משרד התחבורה ועיריית חיפה חתמו על הסכם: מסלול ארוך בשדה התעופה בתמורה לשקט בהקמת נמל המפרץ

משרד התחבורה, עיריית חיפה, חברת נמלי ישראל ורשות שדות התעופה חתמו על הסכם המאפשר לקדם תכנון להארכת מסלול שדה התעופה בחיפה • אזור הכניסה לנמל המפרץ יתוכנן מחדש באופן שלא ימנע את הארכת מסלול ההמראות והנחיתות של השדה בחיפה • עיריית חיפה התחייבה להסיר את העתירות המינהליות שעיכבו את הקמת הנמל שצפוי כעת להיפתח ב-2021

ראשת עיריית חיפה, עינת קליש-רותם / צילום: רמי זרנגר
ראשת עיריית חיפה, עינת קליש-רותם / צילום: רמי זרנגר

מסלול ארוך יותר בשדה התעופה בחיפה בתמורה לשקט בהליך הקמת נמל המפרץ - משרד התחבורה, עיריית חיפה, חברת נמלי ישראל (חנ"י) ורשות שדות התעופה (רש"ת) חתמו היום (ד') על הסכם המאפשר לקדם תכנון להארכת מסלול שדה התעופה בחיפה. בתמורה, עיריית חיפה תסיר את כל התנגדויותיה להמשך הקמת נמל המפרץ ותספק את כל האישורים וההיתרים הנדרשים ממנה. ראשת העיר חיפה עינת קליש-רותם הצהירה זה מכבר כי בכוונתה לפעול להארכת מסלול ההמראות והנחיתות בנמל התעופה הקטן בחיפה במטרה לפתח את התיירות באיזור. אחרי סגירת שדה דב ולקראת סגירת נמל התעופה בהרצליה השקעה בנמל הצפוני יכולה לפעול למען התושבים באיזור, מחדרה וצפונה ובכלל. ישראייר למשל תגברה את מערך הטיסות שלה מחיפה אחרי סגירת שדה דב ובכוונתה להעמיק את הפעילות משדה התעופה הזה.

על פי ההסכם, אזור הכניסה לנמל המפרץ יתוכנן מחדש באופן שלא ימנע את הארכת מסלול ההמראות והנחיתות של שדה התעופה בחיפה. התכנון הסטטוטורי להארכת מסלול השדה יוגש מחדש ויכלול מסלול של עד 2,100 מטר ברוטו. כמו כן, תתוכנן קישוריות של טרמינל השדה לתחנת רכבת חוצות המפרץ. מסלול כזה יאפשר למטוסים גדולים יותר לנחות.

במסגרת ההסכם עיריית חיפה התחייבה להסיר את העתירות המינהליות שהוגשו על ידה ואשר עיכבו את הקמת הנמל שצפוי כעת להיפתח ב-2021. כמו כן התחייבה שלא לנקוט בהליכים משפטיים בעתיד בנוגע להיתרי הבנייה של הנמל החדש.

ההסכם נחתם היום בנוכחות שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', קליש-רותם, מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר-אייל, סגן וממלא-מקום ראש עיריית חיפה, נחשון צוק, מנכ"ל חברת נמלי ישראל, שלמה ברימן, מנכ"ל רשות שדות התעופה, יעקב גנות ונציגים של משרד התחבורה, עיריית חיפה, חברת נמלי ישראל ורשות שדות התעופה.

חשוב להבין: אורך של מסלול המראות ונחיתות הוא פונקציה של מרחק הטיסה המותנה בביצועי המראות ונחיתות של מטוסים לפי סוגיהם ומשקלם (המשקל מושפע מסוג המטוס, ממספר הנוסעים, ממיכל הדלק ועוד).

כיום אורכו של המסלול בנמל התעופה בחיפה, שקצר בכ-300 מטר מהמסלול שאושר בהסכם, מאפשר המראות ונחיתות של מטוסי פרופלור (טיסות לאילת או לקפריסין לדוגמה).

כאשר רוצים לטוס ליעדים יותר רחוקים נדרשים מסלולים שיכולים לשמש מטוסי סילון. מסלול באורך של 2,100 עדיין מוגדר "מגבלתי" ולא במקרה השאיפה של עיריית חיפה הייתה אחרת להארכה משמעותית יותר של המסלול (לפחות לאורך של 2,400 מטר). ככל שהמסלול יותר קצר - ביצועי המטוסים בנחיתה ובהמראה מוגבלים, כך שמסלול ארוך יותר משמעותו הפעלת טיסות ליעדים יותר רחוקים.

הארכה של 300 מטרים לא יאפשרו להפעיל טיסות ליעדים כמו ברצלונה או אמסטרדם (שמתבצעים במטוסים דוגמת הבואינג 737) אבל הם יאפשרו טווח טיסה גדול יותר ליעדים כמו אתונה או סופיה.

את עיריית חיפה ייצגו עוה"ד עמית חדד, נועה מילשטיין ואליהו וייס ממשרד חדד רוט. נמסר מטעמם: ״"ההישג של עיריית חיפה בקשר לשדה התעופה בעיר הוא חסר תקדים. כנגד כל הסיכויים, כשגורמים בעלי כוח רב מתנגדים לעמדתה, עיריית חיפה השיגה את מבוקשה - אפשרות לשדרג את שדה התעופה בחיפה כדי להפוך את העיר ואת הצפון כולו לאבן שואבת לתיירים מישראל ומהעולם. הצד שכגד השכיל לשמוע את דבריהם של שופטי בית המשפט המחוזי בחיפה בדבר סיכוייה הטובים של העירייה לזכות בהליך שפתחה, ופעל בשיתוף פעולה עם העירייה לפתור את המחלוקות בדרכי פשרה. אנחנו מברכים את כל הצדדים שהשכילו להגיע להבנות שיאפשרו את הקמתו של נמל הים החדש בחיפה; לצד הקמת שדה תעופה משודרג שיסייע בתנופת הצמיחה והפיתוח של העיר חיפה".