מאחורי מינוי מנכ"ל חדשות 13: משנה מנכ"ל, משנה מזל? לא בטוח

מנכ"ל חדשות 13 הנכנס ישראל טויטו נתפס כאיש נוח שיהיה מקובל על העובדים ועל המנהלים - אך ייתכן שבכך תהיה טמונה גם חולשתו • בכל מצב משימתו תהיה קשה, שכן הבעיה בערוץ אינה החדשות אלא גלי ההדף של המיזוג • גורם בחברה: "לערוץ עשר היה נרטיב. גם לקשת. לרשת אין" • פרשנות

מנכ"ל חדשות 13, ישראל טויטו / צילום: אריק סולטן
מנכ"ל חדשות 13, ישראל טויטו / צילום: אריק סולטן

בתעשיית הטלוויזיה אין כמעט איש שלא ממתין לווטסאפ היומי של ועדת המדרוג, החושף את נתוני הצפייה של ליל אמש. מדובר במסורת ברנז'אית רוויית יצרים, אשר נושאת עימה לצד יוקרה מקצועית ותדמיתית, חשש כלכלי אותנטי. אחוזי הצפייה הם הלחם והחמאה של העוסקים במלאכה, במיוחד המסחרית.

מי שעוקב אחר הנתונים בוודאי יזכור איך בעידן הלא רחוק של לפני המיזוג - שבו כיכבו שני ערוצים מסחריים בולטים, קשת ורשת, ולצידם ערוץ עשר ה"רזה" עם חברת חדשות דומיננטית - שלטו בענף שתי הנחות יסוד. הראשונה: חדשות 2 נהנות מיתרון מותגי בולט. השנייה: הזכיינית קשת מובילה על רשת הן מסחרית והן תדמיתית - הודות ל"פיצוח ה DNA של הצופה הישראלי". לאלה התווספה כוכבית קטנה: למעט רצועת הבוקר. ואכן, רשת, ב"העולם הבוקר" שלה, ביצרה מצודה שהובילה שנים וגברה על כל הניסיונות של קשת לייצר חלופה מנצחת. השנה גם המבצר הזה נכבש ונוצח. קשת מובילה בנוק-אאוט.

הניצחון אינו ברור מאליו. נזכיר כי למגיש ניב רסקין ולפורמט הכמעט-רדיופוני של "חדשות הבוקר" שלו לקח זמן להמריא. כותב שורות אלה פנה לקשת מספר פעמים ותמה לדעת - האם ומתי תוחלף התוכנית בכזו שתניב נתונים מחמיאים יותר.

אנשי קשת, באורך-רוח שלא תואם את הרצון המסחרי לקצור הישגים כאן ועכשיו, לקחו נשימה, המתינו, זחלו וניצחו. תוכנית הבוקר היא משל. בניגוד להנחה שלפיה קשה לשנות הרגלי צפייה בחדשות, תוך חודשים הצליחה קשת לנצח רצועה ששלטה בבוקר שנים. האם לרשת יהיה את אורך הנשימה שהיה לקשת? 

האם בעת ההדחה חשבו על טויטו?

המשימה שעומדת על כתפי האיש שמונה אתמול (ג') למנכ"ל חדשות 13, ישראל טויטו, היא עצומה, כמעט בלתי אפשרית. קודמיו, למרות ההערכה הרבה לה זכו בברנז'ה, נכשלו בה.

ראשית, האתגר הכמותי: הגדלת נתוני הצפייה עד כדי הפיכה ליריב רלוונטי לחדשות 12. כיום, נתוני הצפייה בחברת החדשות 13 הם לעתים כשליש מנווה אילן (קרובים יותר לחדשות "כאן" שנתפס כמשחק מחוץ למגרש).

שנית, האתגר העיתונאי. אלא שבחברה מעריכים כי אתגר זה הוא משני. 

כדי להבין את הרקע למינויו של טויטו, נלך כמה חודשים לאחור, לאופן שבו הודח המנכ"ל הקודם גולן יוכפז. הדחה שהותירה כמה סימני שאלה, לרבות זו שנשאלה כאן לפני שבועות ספורים: מדוע איש מהעורכים מהשורה הראשונה לא הסכימו לעבוד עם בעלי המניות הנוכחיים? כזכור, ההחלטה בעניין יוכפז נפלה חודשיים לתוך המיזוג, בעיתוי תמוה, בטענה שלא עמד ביעדיי הצפייה ושנתח השוק של החברה לא מספיק גבוה.

האם בעת ההדחה - שגרמה לזעזוע בארגון ערב בחירות, כשבאופק אישור תקציבי וכניסה לאולפן חדש - חשבו בחדשות 13 שיסיימו את ההליך עם טויטו כמנכ"ל? לא בטוח. רשימת הסרבנים לתפקיד, ובה-בעת רשימת המועמדים הדלה שפרסמה ב"גלובס" ענת ביין-לובוביץ', מעידה על כך שנראה כי מדובר במהלך די קפריזי.  

אולם ספק אם הבעיה טמונה בחדשות, ולכן גם הפתרון. נזכיר כי עד לפני פחות משנה החזיקה חדשות 13 (תחת המותג חדשות עשר) ערוץ שלם על כתפיה. מתמיה אם כן כיצד הפכה כל-כך מהר מנכס לנטל? התשובה לשאלה קשורה ככל הנראה לחיבור הבעייתי רשת-עשר, ולכן השינוי לא צריך להתמקד בחדשות - אלא בכלל בערוץ. בהקשר זה, בכיר בחברה תימצת-סיכם ל"גלובס" את הבעיה: "לערוץ עשר היה נרטיב. גם לקשת. לרשת הממוזגת אין".

האתגר: לעמוד מול המסחריות והבידור של רשת

מנכ"ל חדשות 13 הנכנס, ישראל טויטו, אשר שימש זמן רב כעורך המהדורה המרכזית בחברה, נתפס כאיש נוח, מקובל על העובדים ועל המנהלים, והמינוי שלו משדר המשכיות. עם זאת, לא מעט עיתונאים בענף סבורים כי באלה תהיה דווקא חולשתו. האתגר העיתונאי העומד בפניו יהיה לעמוד מול הנחיות לשילוב עוד ועוד תכנים שישרתו את המיזוג, בין המסחריות והבידור של רשת לבין חברת החדשות.

סנונית לכך ראינו בריבוי האייטמים הקידומיים לתוכניות הריאליטי שהוטמעו בתוכניות החדשות של החברה בחודשים האחרונים, דוגמת כתבה המלווה את משתתפת "הישרדות" ליהיא גרינר או ביקור בבתים של משתתפי "המרוץ למיליון". ישנם מי שסוברים כי זו אולי בשורה רעה לחדשות, אבל אולי רק כך יתאפשר סנכרון נוסח קשת וחדשות 2 החזקות. בנוסף, ההחלטה למנות דמות מתוך המערכת ממתנת את הסיכוי שיוכל לזעזע את הארגון, העורכים והמגישים שלו. 

נציין כי טויטו היה עורך מהדורה איכותי, אולם כעת מדובר בתפקיד שונה לחלוטין. כעורך הוא לא החליט החלטות אסטרטגיות ולא ניהל דיאלוגים עם בעלי הבית. מנכ"ל כן עושה זאת. סוגיות כמו - האם לשנות את מגישי המהדורה? האם לשנות אולפן ואיך? האם לשנות את קו המהדורה? כל אלה נותרו מרחפות באוויר, תוך תחושה שהכיוון הכללי של המהדורה שבעבר נחשבה ללעומתית ביותר לממשלה, נוטה לכך שיהיו פחות חדשות ויותר פאן.

אפרופו "פאן", זו מילה שרצה חזק בימים אלה במסדרונות החברה. ונזכיר כי יותר פאן ופחות חדשות ביקורתיות הם תמיד טובים יותר לשלטון וטובים פחות מבחינת העיתונות האובייקטיבית.

נראה כי הדרישה מטויטו ליחצ"ן את רשת עשויה להתגלות כמשימה הקלה. על רקע מצבה הבעייתי של רשת (החודש פרסמנו על ניסיונותיה לשנות את אופן התשלום למפיקים ועל לקיחת הלוואה חוץ-בנקאית), הקושי המתמיד של הערוץ לבסס זהות תדמיתית ייחודית והשאלה לאן חותרים בעלי מניותיה - נראה כי לרשת יידרשו יותר מאשר המשכיות כדי להצליח במשימותיה.