"רמות המחירים בשוק המניות לא משקפות הערכה להתדרדרות, אבל בשוק האג"ח יש לזה ביטוי חזק. הפער הזה יצטרך להיסגר"

אחרי עוד יום של צניחות בבורסות בארה"ב ובארץ, בשווקים גוברות ההערכות שעשור השגשוג מאחורינו • רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אי.בי.אי: "השוק רוצה לדעת לאן טראמפ מוביל. ככל שחוסר הוודאות נמשכת, השוק מבין שהסיכוי להתדרדרות בכלכלה הריאלית הולך ועולה"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

חוסר הוודאות בנוגע לעתיד הכלכלה העולמית שוב היכה אתמול בשווקים בעוצמה, עם ירידות חדות שנעו סביב 3% במדדים המובילים בארה"ב אמש, וירידה דומה שרשמה הבורסה המקומית קודם לכן, על רקע חוזים עתידיים שכבר הצביעו על העתיד לבוא. הירידות החדות שנרשמו בארה"ב סיכמו לבורסות שם את אחד מימי המסחר הגרועים בתקופה האחרונה, ולחלק מהמדדים אף מעבר לכך. גם בשוק המקומי, ירידה של 3% במדד ת"א 35 משקפת לו את אחד מימי המסחר כבר תקופה ארוכה.

למגינת ליבם של מרבית המשקיעים, תדירותם של ימי מסחר סוערים המתאפיינים בתנודתיות גבוהה ובירידות משמעותיות הולכת ועולה בתקופה האחרונה, ובמבט קדימה נראה כי הדרמות בשווקים עוד ימשיכו ללוות את המסחר, לפחות בתקופה הקרובה, עם הערכות לתיקון אפשרי משמעותי שיגיע בהמשך.

הטריגר השלילי שאחז בשוקי ההון בעולם הגיע אתמול בצהריים מכיוון שוק האג"ח האמריקאיות, עם התהפכות עקום התשואות שם - במסגרתו התשואות על הסדרות לטווח ארוך הגיעו לתשואות שפל בהן לא שהו שנים ארוכות, חלקן לרמה נמוכה מתשואות על אג"ח ממשלתיות לטווח קצר, מה שהגביר את חששות המשקיעים לגבי האפשרות למיתון בכלכלה האמריקאית.

בהמשך מי שדאג להעצמת הסנטימנט השלילי בשווקים היה נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, המשפיע לא פעם באופן חד על כיוון המסחר, ואתמול עשה זאת כשתקף את הפדרל ריזרב ואת העומד בראשו, היו"ר ג'רום פאואל, בנוגע להחלטותיו בנוגע לשיעורי הריבית במשק האמריקאי, ולטענתו כמי שפוגע בפעילות הכלכלה שם.

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אי.בי.אי, אומר כי "היפוך העקום באג"ח האמריקאיות שהיה אתמול יוצר באזז ומשפיע בצורה פסיכולוגית, אבל מעבר לעוצמת ההשפעה של המהלך לטווח הקצר, צריך להסתכל על התמונה הרחבה יותר. הסיכוי להתדרדרות בפעילות ואפשרות להאטה חריפה/מיתון, מקבל ביטוי חזק בשוק האג"ח, וזה לא רק מה שקרה אתמול, אלא משתקף מסביבת התשואות בה נמצא שוק זה והציפיות שהוא משקף להורדת ריבית, כשהוא מתמחר שהריבית הולכת לכיוון ה-1%".

הירידות אתמול, כאמור, לא הגיעו בחלל ריק, וכבר תקופה לא קצרה מתאפיין המסחר בשוקי ההון בתנודתיות גבוהה יחסית, שבין היתר גם באה לידי ביטוי במדד התנודתיות החדש שהשיקה הבורסה לפני כחודש, ואשר עליה יכולים ללמוד גם מהגרף המראה את שינויי מדד ת"א 35 בחודש ובשנה האחרונה.

גם יום המסחר הנוכחי המשיך לשקף את התנודתיות במסחר. בשעות הצהריים כיוון המסחר היה שלילי, עם ירידות שנעו סביב ה־1% בשני המדדים המובילים, וזאת על רקע מגמה שלילית עליה הצביעו החוזים העתידיים בארה"ב.

גם באירופה כיוון המסחר בשעות הצהריים היה שלילי, כשברקע למסחר עומדות התבטאויות מצד הממשל הסיני נגד החלטתו של טראמפ מהשבועות האחרונים להטיל מכסים נוספים על סחורות סיניות, וכי סין תנקוט בצעדי תגובה לכך.

2019 עדיין חיובית, אבל בהחלט תנודתית

למעשה, התנודתיות בשווקים החלה להתגבר כבר כמעט לפני שנה, במהלך הרבעון הרביעי של 2018, עם שינוי הערכות המשקיעים לגבי שיעורי הריבית העתידיים ולגבי שיעורי הצמיחה העתידיים של הכלכלה העולמית, שהובילו בסיומה של אותה שנה לקריסה משמעותית בשווקים.

זו תוקנה עם תחילתה של 2019, ובסך הכול מתחילת השנה ועד כה המדדים המובילים בארץ ובעולם מציגים תשואות חיוביות, ואף הגיעו במהלכה לרמות שיא או קרוב אליהן, אולם עם התקדמות השנה נראה כי רמת התנודתיות הולכת וגוברת, והכיוון השלילי מגביר את הדומיננטיות שלו.

כך, בשלושת המדדים המובילים בארה"ב - S&P 500, דאו ג'ונס ונאסד"ק - העליות מתחילת השנה ועד כה מסתכמות בטווח של כ-9%-15%, לעומת עליות שהסתכמו בשיאן בטווח של כ-17%-24%, ואילו מדד ת"א 35 מציג כעת תשואה חיובית של כ-6%, לעומת יותר מ-11% מרמת השיא השנתית שלו עד כה, שנקבעה לפני כשבועיים בלבד.

בסך הכול שנה אחורה נותר ת"א 35 ללא שינויים משמעותיים, כשהוא רחוק כ-7% מרמת השיא השנתית שלו, שנקבעה בספטמבר 2018, וגבוה בכ-10% מרמת השפל השנתית שלו שנקבעה בסוף חודש דצמבר 2018.

לדברי גוזלן, "כדי שהריבית תרד בעוצמה כפי ששוק האג"ח מתמחר, הפד יצטרך לראות התדרדרות יותר משמעותית בפעילות הכלכלית, או שווקים יותר חלשים. לכן, יש סיכוי גבוה לירידות משמעותיות בשוק המניות, משום שנראה כרגע שהוא יצטרך לעשות התאמה למה שמשקף שוק האג"ח. למרות הירידות האחרונות, רמות המחירים בשוק המניות לא משקפות הערכה להתדרדרות או מיתון, דבר שמקבל ביטוי הרבה יותר חזק בשוק האג"ח, והפער הזה יצטרך להיסגר".

עוד הוסיף גוזלן כי "השוק רוצה לדעת לאן נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מוביל עם דרך ההתנהלות שלו - האם הוא מאיים כדי לגבש הסכם או כדי שיהיה לו עם מה לרוץ לבחירות בארה"ב. ככל שחוסר הוודאות נמשכת וכבר אינה מצב רגעי, השוק מבין שהסיכוי להתדרדרות בכלכלה הריאלית הולך ועולה".