הבורסה מצרפת לראשונה חבר משמורן: יורוקליר בנק יספק ללקוחותיו הזרים שירותי משמורת בני"ע ישראלים

אישורו של יורוקליר לבורסה כחבר משמורן בבורסה המקומית יאפשר לו לפתוח חשבון ניירות ערך במסלקת הבורסה, וזאת על מנת לספק באופן ישיר ללקוחותיו, הזרים, שירותי משמורת בניירות ערך ישראלים

הבורסה בתל-אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל-אביב / צילום: איל יצהר

לאחר שהחלה לפעול להרחבת רשימת חברי הבורסה, בדגש על צירוף חבר-רחוק, הבורסה הודיעה היום (ב') על צירוף ראשון מסוגו של חבר משמורן (Custodial Member), ש"ינהל בבורסה את נכסי לקוחותיו באופן ישיר". מדובר בגוף הזר יורוקליר בנק (Euroclear Bank), שמספק שירותי סליקה ותפעול ניירות ערך ללקוחות ולגופים פיננסיים ביותר מ-90 מדינות.

חברי הבורסה הם בנקים ובתי השקעות המכונים ברוקרים, כאשר המסחר בפועל מתבצע בין חברי הבורסה השונים שמעבירים פקודות קנייה ומכירה למחשב הבורסה עבור לקוחותיהם. למעשה, משקיע המבקש לבצע פעולות בניירות ערך שנסחרים בבורסה המקומית נדרש לפתוח חשבון ניירות ערך אצל אחד מחברי הבורסה, וזאת משום שכל פקודות המסחר, הקנייה או המכירה, חייבות לעבור דרך חבר הבורסה גם אם הן אנונימיות ומגיעות אל מחשבי הבורסה ללא ציון שם או פרטים אחרים של המשקיע. למעשה, חברים אלה הם שמספקים ללקוח גם שירותי משמורת, דבר שעתה נפתחת לו חלופה חדשה.

שלא כמו חברי הבורסה, חבר משמורן הוא חבר שפעילותו מוגבלת לפעילות משמורת (custody) בלבד, ושבין היתר גם כפוף לדרישת הון עצמי מינימלי של 22 מיליון שקל. בבורסה מבהירים היום כי החל מעכשיו, ולראשונה בבורסה המקומית, יהיה בבורסה חבר משמורן ש"הינו חבר המנהל בבורסה את נכסי לקוחותיו ומקבל ממנה שירותי סליקה ומשמורת, אך אינו מבצע פעילות מסחר".

לפיכך, אישורו של יורוקליר לבורסה כחבר משמורן בבורסה המקומית יאפשר לו לפתוח חשבון ניירות ערך במסלקת הבורסה, וזאת על מנת לספק באופן ישיר ללקוחותיו, הזרים, שירותי משמורת (Custody) בניירות ערך ישראלים.

בכל מקרה, בבורסה שבניהולו של איתי בן זאב מבהירים כי "צירוף יורוקליר לבורסה כחבר משמורן הוא חלק ממאמצי הבורסה בתל-אביב להגדיל את מעגל החברים בה, לעודד תחרות, ולשפר נגישות של משקיעים בינלאומיים למסחר בניירות ערך ישראלים", וזאת על רקע הנפקתה המוצלחת של הבורסה שנסחרת כיום לפי שווי של כ-935 מיליון שקל.

בבורסה מפרטים בהקשר זה כי "הצטרפותו של יורוקליר בנק לבורסה בתל-אביב כחבר משמורן היא תוצאה של שינוי שבוצע בכללי הבורסה" כאשר "שינוי הכללים יאפשר גם לגופים פיננסיים נוספים, מקומיים ובינלאומיים, לנהל בבורסה את נכסי לקוחותיהם באופן ישיר, תוך חיסכון בהוצאות ובמשאבים, ותוך הגנה מקסימלית על הנכסים". אורלי גרינפלד, סמנכ"לית בכירה ומנהלת מחלקת הסליקה בבורסה, אף מסרה היום כי להערכתה, "מוסדות פיננסיים נוספים ילכו בעקבות יורוקליר בנק ויצטרפו לבורסה בתל-אביב כחברים".