחת מהן, פיצול שהחל לפני כמה חודשים. העסקה הנוכחית משקפת ללביא ביו שווי של עשרות מיליוני דולרים, דומה לשוויה של אבוג'ן. כך, שההימור שהשקעות נפרדות בחברות בנות יציפו ערך בחברה, מתגלה לפחות בעסקה זו כנכון.

אבוג'ן פיצלה את פעילותה לארבע חטיבות: חומרי הדברה כימיים המותאמים לגנטיקה של הצמח והמזיק; שיפור זרעים (באמצעות הנדסה גנטית והכלאה); מוצרים לרפואה אנושית על בסיס מיקרוביום וקנאביס רפואי; וכאמור תחום המיקרוביום, בו נחתמה העסקה הנוכחית. לחברה כמה שיתופי פעולה עם מספר חברות חקלאות גדולות, אך עדיין אין לה הכנסות ממוצריה.

מנכ"ל אבוג'ן, עופר חביב, ציין כי העסקה מגיעה אחרי תקופת פיתוח משותף בת שנתיים. מנכ"ל לביא, עידו דור, אמר כי בעקבות שיתוף הפעולה לביא היא היום בעמדה נוחה לעמוד ביעד שלה לשפר את איכות המזון, הקיימות החקלאית ותנובת הגידול באמצעות מוצרי מיקרוביום. בצנרת החברה מוצרים לשיפור יבול, עמידות ותכונות בשווקי ענק חקלאיים כמו תירס וחיטה וגם במוצרים בעלי מתח רווחים גבוה כמו ענבים.

העלייה במניה מגיעה אחרי שנה בה איבדה מניית אבוג'ן מחצית מערכה, לאחר שהחברה לא הצליחה להביא את הטכנולוגיה החדשנית ואת שיתופי הפעולה שלה לכדי הכנסות מהותיות. כעת מקווה אבוג'ן כי עם סל מוצרים חדש, שרובו אינו מבוסס על הנדסה גנטית, ועם יציאת תחום החקלאות העולמי מתקופת המיזוגים הדרמטית, היא תוכל סוף סוף להתקדם לכיוון מכירות.