מינוף מסוכן: דלק השלימה צלילה של 25% ב-3 חודשים

דלק צנחה במסחר בתל-אביב, ומנייתה השלימה ירידה בשיעור דו-ספרתי בשבועות האחרונים; אגרות החוב של הקבוצה איבדו עד 1.5% • עלה הסיכון שבמינוף עסקת איתקה לרכישת נכסי הים של שברון

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: גדעון לוין
יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: גדעון לוין

מניית דלק  השלימה צניחה של 25% בשלושת החודשים האחרונים במסחר בבורסה בתל-אביב, ואגרות החוב של החברה נפלו בכ-1.5%, וזאת בצל הירידות בשווקים וצניחת מחיר הנפט. בכך גובר חשש המשקיעים בנוגע לעסקת הענק הממונפת של רכישת נכסי הנפט והגז של שברון בים הצפוני ע"י החברה הבת איתקה.

איתקה חתמה בסוף מאי על הסכם לרכישת חברת CNSL מידי שברון האמריקאית, תמורת כ-2 מיליארד דולר. לתנודתיות במחירי הנפט יש השפעה מהותית על התזרים מהמאגרים, כמו גם לעלות עסקאות ההגנה שדלק צפויה לעשות בעתיד. ככל שמחיר הנפט נמוך יותר, עלות ההגנה גדולה יותר. דלק חשופה לתנודתיות במחיר נפט בשל ההחזקה (100%) באיתקה הפועלת בים הצפוני, וכן דרך עסקת שברון שאמורה להיסגר לקראת סוף השנה.

ביולי האחרון בעל השליטה בדלק, יצחק תשובה, הרגיע את המשקיעים על רקע ירידת מחיר הנפט, כשאמר: "נכון להיום ביצענו עסקאות גידור על כ-32 מיליון חביות במחיר של 65 דולר לחבית ועד לסגירה אנחנו מתכוונים לגדר עוד כ-18 מיליון חביות, כך שנבטיח מחיר של 65 דולר לחבית על היקף כספי כולל של כ-3.3 מיליארד דולר ונוכל לישון בראש שקט". 

חששות המשקיעים מהעסקת שברון תורגמו בריבית גבוהה יחסית בעת שביקשה איתקה לגייס מימון לעסקה. כ-700 מיליון דולר ביקשה איתקה לגייס באג"ח והצליחה לגייס כ-500 מיליון דולר בלבד, בעוד הריבית השנתית שנקבעה במכרז ההנפקה תהיה 9.375%. את ה-200 מיליון דולר החסרים דלק תיאלץ להשלים ממקורותיה העצמיים.

עם הירידה כעת שווי השוק של קבוצת דלק יורד מתחת ל-6 מיליארד שקל. 

מחיר הנפט צולל כעת ביותר ה-5% מתחת ל-52 דולרים לחבית.